raspberry pi 3, spela upp filer på lokalt nätverk

Permalänk
Medlem

raspberry pi 3, spela upp filer på lokalt nätverk

God morgon/dag/kväll kära medlemmar!

Jag letar efter det enklaste/bästa sättet att ta del av filer (musik men främst filmer/serier) från min stationära datorn som är ansluten till Windows hemnätverk.

Har såklart kollat runt en del och tankarna ligger i att införskaffa mig en raspberry pi 3 kopplad då till min tv och köra kodi alternativt Windows 7/10 med kodi på.

Fråga: kan kodi ta del av filer på Windows hemnätverk? Kan man köra win 7/10 som operativ på pi;en och sedan öppna kodi som ett program och ta del av filer från homegropen.
Tänker att ha möjligheten att använda pi;en som en dator/"streaming" maskin är optimalt.

Eller finns det bättre lösningar?

Permalänk
Medlem

Det fungerar utmärkt. Jag rekommenderar att du kör https://osmc.tv/ på den vilket är en linux distro med kodi installerat gjord just för Raspberry Pi.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Ja det funkar, vilket du kunnat konstatera själv om du kollat lite här: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer.
Rekommenderar LibreELEC som också är ett Linuxbaserat OS optimerat för bla Pi 3.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Det fungerar utmärkt. Jag rekommenderar att du kör https://osmc.tv/ på den vilket är en linux distro med kodi installerat gjord just för Raspberry Pi.

Okej härligt, men då behövs inte ett widowns baserat system för att fånga upp filer i en homegrope/hemgrupp, utan kodi kan plocka upp det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiie:

Okej härligt, men då behövs inte ett widowns baserat system för att fånga upp filer i en homegrope/hemgrupp, utan kodi kan plocka upp det ändå?

Ja, OSMC/Kodi har stöd för SMB som Windows använder för att dela ut filer över nätverket.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ja det funkar, vilket du kunnat konstatera själv om du kollat lite här: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer.
Rekommenderar LibreELEC som också är ett Linuxbaserat OS optimerat för bla Pi 3.

Perfekt, jag var där men kunde ej med hjälp av sökfunktionen hitta om kodi kan plocka upp filer från homegroup om man ej kör Windows i botten.
Tack! Skall kolla upp LibreELEC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av addy1995:

Det fungerar utmärkt. Jag rekommenderar att du kör https://osmc.tv/ på den vilket är en linux distro med kodi installerat gjord just för Raspberry Pi.

Vet du om Vero 4K även har stöd för "appar" SVT-Play etc? Finns det kanske en browser så att man även kan streama saker från internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesgoeran:

Vet du om Vero 4K även har stöd för "appar" SVT-Play etc? Finns det kanske en browser så att man även kan streama saker från internet?

Finns en "app" i Add ons för SVT play.
Har inte hittat någon bra lösning på att strema från webbläster i kodi exempelvis.

Permalänk

@Addiie:
Jag har kollat runt en del de senaste dagarna och stött på "appen" du talar om. Men man kunde ju önska att det fanns något GUI. Vet du något om de andra playtjänsterna?

Från hemsidor hade varit guld.

Permalänk
Medlem

Det dussin svenska playkanaler som finns i Retrospectaddonet duger inte eller?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Claesgoeran:

@Addiie:
Jag har kollat runt en del de senaste dagarna och stött på "appen" du talar om. Men man kunde ju önska att det fanns något GUI. Vet du något om de andra playtjänsterna?

Från hemsidor hade varit guld.

Kolla in det MatteN skriver, tror det är denna: Youtube; installera Retrospect

Är riktigt grön när det kommer till Kodi, tröttnade på att spela upp från min laptop kopplad med hdmi till TV;n så kändes detta som den billigaste och enklaste lösningen på det problemet. Jag har även en Chromcast så mycket av apparna jag kör för stream kan kopplas via den.
Men exempelvis MotoGp's stream från deras hemsida kommer jag inte åt från Kodi;n som det ser ut just nu.

Skrivet av MatteN:

Det dussin svenska playkanaler som finns i Retrospectaddonet duger inte eller?

Tack skall testas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Ja, OSMC/Kodi har stöd för SMB som Windows använder för att dela ut filer över nätverket.

Skrivet av MatteN:

Det dussin svenska playkanaler som finns i Retrospectaddonet duger inte eller?

Jag har fått igång mitt lilla hemmabio system nu MEN jag lider av buffrings problem, låt mig förklara:
Jag kör som sagt kodi på en pi3, tar del av filer via SMB (testat trådat och trådlöst, ingen skillnad) men när jag kollar en film eller liknade stanna i ibland filmen upp för att buffra..
hittat att det verkar vara cache-storleken som är för liten i kodi, men lyckas inte höja ram-användandet på pajen som ligger på 33%
Använt mig av easy-tool för att öka cachen men icke

Någon som stött på detta och vet hur man löser det?
Tack på förhand!