Permalänk
Medlem

Slumpvisa Bosd

Hej på er!

Jag har problem med Bsod på min dator. Jag byggde dator sommaren 2016. Det är den första datorn jag byggt och utgick efter youtube-videos för att lära mig hur man gjorde (kan va att problemet ligger där ). Den har fungerat hyfsat bra i början men har haft problem med bsod några månader nu. När jag i början försökte överklocka mitt grafitkkort så råkade jag lägga in fel fläcktkurva så att temperaturen gick upp till ca 90 grader celsius. Kommer dock inte ihåg på vad men måste anta att det var grafitkkortets temp.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 (build 14393), 64-bit
Processor: Intel Core i7 6700K
Processorkylare: Be Quiet Pure Rock
Moderkort: ASUS 170 Pro Gaming
Minne: 16.0GB Dual-Channel Unknown @ 1511MHz (15-17-17-35)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070
Hårddisk: 232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SSD) 34 °C
465GB Samsung SSD 750 EVO 500GB (SSD) 27 °C
3726GB Seagate Expansion Desk SCSI Disk Device (USB (SATA))
Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W
Övrig kylning: 3x140mm insug och 2x140mm utblås i lådan
Temperaturer: 67C processor med full belastning, kring 33C i lådan

Jag får ofta crasher i CS:GO, både att spelet hänger sig och jag måste starta om det men även BSOD. Det felmeddelanden jag får är oftast inte lika varandra, har tyvärr inte skrivit upp vilka felmeddelanden jag fick. Detta är några av de jag kommer ihåg

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
NO_EXCEPTION_HANDLING_SUPPORT

Misstänker att grafikkortet är boven men är för okunnig för att uttyda det.

Vad finns det att göra? Går det att kolla om det är grafikkorten som är problembarnet och i såna fall måste man byta ut det eller går det att fixa?

Jag uppskattar all hjälp men den får gärna vara på "dum" nivå för mitt kunnande inom dator är något begränsat

Har kollat runt i massa olika guider och trådar men känner att jag behöver specifik hjälp för min dator för att det ska bli bättre.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Förmodligen processorn. Finns även en liten risk att det skulle kunna vara minnena.

Visa signatur

Ha det gött!

Permalänk
Medlem

Okej, hur skulle jag gå till väga för att kolla om det är det som är problemet?

Permalänk
Inaktiv

Var du medveten om riskerna med ESD när du byggde?

Permalänk
Medlem

Jag använde ett esd-armband på det sättet som dom ( youtube-video) rekommenderade att jag skulle använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markuslu:

Okej, hur skulle jag gå till väga för att kolla om det är det som är problemet?

Vart köpte du prollen? Det är mycket svårt att kolla om det är processorn om du inte har en liggandes som fungerar till samma sockel.

Visa signatur

Ha det gött!

Permalänk
Medlem

Antar att prollen är processorn? om jag inte missminner mig så köpte jag den från webhallen, hjälper det ?:P Jag har tyvärr ingen processor som bara ligger....

Permalänk
Medlem

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html kolla med det vilken fil som skapar blådumpen, brukar ge en indikation på vad som strular

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Har du testat "Load defaults" eller motsv i BIOS?

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att ladda ner WhoCrashed och läsa dina crash-loggar och se vad den säger.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markuslu:

Antar att prollen är processorn? om jag inte missminner mig så köpte jag den från webhallen, hjälper det ?:P Jag har tyvärr ingen processor som bara ligger....

Jag vet av egen erfarenhet att det är typiskt för skylake processorer att börja ge IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL,
NO_EXCEPTION_HANDLING_SUPPORT

Det är även alltid värt att testa göra en Bios uppdatering, https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...

Du felanmäler processorn på webballens hemsida. Om de inte hittar fel får du hoppas på att de bjuder på felsökningsavgiften och frakt.

Visa signatur

Ha det gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2BE1ASS:

Jag vet av egen erfarenhet att det är typiskt för skylake processorer att börja ge IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL,
NO_EXCEPTION_HANDLING_SUPPORT

Det är även alltid värt att testa göra en Bios uppdatering, https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk...

Du felanmäler processorn på webballens hemsida. Om de inte hittar fel får du hoppas på att de bjuder på felsökningsavgiften och frakt.

Varför är det "typiskt för skylake processorer" att ge felkoder?
Källa på det?

Jag har själv Skylake och har då inte haft några som helst problem. Överklockat eller stock.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att stresstesta GPU'n med typ Furmark och se om det krashar datorn varje gång du kör det. Då kan du testa att köra utan GPU eller låna ett gammalt. Kolla också temperaturer med typ Hardware Monitor medans du kör Furmark och efter du har kört det.

90 grader är oftast inget problem för en gpu att klara av men det är inte rekommenderat att överklocka något om man inte har läst på och är noga

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Varför är det "typiskt för skylake processorer" att ge felkoder?
Källa på det?

Jag har själv Skylake och har då inte haft några som helst problem. Överklockat eller stock.

Det konstiga är att många av dem har börjat fela konstant efter 1.5 år. Mina källor är hemliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ha det gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2BE1ASS:

Det konstiga är att många av dem har börjat fela konstant efter 1.5 år. Mina källor är hemliga

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog börja komma upp med källor eller så tar du och kniper munnen. Om du inte har några källor så är ditt snack också bara bullshit och ska i så fall inte heller sägas öppet på ett forum då det sprider falska rykten.

Det enda som jag vet är problem med Skylake är för de folk som väljer att köra med DDR3-minnen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Du får nog börja komma upp med källor eller så tar du och kniper munnen. Om du inte har några källor så är ditt snack också bara bullshit och ska i så fall inte heller sägas öppet på ett forum då det sprider falska rykten.

Det enda som jag vet är problem med Skylake är för de folk som väljer att köra med DDR3-minnen.

Har nog testat lite för många skylake processorer för mitt eget bästa. :-$

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ha det gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2BE1ASS:

Har nog testat lite för många skylake processorer för mitt eget bästa. :-$

Skickades från m.sweclockers.com

Du är medveten om att Skylake har varit ute i ca 1år och 7 månader? Men ändå påstår du att ett flertal utav dina egna skylake-processorer har fått problem efter 1.5 år? Bullshit som sagt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Du kan ju testa att stresstesta GPU'n med typ Furmark och se om det krashar datorn varje gång du kör det. Då kan du testa att köra utan GPU eller låna ett gammalt. Kolla också temperaturer med typ Hardware Monitor medans du kör Furmark och efter du har kört det.

90 grader är oftast inget problem för en gpu att klara av men det är inte rekommenderat att överklocka något om man inte har läst på och är noga

Ger Furmark samma effekt som Valley benchmark? det var det programmet jag körde för att verifiera min överklockning och har inga problem att köra hela cykeln i Valley Benchmark idag.

Jo det var dumt att köra det så varmt, var lite för ivrig i början och tänkte mig inte för.. Dumt som sagt..

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag fick ut efter att ha kört WhoCrashed. Följde sedan denna video för att "lösa problemet". https://www.youtube.com/watch?v=K9xyjPM_bCQ (Vet ej vad detta gör och om det är en bra idé.... )

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sun 2017-03-19 10:21:42 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031917-3343-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14E7C0)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF803CD6B192D, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 2017-03-19 10:21:42 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF803CD6B192D, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sat 2017-03-18 15:19:35 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031817-3343-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (FLTMGR+0x44D4)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8081F8644D4, 0xFFFFBA8081646B70, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Filterhanteraren för Microsofts filsystem
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Wed 2017-03-01 19:13:54 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\030117-3953-01.dmp
This was probably caused by the following module: ndis.sys (0xFFFFF80606A83A9F)
Bugcheck code: 0xD1 (0x1A42504, 0xFF, 0x0, 0xFFFFF80606A83A9F)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\ndis.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Network Driver Interface Specification (NDIS)
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Sat 2017-02-11 10:33:45 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021117-3234-01.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0x1F2B)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80890471F2B, 0xFFFFA4009D718E58, 0xFFFFA4009D718680)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.inf_amd64_0cc477a6fec64d8c\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M

--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

12 crash dumps have been found and analyzed. Only 5 are included in this report. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66 , NVIDIA Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

Permalänk
Avstängd

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
NO_EXCEPTION_HANDLING_SUPPORT

Handlar om ostabilitet och har inget med skylake att göra och är svårt att säga exakt vad det är för det kan vara massa saker och en cpu går typ aldrig någonsin sönder och det är extremt ovanligt och handlar antagligen om värme eller något strömrelaterat till viloläge eller e.v. drivrutiner men det första jag skulle testa är minne och måste inte vara dom men är bästa att börja utesluta och låter som det e.v kan vara dom

Och i efterhand efter ha läst senaste felrapporten skulle jag gissa drivrutiner men kolla ram ändå med memtest eller nått för dom kan ge alla möjligt roliga felmedelenden som inte alls ser ut som det är relaterat till dom så bästa är att testa dom först för att utesluta dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markuslu:

Detta är vad jag fick ut efter att ha kört WhoCrashed. Följde sedan denna video för att "lösa problemet". https://www.youtube.com/watch?v=K9xyjPM_bCQ (Vet ej vad detta gör och om det är en bra idé.... )

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sun 2017-03-19 10:21:42 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031917-3343-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14E7C0)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF803CD6B192D, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 2017-03-19 10:21:42 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF803CD6B192D, 0x0, 0xFFFFFFFFFFFFFFFF)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sat 2017-03-18 15:19:35 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\031817-3343-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (FLTMGR+0x44D4)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8081F8644D4, 0xFFFFBA8081646B70, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Filterhanteraren för Microsofts filsystem
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Wed 2017-03-01 19:13:54 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\030117-3953-01.dmp
This was probably caused by the following module: ndis.sys (0xFFFFF80606A83A9F)
Bugcheck code: 0xD1 (0x1A42504, 0xFF, 0x0, 0xFFFFF80606A83A9F)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\ndis.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Network Driver Interface Specification (NDIS)
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Sat 2017-02-11 10:33:45 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021117-3234-01.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0x1F2B)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF80890471F2B, 0xFFFFA4009D718E58, 0xFFFFA4009D718680)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.inf_amd64_0cc477a6fec64d8c\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M

--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

12 crash dumps have been found and analyzed. Only 5 are included in this report. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 378.66 , NVIDIA Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

Enkelt sagt så har det något med grafikkortet(drivrutinen) att göra.
Avinstallera de gamla med DDU och installera de nya sedan.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Pga dumparna pekar på så många olika felkällor, varav en är nvidias driver, så är det mycket troligt det är en false-possitive. Det är mer troligt att det är en annan driver som skriver till fel minnesonråden och förstör för andra delar av oprativet som senare får skulden.
Kör verifier.exe och välj standard setup för alla drivrutiner som inte kommer från Microsoft. Vänta på 2-3 nya dumpar och analysera dem. Antingen kommer dessa dumpar peka på rätt driver eller om det fortfarande är random, så är det mycket troligt OC eller RAM eller dålig PSU som är boven.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj