Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

CS:Go är enkeltrådad. Kör en processor med så hög klockfrekvens som det bara går. i3:an torde du kunna få upp i högst frekvens.

.

Men klockfrekvens är väl inte allt om jag inte är helt borta, cores, snabbhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabriel Harg:

Men klockfrekvens är väl inte allt om jag inte är helt borta, cores, snabbhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Cores har du mest glädje av i applikationer som är flertrådade. Men skall du göra dig en renodlad CS:GO maskin så är det klockfrekvens som gäller

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
CS-mästare

@SweMerlin: Är du säker? Jag klev över denna videon som påstår motsatsen. Enligt denna snubbens test så klarar cs:go att använda sig av minst 6 kärnor. Däremot är hyperthreading tveksamt.

Test: https://www.youtube.com/watch?v=fj9cuHuTNVU

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

@Rajmo: Det framgår ju inte vilka proppar han testar och filmen handlar ju inte alls om klockfrekvens utan bara HT.

Ett intressant test vore att jämföra följande:

Core I3 7100 3.9GHz Kaby Lake (1337 SEK på Dustin)
Core I5 7600 3.5GHz Kaby Lake (2496 SEK på Dustin)

Jag är hyfsat övertygad om att i3:an skulle ge mest bang för pengarna i CS:GO

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
CS-mästare

@SweMerlin: Den handlar inte bara om hyperthreading, man ser klart och tydligt hur prestandan ökar ju fler kärnor han aktiverar. Alltså kan man konstatera att spelet stödjer fler än en kärna. Som jag förstod det påstod du att spelet inte stödjer fler än en kärna? Eller vad menade du med att spelet är "enkeltrådat"?

När det kommer till klockfrekvens så går det bara att spekulera i om en klockad i3 med mer hz skulle slå en klockad i5 utan ett riktigt test. Därför vore det kul att veta vad du grundar ditt påstående på?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
CS-mästare

@SweMerlin: Såg att du redigerat ditt inlägg nu.

Jag vill absolut inte verka otrevlig utan jag hade verkligen velat se ett sådant test du nämner, därför hoppades jag att du hade källa på det. Men utan test hade jag själv satsat på i5 för jag är hyfsat övertygad om att den ger mer prestanda Men visst, snackar vi bang for the buck så tar nog i3:an hem det. Men som sagt, det är bara spekulationer.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@SweMerlin: Såg att du redigerat ditt inlägg nu.

Jag vill absolut inte verka otrevlig utan jag hade verkligen velat se ett sådant test du nämner, därför hoppades jag att du hade källa på det. Men utan test hade jag själv satsat på i5 för jag är hyfsat övertygad om att den ger mer prestanda Men visst, snackar vi bang for the buck så tar nog i3:an hem det. Men som sagt, det är bara spekulationer.

Allt är bara spekulationer för när i3:an testas såtillvida att det alltid är den dyrare K-varianten de använder. Men hade de haft med 7100 om 3.9 Ghz så hade prislappen i kombination med prestandan tydligt visat vilken enormt prisvärd CPU det är, tack vare sin höga klockfrekvens och Intels synnerligen effektiva HT. Och CS:GO är omvittnat enkeltrådad (orkar inte leta filmer på Youtube som visar det utan vill du ha källa så hittar du säkert massvis med material därom)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
CS-mästare

@SweMerlin: Vad menar du med enkeltrådad? Jag hittar inte en enda video som motsäger att fler kärnor ger bättre prestanda i cs:go? Bara tvärt om.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@SweMerlin: Vad menar du med enkeltrådad? Jag hittar inte en enda video som motsäger att fler kärnor ger bättre prestanda i cs:go? Bara tvärt om.

Jag menar att du inte tjänar så mycket på det.

En i3:a 7100 kombinerat med ett 1060 6 Gb kostar lika mycket som en i5 7600 kombinerat med en 1050 ti 4 Gb. Lika mycket!

Go figure vilken kombination som ger bäst frame rate

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Om syftet är att spela CS GO är det CPUn du ska lägga dina pengar på och i andra hand GPUn. CS kräver betydligt mer av processorn än av grafikkortet.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
CS-mästare

@SweMerlin: Eftersom CS är så processorkrävande så är jag inte helt säker på att du har rätt, och även om det är svårt att säga exakt hur effektivt cs använder flera kärnor så klarar den uppenbarligen av det. Så Let's agree to disagree

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@SweMerlin: Eftersom CS är så processorkrävande så är jag inte helt säker på att du har rätt, och även om det är svårt att säga exakt hur effektivt den använder flera kärnor så klarar den uppenbarligen av det. Så Let's agree to disagree

Absolut! Och hoppas på att någon gör ett test som visar hur det ligger till

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Vilket eller vilken klockfrekvens ska jag satsa på om jag inte ska välja en I3a?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför tog du två ram minnen istället för en i samma gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilken vatt behöver jag för ett 1060 och så vidare

Skickades från m.sweclockers.com