Permalänk
Medlem

Parallellkoppla radiatorer

Hej alla!

Jag håller på med ett DIY projekt och har en fråga angående radiatorer.

Är det ok att parallellkoppla Radiatorer efter en pump?

Typ:
Res -> Pump -> fyrvägssplit (3 st T-stycke) -> 4x120mm radiatorer

Två radiatorer ihop igen till CPU
Två radiatorer ihop igen till GPU

Från CPU & GPU går de ihop till en tubing för att fortsätta in i reservaren igen.

Nej! Jag inser att det inte är optimalt. Jag gör detta för att det kommer se grymt nice ut i konfigurationen jag bygger!

Men mina frågor.
Finns det något problem med detta?
Kan jag få flöde i fel riktning?
Kommer jag få mycket sämre kylning någonstans?
Kommer jag ha problem med flöde som vill gå åt fel håll?
Vad är folks erfarenheter av T-stycken typ sådana här: https://www.inet.se/produkt/5321682/adapter-t-koppling-g1-4#s...

Permalänk
Medlem

@naniska: Ur ett termodynamiskt perspektiv är det nog ingen skillnad i slutändan. Mekaniskt behöver du kompensera tryckfallet med en starkare pump jämfört med motsvarade seriellkoppling.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:
Tryckfallet gör ju att vatnet rör sig långsamare = mindre friktion = mindre motstånd, om inte mindre borde det vara exakt lika stor påfrestning på pumpen? Andas genom ett långt rör och 2 korta ^^
Vattenhastigheten påverkar nog inte vatnets förmåga att göra sig av med värme, i alla fall inte tilräckligt för att det ska vara relevant.

Det är inget fel med parallel kopling av radiatorer, flera som gjort det.

Förslag skulle vara ett sli block istället för 3 t-koplingar, kanske blir snygare? eller göra nåt eget fördelnings block?

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Avstängd

Du riskerar att få nästan 0 flöde i de radiatorer som sitter sämst till, vattnet kommer vilja ta enklaste vägen. Men ser inte hur det skulle vara farligt, prova

Permalänk

kao172 och Klubba har rätt.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Proffsmobbare

Du vill ha runt 225 liter per timme (1GPM) i flöde genom radiatorn. Parallellkopplade radiatorer vill alltså ha runt 450 liter per timme (2GPM) för att vara effektiva. Högre flöde är sällan negativt, men lägre flöde syns snabbt på temperaturen.

Precis som @Dr.Mabuse menar så behöver du köra pumpen dubbelt så hårt för att uppnå samma effektivitet på radiatorerna jämfört med serie. Däremot är det fullt möjligt att du redan håller över 450 liter per timme från början med vanlig pump.

Tänkvärt i din situation är att försöka vara sparsam med vinklarna, det kan kosta värdefullt flöde. Samma sak gäller onödiga flödesmätare och dyl. Om möjligt, försök hålla lika längder av slang eller rör mellan radiatorerna och kopplingen.

Skrivet av kao172:

Det är inget fel med parallel kopling av radiatorer, flera som gjort det.

Det finns gott om personer som kör radiatorer i dubbelmacka också. Att flera har gjort något betyder inte att det är rätt.

Permalänk
Medlem

@Laine:
Ts fråga var om det kommer fungera. och om det kommer bli stor skildnad.

Ja högre flöde = mer turbulens = kallare. Fast parallel = högre delta-t = kallare

Personligen tror jag inte det gör någon relevant skildnad. om inte annat kan ju ts bänka sit system och dela med sig av resultaten. evt kan någon lägga till det i vatenkylnings FAQ'n

Det kanske inte är bäst. men det kommer förmodligen fungera bra nog med 1 pump.

edit(var lite blind... och milt sur på en annan grej soz.)

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag och kollat upp med leverantör av CPU/GPU block. De skall ha nästan identiskt motstånd! Så det borde inte bli något problem

Jo jag inser att det finns bättre kopplingssätt. Men deta här kommer ser snyggt ut

Kommer att lägga upp en build log när jag kommer närmare montage.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@naniska:
Kör med Y-kopplingar istället för T-kopplingar när du splittar loopen, de både ser snyggare ut och minskar flödet mindre. De borde fördela flödet bättre tycker jag också.