Avveckla mitt eget bredband och dela fiber med grannen - hur? TV, tel, bredband

Permalänk
Medlem

Avveckla mitt eget bredband och dela fiber med grannen - hur? TV, tel, bredband

Hej
Jag är lite novis, behöver hjälp.
Jag har idag bredband från Telia via telejacket. Jag har också IP-telefoni och TV i samma paket. I grannhuset som ligger 50 meter bort har Telia nu installerat fiber. Jag får koppla in mig där om jag vill. Jag siktar därför på att avveckla mitt eget abonnemang och koppla in mig på grannens bredband.

Frågor: (ja de är kanske lite korkade men jag kan mer om andra saker än nätverk)...

A) Jag vill ju ha bra hastighet i mitt nät, vad är lämpligt, en nedgrävd och väl skyddad ethernetkabel, en trådlös WIFI-extender eller en WIFI-extender som man ansluter bara till 230-voltsnätet (bredbandet går via elnätet).

B) Hur funkar det med TV, lämplig leverantör som jag kan använda med tillgång till höghastighetsnät?

C) Någon chans att få fasta telefonen att funka, be Telia att koppla konventionellt via koppartråden som förr?

Tacksam för tankar kring detta, troligen en baggis...

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det strider mot leverantörens avtal och bör därmed inte diskuteras här.

Permalänk

Det är inget du bör göra. Strider mot de flesta leverantörers villkor. I och med att leverantörer kan se vart alla användare befinner sig så kan din granne hamna i rätt mycket skit för det, jag rekommenderar inte att försöka dig på det utan att vänta tills ni får in fiber

Permalänk
Avstängd

@Ondrejkaas:

Lär ju vara näst intill obefintligt att någon skulle upptäcka de här. Hur nu anslutningen används är väl upp till användaren och inte leverantörerna. Har dem nå "regler" som beställer att du inte får dela internet med din granne är de bara en fråga om girighet och de kan ta sin girighet och köra långt upp i arslet. En princip sak, hade företagen fått som dem velat så hade vi alla slickat deras rövar dygnet runt.

Kör med wifi och en extension.

Permalänk

Koppla in dig där om du vill?

Du menar jacka in en tp kabel i grannens switch?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MRBUSTER:

Hej
Jag är lite novis, behöver hjälp.
Jag har idag bredband från Telia via telejacket. Jag har också IP-telefoni och TV i samma paket. I grannhuset som ligger 50 meter bort har Telia nu installerat fiber. Jag får koppla in mig där om jag vill. Jag siktar därför på att avveckla mitt eget abonnemang och koppla in mig på grannens bredband.

Frågor: (ja de är kanske lite korkade men jag kan mer om andra saker än nätverk)...

A) Jag vill ju ha bra hastighet i mitt nät, vad är lämpligt, en nedgrävd och väl skyddad ethernetkabel, en trådlös WIFI-extender eller en WIFI-extender som man ansluter bara till 230-voltsnätet (bredbandet går via elnätet).

B) Hur funkar det med TV, lämplig leverantör som jag kan använda med tillgång till höghastighetsnät?

C) Någon chans att få fasta telefonen att funka, be Telia att koppla konventionellt via koppartråden som förr?

Tacksam för tankar kring detta, troligen en baggis...

Om nu grannen har grävt ner fiber, varför gjordes det inte hos dig i samma veva?

Som andra skriver så bryter det med 99% sannolikhet mot fiberleverantörens villkor. Så det är definitivt inget att rekommendera. Vidare så får du följdproblem med tv och telefoni. Så vitt jag vet så brukar fibern dras in till en fiberkonverter där man sedan får uttag för TV, bredband och telefoni. Du kan alltså inte dra vidare till dig och själv få samma möjlighet. Det går heller inte att ha två olika tv-abonnemang på samma uppkoppling etc. etc.

Skrivet av Granter:

@Ondrejkaas:

Lär ju vara näst intill obefintligt att någon skulle upptäcka de här. Hur nu anslutningen används är väl upp till användaren och inte leverantörerna. Har dem nå "regler" som beställer att du inte får dela internet med din granne är de bara en fråga om girighet och de kan ta sin girighet och köra långt upp i arslet. En princip sak, hade företagen fått som dem velat så hade vi alla slickat deras rövar dygnet runt.

Kör med wifi och en extension.

Ingår man ett avtal med sin leverantör så får man ju hålla sig till villkoren, eller menar du att det bara är leverantören som är bunden av villkor, inte konsumenten? Skulle man i en mindre by då kunna köpa in en Gbit-lina och sedan "sälja" vidare internet till alla sina grannar? Näe, kliv upp ur sandlådan och lägg ner de där barnsliga argumenten!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Om nu grannen har grävt ner fiber, varför gjordes det inte hos dig i samma veva?

Som andra skriver så bryter det med 99% sannolikhet mot fiberleverantörens villkor. Så det är definitivt inget att rekommendera. Vidare så får du följdproblem med tv och telefoni. Så vitt jag vet så brukar fibern dras in till en fiberkonverter där man sedan får uttag för TV, bredband och telefoni. Du kan alltså inte dra vidare till dig och själv få samma möjlighet. Det går heller inte att ha två olika tv-abonnemang på samma uppkoppling etc. etc.

Ingår man ett avtal med sin leverantör så får man ju hålla sig till villkoren, eller menar du att det bara är leverantören som är bunden av villkor, inte konsumenten? Skulle man i en mindre by då kunna köpa in en Gbit-lina och sedan "sälja" vidare internet till alla sina grannar? Näe, kliv upp ur sandlådan och lägg ner de där barnsliga argumenten!

Du har uppenbarligen inte pluggat och varit i kontakt med studenter. Vet vissa områden där majoriteten är studenter har dem suttit på varandras wifi våningsvis, kan ha varit 8pers som högst på samma leverantör. De blir inte ens 50kr i månaden för internet när man delar då!

Är man en extrem fyrkant och måste förhålla sig till en typ av moral. Synd om den personen då. Måste tro att en majoritet av Sveriges pluggande studenter delar nätverk om de kan. Lev smart och var inte ett får.'

Btw, de som pratar om sandlådor och barnsliga argument brukar oftast vara dem som vill visa sig själv stora, värt att tänka på

Permalänk

@Granter
Jag menar till exempel om din granne skulle kontakta kundtjänst och ha problem med internet, om de skulle kolla routern därhemma tillexempel så skulle de se att det är två hushåll som är anslutna, då kan han åka på skit om det strider emot deras användarvillkor, men självklart finns det möjlighet att göra det, jag säger inte att ni inte kan göra det, jag säger bara vad jag hade gjort. Skulle det vara så att ni vill göra det så hade jag nog grävt 2 st ethernetkablar, en till en router ni kopplar in i ditt hus, sedan en till en digitalbox. Hemtelefon kan bli knepig, då kommer ni båda sitta på samma telefonnummer och inte kunna prata samtidigt. Så jag skulle säga att skippa hemtelefon och för att vara säker på bra uppkoppling, i ditt hus också

Permalänk

@Granter
Och just de, du kommer ju inte att kunna ha olika kanaler samtidigt på tv'n i båda hushållen.

Permalänk
Avstängd

@Ondrejkaas:

Förstår hur du menar. Och ja de där med tv'n förstår jag kan bli problematiskt. Men tänkte enbart på nätverket.

Finns säkert en lösning men tror inte sweclockers är de forum man ska diskutera sånt på då man förhåller sig till lagar och regler här. Fyrkanterna har ju redan börjat leta sig in i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Förutom att det avtalsmässigt inte går, att ansluta mellan 2 hus som du menar ska göras med antingen fiber eller wifi. Gör ingen koppling med metall.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

om de skulle kolla routern därhemma tillexempel så skulle de se att det är två hushåll som är anslutna

Hur då? Lär väl vara en router/switch bakom fibermodemet (elelr vad det heter med fiber), och då ser det väl endast ut som ytterligare en klient. Om dom ens kan se bakom routern.

Permalänk

@m4gnify
Leverantörernas kundtjänst kan koppla upp sig till din router och därifrån se vilka enheter som är kopplade till routern

Permalänk

@Granter
Lägg till mig på facebook så kan vi snacka mer om det, tycker det är rätt intressant med det, Alexander Ondrejka heter jag ifall du känner för att snacka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

@m4gnify
Leverantörernas kundtjänst kan koppla upp sig till din router och därifrån se vilka enheter som är kopplade till routern

Så du får inte ha flera routrar heller då? Har du din egen router så kan inte kundtjänst de vilka enheter som är inkopplade heller.

Inte för att man skall bryta mot tjänstevilkoren men enda sättet de kommer märka det är väl om du grävt ner kabel och de kommer och felsöker på plats.

Permalänk
Hedersmedlem

För att komma framåt i diskussionen kan vi konstatera följande:
1. Flera leverantörer har skrivit i sina avtal att man inte får dela med sig till grannarna.
2. Man får diskutera detta i forumet. Helt omöjligt att hålla reda på alla produktavtal runt jorden så det är inget som regeras i forumet då det är omöjligt att efterleva.

Då är vi klara med den delen i tråden framöver tror jag så vi inte fastnar där för det hjälper inte TS mer mer turer kring detta än vad som redan finns.
----------------------------------------------------------------------

Hur kopplar man detta tekniskt sett då?
Ja en trådlös brygga hade nog varit lämpligt här tror jag. Alltså något i stil ubiquiti m2 eller liknande.
Grannens router -> kabel till ubiquiti m2 -> trådlöst till ubiquiti m2 i din lägenhet -> kabel till en router hos dig.
Det ger internetaccess.

TV och telefon via din granne är nog svårare däremot.
Telia har väl någon form av lösningar med IPTVboxar som man kan ha i nätverket där flera kan användas samtidigt:
https://forum.tewss.telia.se/topic/8720-tv-i-flera-rum/
Förutsätter nog att man använder gemensamt subnät så att du inte har egen DHCP på din router igång men jag vet inte vad som egentligen gäller här.

Telefon får du skaffa själv via kopparnätet hos dig. Så enkelt var det nog där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@jimjans
Leverantören kan inte leverantören koppla upp sig mot din egen router, men då appliceras inte deras garantier eller liknande heller. T.ex comhems hastighetsgaranti gäller inte med egen router. FInns många för och nackdelar med egenrouter

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Vad folk gnäller!

Det är ganska enkelt att fixa. Antingen en bra kabel eller Wi-fi. Skulle föredra kabel.

Det är inget svårt. Det är i grunden bara en kabel (och en eventuell switch) som behövs för internet.

Tv och telefon är svårare.

Tv har jag ingen aning om.

Telefon kan du köra ett eget IP telefoni abbonemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bland det första jag hittade i det du länkade till var "Kunden får använda tjänsten för eget bruk". Tydligare kan det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Bland det första jag hittade i det du länkade till var "Kunden får använda tjänsten för eget bruk". Tydligare kan det inte bli.

ajo, men ska man var noga så står det inte "kunde får enbart använda tjänsten för eget bruk", samt att det inte står något om att man INTE får dela till vänner.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Placera en managerbar switch på båda platserna, något som du kan konfa vlan och trunkar måste du köpa. Dra en kabel mellan husen, koppla in den i en port på vardera switch. Konfa 3st VLAN på varje switch, låt säga 10,20,30. Tagga dessa vlan på porten.

VLAN 10: Bredband.
VLAN 20: TV.
VLAN 30: Telefoni. (skippa denna?)

Från tjänstefördelaren hos grannen kopplar ni in en sladd från varje tjänst i varsin port på switchen. Sätt varje port med access vlan för respektive tjänst. Nu kan grannen med fördel koppla vidare en internet sladd till sin router, en tv sladd till sin tv och en telefoni sladd till sin telefoni, sätt rätt access vlan på varje port bara. Samma gäller hos dig, telefoni har jag dock ingen aning om hur ni ska lösa men ni borde kunna dela på samma TV abonnemang.

Disclaimer: jag har ingen aning om hur telias tjänster funkar, men dom flesta löser sina problem med att helt enkelt köra o-taggat ut från tjänstefördelaren vilket innebär att man kan på eget sätt sprida vidare diverse tjänster relativt enkelt.

OBS OBS! Innan alla "el-nazis" kommer och klagar på att vi kopplar ihop två hus på det här sättet. Ja det vore nog klokast att dra en längre SC/SC fiber med konverter i varje ända, men jag misstänker att TS inte har lust att köpa massor med utrustning för det här och risken är väl försumbar att det här skulle ställa till med något allvarligt El-fel.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig avveckla mitt eget bredband och koppla upp mig mot en grannes nät. Vem vet hur länge man har tillgång till det nätet? Förstår överhuvudtaget inte varför man skulle vara intresserad av det. Förklara det gärna för mig. (Undanta då snålhet och dumhet)

Permalänk
Medlem

Varför inte installera fiber i dit eget hus istället? Kommer ju garanterat öka värdet på fastigheten. Din idé låter både dumsnål och tveksam när det kommer till det legala.

Om du ni får för dig att koppla ihop nätverken, gör det då med fiber, inte koppar. Du kommer garanterat få potentialskillnader mellan nätverken som kan orsaka problem.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Om det blir aktuellt för dig att skriva på något avtal så be om hjälp. Du får använda tjänsten till det som är avtalat dvs eget bruk.

Skrivet av Haptic:

ajo, men ska man var noga så står det inte "kunde får enbart använda tjänsten för eget bruk", samt att det inte står något om att man INTE får dela till vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Du har uppenbarligen inte pluggat och varit i kontakt med studenter. Vet vissa områden där majoriteten är studenter har dem suttit på varandras wifi våningsvis, kan ha varit 8pers som högst på samma leverantör. De blir inte ens 50kr i månaden för internet när man delar då!

Är man en extrem fyrkant och måste förhålla sig till en typ av moral. Synd om den personen då. Måste tro att en majoritet av Sveriges pluggande studenter delar nätverk om de kan. Lev smart och var inte ett får.'

Btw, de som pratar om sandlådor och barnsliga argument brukar oftast vara dem som vill visa sig själv stora, värt att tänka på

Jo tack. Jag har spenderat 5 år av mitt liv på högre studier, så jag har spenderat mer tid som student än de allra flesta. Jag stod dock för mitt eget internetabonnemang alternativt att det ingick i hyran (alltså inte att hyresvärden "ful-delade" uppkopplingen, utan på ett legit sätt). Att vara student är ingen som helst ursäkt för att begå avtalsbrott eller skita i andra lagar/regler. Att folk håller på att fiffla och snylta må vara ekonomiskt fördelaktigt för personen i fråga, men drabbar alla andra negativt eftersom priset per abonnemang blir högre (Netflix, Cmore, Viaplay, Spotify, etc).

Andra saker som är ekonomiskt fördelaktigt för den enskilda personen är ju att koppla förbi sin elmätare, snatta varor i matbutiken och underlåta att betala skatt (visst, dessa är till skillnad mot avtalsbrott faktiska lagbrott, men rent principiellt är det samma).

Härligt att du anser personer som har moraliska värderingar som "extremt fyrkantiga", alltså en solklar majoritet av Sveriges befolkning (studenter inräknade)!

Hur du lever ditt liv är helt och hållet upp till dig, men att anse sig som "smart" och att det skulle vara något positivt att själv erhålla fördelar på bekostnad av andra, är inget som går hem i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om det blir aktuellt för dig att skriva på något avtal så be om hjälp. Du får använda tjänsten till det som är avtalat dvs eget bruk.

Nu när vi vet att man får, så kan vi fortsätta diskussionen om hur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Ofta jag bryter mot något avtal med bredbandsleverantören om jag kör ett separat öppet Wi-Fi nätverkt med sänkt hastighet för att jag känner mig solidarisk med snåljåpar...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Du är lite väl naiv. Prata med en jurist istället.

Skrivet av Haptic:

https://i.imgur.com/t6c0woe.png

Nu när vi vet att man får, så kan vi fortsätta diskussionen om hur.

Permalänk
Medlem

Dra INTE kabel mellan två hus , det ämnet har tagits upp tidigare flera gånger förutom i den här tråden men ingen verkar läsa.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j