Vad använder ni era servrar till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

BIM är det nya sättet hur man jobbar med byggnader där all information finns med i det, t.o.m vilken typ v kontorsstol som det finns i varje rum skulle man kunna lägga till. Ta sedan en byggnad som typ Chalmers fastigheter så blir det en hel del data när nästan all information finns med.

Vad det är som flaskar håller jag på att undersöka, under dessa 5h så går ibland mina kärnor i 100%, en annan del går ssdn i 100% sedan ser jag inget och jag misstänker att grafikkortet jobbar då. Så lösningen är inte enbart en snabbare cpu, utan allt måste bli snabbare.

Är det när den ska compiler filen?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

SharePoint, labbar och kör ett forum för min klan. TeamSpeak. Filserver. Virtuell Win10 som jag använder när jag jobbar hemifrån eftersom jag aldrig får med mig jobbdatorn hem. IP-uppdatering för DynDNS. Hostade en Assetto-server åt en kompis ett tag men sedan hittade han en lösning i sin egen garderob.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Är det när den ska compiler filen?

Jag är för dålig insatt i BIM nu, nyss börjat med det och har haft mängder med saker på gång som har tagit min tid.
Men när man läser in IFC filer så bygger den upp modellen som man senare kan spara ner i något format som gör att det går snabbare att öppna. Kanske kan man kalla denna inläsning av fil för kompilering som du nämnde.
Men en helt ny BIM fil i IFC formatet tar mig ca 5h att öppna och kolla hur den ser ut i Autodesk Revit (samma tillverkare som Autocad).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag är för dålig insatt i BIM nu, nyss börjat med det och har haft mängder med saker på gång som har tagit min tid.
Men när man läser in IFC filer så bygger den upp modellen som man senare kan spara ner i något format som gör att det går snabbare att öppna. Kanske kan man kalla denna inläsning av fil för kompilering som du nämnde.
Men en helt ny BIM fil i IFC formatet tar mig ca 5h att öppna och kolla hur den ser ut i Autodesk Revit (samma tillverkare som Autocad).

Hitta denna som du kan läsa mer om det.

https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/trouble...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Tackar, jag har prövat på flera olika datorer med windows 7 och 10an och det går segt på de alla. Men jag ska granska det mer och senare skaffa bättre dator. Jag tror t.ex. att 16GB ram kan vara en bov som drar ner på allt.
Det komiska är att i ett previewprogram går det supersnabbt (10minuter)
Det är bra att granska noggrannt med tipset du gav, för vilket grafikkort man ska köpa är viktigt, räcker det med ett 2000kr grafikkort eller behövs det bättre? Datorn kommer annars inte ett dugg jobba med grafik så överdrivet grafikkort är bara bortkastade pengar.

Men mitt problem nu är att jag har en drifttagning av något helt annat nästa vecka, så veckan därefter kommer jag gå hå in för BIM. (om inget annat kommer i vägen)

*edit*
Sedan ska jag försöka få ett företag att pröjsa för min BIM-dator där företager älskar EXSI och virtualisering, på andra plats kommer laptops och absolut sist stationära. Jag har försökt att förklara för dem att om det går ubersegt på en i7 med 16GB ram, så lär det gå ännu segare på en virtuell maskin på en Exsi host. Där jag fick tillsvars att det var bara att köpa in en snabbare host.. Och när min ssd på 500MB/S flaskar rejält, vad gör då ett SAN som hur många som helst delar på?
Detsamma med laptops när en i7 7700K är alldeles för slö, ja vilken laptop ska man då köpa som har en bättre cpu?

*Det är svårt att få byråkrater att förstå att det finns fysiska lagar som hindrar en att få allt i den datormodell som man helst önskar.

Permalänk
Medlem

Hemmalabb: filserver, plexserver, domän, adfs, web application proxy, exchange, iis, scom, sccm, scdpm, scorc, scvmm.
Sen har en virtull ubuntu server med pi-hole letat sig in

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Tackar, jag har prövat på flera olika datorer med windows 7 och 10an och det går segt på de alla. Men jag ska granska det mer och senare skaffa bättre dator. Jag tror t.ex. att 16GB ram kan vara en bov som drar ner på allt.
Det komiska är att i ett previewprogram går det supersnabbt (10minuter)
Det är bra att granska noggrannt med tipset du gav, för vilket grafikkort man ska köpa är viktigt, räcker det med ett 2000kr grafikkort eller behövs det bättre? Datorn kommer annars inte ett dugg jobba med grafik så överdrivet grafikkort är bara bortkastade pengar.

Men mitt problem nu är att jag har en drifttagning av något helt annat nästa vecka, så veckan därefter kommer jag gå hå in för BIM. (om inget annat kommer i vägen)

*edit*
Sedan ska jag försöka få ett företag att pröjsa för min BIM dator där företager älskar EXSI och virtualisering, på andra plats kommer laptops och absolut sist stationära. Jag har försökt att förklara för dem att om det går ubersegt på en i7 med 16GB ram, så lär det gå ännu segare på en virtuell maskin på en Exsi host. Där jag fick tillsvars att det var bara att köpa in en snabbare host..

Tror denna här kanske svara på frågan vilket grafikkort som är bäst till detta här.

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/syscert?id=18844534&site...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

@superegg: Tackar för tipset och att du lägger ner tid.
Bland de billigaste grafikkorten de rekommenderar är NVIDIA Quadro 2000, där en sådan går på runt 5000kr.
Eftersom jag kommer arbeta med BIM på ett speciellt sätt och inte ställer lika höga krav på bildkvalite/bitdjup, så blir det nog ett Geforce ändå då det är mer prestanda per krona. Och detta eftersom jag ej kan få igenom 5000kr på gpun utan att dra ner på annan hårdvara.

Nå tack så mycket för hjälpen/råden jag ska granska dessa mer noggrant om 2 veckor, men nu kan vi lämna över tråden till mer on topic.

Permalänk
Medlem

Plexserver
Filserver
Webbserver
Backupserver
Seedbox
VPNserver

Dock vet jag inte om faller under server längre, sålde min "riktiga server" och kör det jag skrev på min NAS
Man behöver inte enorma dyra maskiner för att driva Svensson och media projekt, en NAS för 2k räcker gott och väl för mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Själv har jag ambition att köra filserver, plexserver, hosta privat forum och kanske någon hemsida.
Just i detta nu kör jag endast resilio sync som är en typ av filserver.

Skrivet av anon159643:

P.g.a. ekonomi så har jag vare sig den servern eller ens lägenhet som jag skulle behöva att ha för att kunna ha den i. Så jag kör riktigt gettostil och har mängder med datorer utspritt, ingen sämre än i7 och de flesta har 16GB ram.
Så det som driver min dritt hemma är en Ryzen 1800X, 5st 4 cores i7or 16GB ram och sedan 3st äldre i7or med 8GB ram som jag mest använder som klienter.

Vad jag kör på dem så är det allt möjligt, det beror hela tiden på vad man arbetar med. Men en 20 virtuella maskiner med olika saker är typ alltid igång. Det kan vara långtidstest av något projekt och då går kanske 5st VM åt som ska snurra där, jag har 2st redundanta databaser som jag använder för allt möjligt testande. Diverse blanda VM med program som jag använder, t.ex. CAD-vm burken är igång dygnet runt då man rätt så ofta ska jobba med någon cadfil. Och sist såklart en filserver som likaväl kunde ha varit en 1000kr nas.

Så jag har ingen miljö alls i hemmet utan all dritt är enbart för det jag jobbar med för tillfället, jag har haft planer på att sätta upp SharePoint hemma, men det har aldrig blivit av. Dessutom kostar SharePoint ofta multum, men går det bygga hemma privat billigt?

*edit*
Folk kan säga med i7 med 16GB ram kostar ju en slant, men den som letar kan få sådan skit gratis när de kasserar dem för att de är för gamla. Många har policy att alla persondatorer som är över 4-5år ska kasseras, detta eftersom personalkostnaderna är så höga så det blir billigare att köpa in nytt. Arbetarna tycker dessutom om att få nya datorer så..

*edit2*
Det jag saknar är en supersnabb dator för fåtrådig, där jag funderar på en i7 7700K, bara det att jag inte tycker prestandan räcker till. När jag en BIM fil (IFC) så tar jobbet ca 5h och jag vill få ner denna tid till runt 30 minuter, d.v.s. 1000% så snabbare dator är vad jag behöver för att kunna jobba mer effektivt. Kanske klocka en i7 7700K till 50Ghz och problemet löst

*edit3*
För vanliga användare är det ofta superlätt att sprida laster på flera maskiner, värre är det att få plats med alla maskiner i lägenheten vilket är det som hindrar mig mest att bygga större dataanläggning.

Var letar jag för att få tag på billiga i7or?

Själv har jag dragit ner en del koder genom mitt universitet (msdnaa/dreamspark/imagine) vad gäller sharepoint och andra microsoftgrejer.
Microsoftshops brukar ju erbjuda msdn till sina anställda, får dock intrycket av du kör eget företag kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av datoriserad:

Var letar jag för att få tag på billiga i7or?

Själv har jag dragit ner en del koder genom mitt universitet (msdnaa/dreamspark/imagine) vad gäller sharepoint och andra microsoftgrejer.
Microsoftshops brukar ju erbjuda msdn till sina anställda, får dock intrycket av du kör eget företag kanske?

Hos företag där man byter ut dem emot nya, där de bara blir glada att man tar hem skiten och ser till så att vare sig hårddisk eller licenser kan missbrukas.

Mina licenser så kör jag arbetsreleratde saker på 100% av alla maskiner, inget privat finns. Därav är även licenserna också tillhörande företagen. MSDN licenser har jag en hel del personliga, bara på att det på den sista tiden stup i kvarten ska behöva aktivera om dem. Det har troligen med att jag byter värd ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

P.g.a. ekonomi så har jag vare sig den servern eller ens lägenhet som jag skulle behöva att ha för att kunna ha den i. Så jag kör riktigt gettostil och har mängder med datorer utspritt, ingen sämre än i7 och de flesta har 16GB ram.
Så det som driver min dritt hemma är en Ryzen 1800X, 5st 4 cores i7or 16GB ram och sedan 3st äldre i7or med 8GB ram som jag mest använder som klienter.

Vad jag kör på dem så är det allt möjligt, det beror hela tiden på vad man arbetar med. Men en 20 virtuella maskiner med olika saker är typ alltid igång. Det kan vara långtidstest av något projekt och då går kanske 5st VM åt som ska snurra där, jag har 2st redundanta databaser som jag använder för allt möjligt testande. Diverse blanda VM med program som jag använder, t.ex. CAD-vm burken är igång dygnet runt då man rätt så ofta ska jobba med någon cadfil. Och sist såklart en filserver som likaväl kunde ha varit en 1000kr nas.

Så jag har ingen miljö alls i hemmet utan all dritt är enbart för det jag jobbar med för tillfället, jag har haft planer på att sätta upp SharePoint hemma, men det har aldrig blivit av. Dessutom kostar SharePoint ofta multum, men går det bygga hemma privat billigt?

*edit*
Folk kan säga med i7 med 16GB ram kostar ju en slant, men den som letar kan få sådan skit gratis när de kasserar dem för att de är för gamla. Många har policy att alla persondatorer som är över 4-5år ska kasseras, detta eftersom personalkostnaderna är så höga så det blir billigare att köpa in nytt. Arbetarna tycker dessutom om att få nya datorer så..

*edit2*
Det jag saknar är en supersnabb dator för fåtrådig, där jag funderar på en i7 7700K, bara det att jag inte tycker prestandan räcker till. När jag en BIM fil (IFC) så tar jobbet ca 5h och jag vill få ner denna tid till runt 30 minuter, d.v.s. 1000% så snabbare dator är vad jag behöver för att kunna jobba mer effektivt. Kanske klocka en i7 7700K till 50Ghz och problemet löst

*edit3*
För vanliga användare är det ofta superlätt att sprida laster på flera maskiner, värre är det att få plats med alla maskiner i lägenheten vilket är det som hindrar mig mest att bygga större dataanläggning.

SharePoint 2013 Foundation är gratis och kommer med SQL Server 2008 Express edition inbakad. Det blir ju inte den vassaste lösningen men det är en ok början. Ska du upp på 2016 är det dags att betala, licensen för bara SP kostar som en begagnad bil.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nydligen bytt ut min gamla, men kör i princip samma saker på den nya.

Kör Ubuntu 16 på den.
Den hostar VM's varav en kör Windows Server 2016 och agerar domänkontrollant hemma.
Sedan kör den saker som sabnzbd, sonarr, couchpotato, plex media server, minecraft servar till barnen, nextcloud, backup av datorer, lagring (30TB). Det mesta köra jag via Docker. Sedan använder jag den en del när jag utvecklar, kör Subversion Edge, TeamCity med mera och kör exempelvis VM's för att testa saker.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Containervirtualisering, labb, filmrendering, TeamSpeak, spelservrar, Emby mm.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Ser att några av er skriver Docker. Gjorde ett försök att googla detta men blev inte mycket klokare. Vad är en Docker?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Ser att några av er skriver Docker. Gjorde ett försök att googla detta men blev inte mycket klokare. Vad är en Docker?

Här hittar du massa matnyttig information om Docker:
https://www.docker.com/what-docker

Permalänk

Använder själv mina servrar för att leka med och för att köra freenas, brandvägg, router etc. Labbar med vms och OS på servern är win 2012 r2 riktigt stabilt brukar göra en restart manuellt ca var 60:e dag för att den gnäller på updates etc