Antennkabel och lösa kontakter till mobiltbredband

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Antennkabel och lösa kontakter till mobiltbredband

Jag har mobilt bredband hos Net1 och hade nu tänkt dra in antennkabeln från utomhus antennen in i huset och skulle behöva en lös kabel utan kontakt i ändarna, men är lite osäker på vilken kabel och kontakt man ska ha. Jag har kollat runt lite och hittat en antennkabel och lösa kontakter, och tänkte höra om det är nån som vet om det skulle funka med dom?!

Antennkabel
http://www.antennerna.se/product.html?product_id=155&category...

Kontakt
http://www.antennerna.se/product.html?product_id=470&category...

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Ingen som vet..?!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Snowman01:

Jag har mobilt bredband hos Net1 och hade nu tänkt dra in antennkabeln från utomhus antennen in i huset och skulle behöva en lös kabel utan kontakt i ändarna, men är lite osäker på vilken kabel och kontakt man ska ha. Jag har kollat runt lite och hittat en antennkabel och lösa kontakter, och tänkte höra om det är nån som vet om det skulle funka med dom?!

Antennkabel
http://www.antennerna.se/product.html?product_id=155&category...

Kontakt
http://www.antennerna.se/product.html?product_id=470&category...

Tacksam för svar!

Det ska vara samma karakteristiska impedans på kabeln som på antenn och modem, kabeln har 50 Ohm.
Kontakten du valt ska krimpas, har du inte verktyg för det bör du välja nån som skruvas eller löds eller på nått annat sätt se till att kontakten monteras ordentligt och jag förutsätter att du kontrollerat att det är den kontakttypen som används så att den passar.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@Snowman01: Till att börja med vad har du för utrustning? Hur har du tänk ansluta. Vanligtvis drar man två kablar, en för att skicka och en för att ta emot - och dessa vill man hålla så korta som möjligt. Kontaktering mellan antenn och kabel är vanligen SMA och adapter till USB-dobngle eller WWLAN-kort SMA till CRX9. Du länkar till en LMR, så man blir lite nyfiken hur du tänk koppla.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Snowman01: Till att börja med vad har du för utrustning? Hur har du tänk ansluta. Vanligtvis drar man två kablar, en för att skicka och en för att ta emot - och dessa vill man hålla så korta som möjligt. Kontaktering mellan antenn och kabel är vanligen SMA och adapter till USB-dobngle eller WWLAN-kort SMA till CRX9. Du länkar till en LMR, så man blir lite nyfiken hur du tänk koppla.

Som jag skrev tidigare så har jag Net1 (4G WiFi-router + en utomhus riktantenn) Tänker ansluta som det är anslutet just nu, men istället för att klämma fast antennkabeln mellan antennen och modemet i balkongdörren (vilket jag inte tycker är speciell bra lösning) så tänker jag dra kabeln genom ett gammalt hål i husväggen där jag tidigare hade en analog tv antenn. Men då är nuvarande antennkabel som det redan sitter kontakt i ändan på för stor för att gå genom hålet i väggen, så jag behöver alltså en lös kabel utan kontakt i ändan på kabeln. Men är som sagt osäker på vilken kabel och kontakt man ska ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av mrqaffe:

Det ska vara samma karakteristiska impedans på kabeln som på antenn och modem, kabeln har 50 Ohm.
Kontakten du valt ska krimpas, har du inte verktyg för det bör du välja nån som skruvas eller löds eller på nått annat sätt se till att kontakten monteras ordentligt och jag förutsätter att du kontrollerat att det är den kontakttypen som används så att den passar.

Det var ju därför jag länkade till kabeln och kontakten eftersom jag var osäker på om det passar och tänkte höra om det var nån här som visste, men det kanske är svårt att se om det passar på en bild.

Angående att kontakten ska krimpas, det vet jag mycket väl att den ska. Visst, jag har inget sånt verktyg, men det är ju lätt att skaffa om det skulle behövas. Kan även tänkas att det finns några crimptänger kvar på jobbet, eftersom jag har jobbat lite med kablage tidigare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

@Snowman01: Okej, läste fel.
Misstänker att det är en SMA-hane du ska ha och HDF195 kabel och inte länkade RG8.
Finns på Kjell o Company: https://www.kjell.com/se/sok?query=sma+kabel

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Snowman01: Okej, läste fel.
Misstänker att det är en SMA-hane du ska ha och HDF195 kabel och inte länkade RG8.
Finns på Kjell o Company: https://www.kjell.com/se/sok?query=sma+kabel

Skulle du kunna länka lite mer exakt till den kabel och kontakt som jag ska ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Ingen som vet vilken kabel och kontakt som ska användas och som kan skicka en länk på var man kan köpa den?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Snowman01:

Ingen som vet vilken kabel och kontakt som ska användas och som kan skicka en länk på var man kan köpa den?

Du får kolla på modemet vilken kontakt det har och med lite flyt går det kanske att dra en slutsats om impedansen också om man vet vilken kontakt det använder.
Alternativet är att få tag på nått datablad eller tex fråga kundtjänst om de kan de tekniska detaljerna.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.