Star Citizen satsar exklusivt på Vulkan

Trädvy Permalänk
Robot
Registrerad
Dec 1999

Star Citizen satsar exklusivt på Vulkan

Utvecklarna bakom det omtalade gräsrotsfinansierade spelet Star Citizen meddelar att utvecklingen nu skiftar från DirectX 12 till att exklusivt fokusera på Vulkan-gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Dec 2013

Härligt!

|CPU| - Intel i7 4820K 4.5Ghz |GPU| - Radeon R9 290 + Tri-X kylare eftermonterad |MoBo| - Gigabyte X79-UP4 |RAM| - Team Group Xtreem Vulcan 4X4 GB 2133Mhz CL9 |CPU kylare| - Noctua NH-D14 |PSU| - EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| - Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hade gärna sett en DX11 version också så man kunde jämföra prestandan. Men å andra sidan är det bara onödig tid om dom istället kan lägga allt på Vulkan så det är helt klart förståeligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Är väl ändå positiv till nyheten som sådan, att ett storspel satsar på att kunna köras på något annat än Windows. Sen så är jag inte överdrivet exstatisk över att StarCitizen ska gå igenom detta byte, kom igen fokusera på att få spelet färdigt någon gång istället.

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Trevligt.

Ett företag som inser att det inte finns någon fördel med låsta tekniker
Detta öppnar ju vägar för spelet på både Linux och äldre Windows... men låser inte ute Windows 10 (om nu inte MS vill skjuta sig själv i foten dvs)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Coolt ofc. Men.... skall de liksom inte få ut något vettigt snart istället för att ändra fokus hela tiden?
Alla techdemos (vilket det känns som att allt man fått hitills är) har varit både chokerande dåliga och imponerande. Men hur länge skall detta hålla på. De som älskade deras gamla spel och såg fram emot och finansierade detta kommer ju snart pasera pensionsåldern.

Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014

Så fint att höra! Dom väljer vulkan pga av det är bättre på alla sätt och vis, bättre prestanda, bättre utvecklingsmöjligheter, bättre plattformsstöd, bättre hårdvarustöd, bättre dokumentation och utvecklat av massvis av företag så det inte blir enkelspårigt.

DX12s existens känns endast som en argument för varför man ska välja Vulkan och inte DX12.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

@inquam & @Orisons
Tänk på att för ett så stor spel så behövs det också optimeringar. Spel som siktar på att leva många år tvingas göra dessa planer med att byta motor, byta API osv för att spelet ska kunna förbättras, annars når man snabbt ett läge där utvecklingen stannar. De släpper liksom inte samma spel om och om igen som tex Battlefield, men med ny motor, utan det är successiv ombyggnad av nuvarande spelet som gäller.

Ett levande exempel på detta är ju EVE-online som från början byggdes för en-kärniga P4or/Athlon/P3 CPuer och DX9... idag måste den vara multitrådad DX11 (eller bättre). Mycket sker på 14 år... Och jag ser fortfarande inte så många 1000+ spelar PVP fighter i andra spel ens 10 år efter EVE gjorde det för första gången (2007)...

Dock håller jag med om att det tar lite väl lång tid för StarCitizen att få "ut något klart", där perfektionismen har gått till för hög nivå, men samtidigt är det väl det som vissa ser som fördel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2008

Bra om Vulkan får så brett stöd som möjligt. Det flyter ju så underbart bra för mig när jag kör DOOM i 4k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

F va gött eloge!

Skickades från m.sweclockers.com

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

Är det bara jag eller luktar det lite som Duke nukem Forever?

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Paddanx:

@inquam & @Orisons
Tänk på att för ett så stor spel så behövs det också optimeringar. Spel som siktar på att leva många år tvingas göra dessa planer med att byta motor, byta API osv för att spelet ska kunna förbättras, annars når man snabbt ett läge där utvecklingen stannar. De släpper liksom inte samma spel om och om igen som tex Battlefield, men med ny motor, utan det är successiv ombyggnad av nuvarande spelet som gäller.

Ett levande exempel på detta är ju EVE-online som från början byggdes för en-kärniga P4or/Athlon/P3 CPuer och DX9... idag måste den vara multitrådad DX11 (eller bättre). Mycket sker på 14 år... Och jag ser fortfarande inte så många 1000+ spelar PVP fighter i andra spel ens 10 år efter EVE gjorde det för första gången (2007)...

Dock håller jag med om att det tar lite väl lång tid för StarCitizen att få "ut något klart", där perfektionismen har gått till för hög nivå, men samtidigt är det väl det som vissa ser som fördel.

Fast problemet med Star Citizen är att dom tänjer redan mycket hårt på gränserna över vad som är ok vad gäller utvecklingstid för 1 titel, någon gång måste dom sluta med allt jävla byte och få ut en produkt. Känns som att dom medvetet försöker bli nästa Duke Nukem Forever för fan.

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2013

Låter som en bra idé tycker jag faktiskt. Tycker fler ska satsa uteslutande på Vulkan så snart som möjligt!

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i5 3570K @ stock | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Sapphire 290X Tri-X @ stock | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 840 Pro 128GB / Kingston HyperX 3K 240GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | TGB: Razer BlackWidow | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Axelander23:

Jepp, och inte lite heller. Jag har glömt hur många år sedan det var jag backade projektet nu.

Satsning på Vulkan är en mycket god idé och det applåderar jag, men samtidigt kan man ju fråga sig när/om Star Citizen någonsin kommer släppas. Misstänker att de delvis gör detta för att köpa sig mera tid (dvs ha något att skylla på).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Läste jag inte att Vulcan endast kommer kunna köra multi-gpu i Windows 10, eller var det något annat?Jag hoppas de tar hänsyn till det då i sin utveckling ifall jag läste rätt.

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 1700 @3915MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB 16-16-16-36 @3402 MHz| Sapphire RX470 @1400 MHz GPU 2200 MHz Mem| LG 34UC88-B Freesync| Super Flower Leadex Platinum 1200W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Axelander23:

Skillnaden är väl att du kan spela dom bitar av spelet som är färdigt. Inte som duke där köparna inte visste något om spelet alls innan release.
Star Citizien är faktiskt riktigt duktiga på att informera om vad dom gör just nu och hur spelet rör sig framåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Axelander23:

Ni som klagar över att det tar lång tid. Kickstartern slutade November 2012. Låt säga Squadron 42 släpps i höst, det skulle innebära en total utvecklingstid på 5 år. Det låter väl rimigt och fullt normal för AAA tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Axelander23:

På ett sätt, ja, på ett annat, nej. Skillnaden är väl att det faktiskt informeras rejält och bra om vad som faktiskt sker och vad som komma skall, samt att du även kan spela allt som hittills utvecklats. Men jo, utvecklingstiden ser ut att dra iväg...

Chassi: Cooler Master Silencio, Skärm: BenQ G2400W (16:10/1920*1200/5ms), GPU: GTX 570, CPU: Ryzen 1600X, HDD: 2TB , SSD: Kingston 480GB, PSU: Corsair TX V2 750W, Mobo: MSI X370 Krait, RAM: 16GB G.Skill Ripjaws @ 3200, Mus: Logitech MX Master & G400, Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: QPAD MK-50, Hörlurar: Beyerdynamic DT770 PRO 80ohm, Superlux HD-668B OS: Win10Pro. AI: Roland Quad-Capture, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
(ㆆ_ㆆ)
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Axelander23:

Vi vill ju inte uppleva en ''No mans sky'' igen.

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Orisons:

Är väl ändå positiv till nyheten som sådan, att ett storspel satsar på att kunna köras på något annat än Windows.

Njaa. Att de väljer vulcan innebär inte per automatik att spelet fungerar på andra OS än deras nuvarande windowsspår (eller jo genom wine och liknande men inte officiellt).
Men möjligheten att lägga över det hela till linux och mac blir väl enklare om så önskas. Vi får väl se vad de väljer att satsa på framöver.

Skrivet av Orisons:

Sen så är jag inte överdrivet exstatisk över att StarCitizen ska gå igenom detta byte, kom igen fokusera på att få spelet färdigt någon gång istället.

Never ending stoooorryyy
na na naaaa
na na naaa
na na naaaaa

Haha. Ja alltså det tar tid att ta fram stora spel. Star citizen har nog inte tagit orimligt lång tid egentligen. Att vi känt till spelets planer från innan det började skrivas kod är väl däremot mindre vanligt. Inte minst när man skulle bygga organisationen samtidigt. Annars när spel ska släppas så hör man ju talas om dem först när utvecklingen kommit en bra bit redan och så är det dags för släpp något år fram eller två.

Men det har varit en massiv feature creep i star citizen så vad spelet egentligen är har ändrats så mycket att de som backade spelet först faktiskt backade ett annat spel än var det är på väg nu ;).
Spelar ju ingen roll hur bra de är på att jobba mot målet om de flyttar målet hela tiden...

Och det är väl här man ser svagheten i att ha spelarbasen som finansiärer. Hade det varit en kapitalstark aktör som investor/förläggare så hade denne troligen satt ner foten och sagt att nu får det inte göras mer feature creeps. Släpp spelet och finns intresset så gör en uppföljare.
Alla småinvesterare kan tycka det ena och det andra på forum, men det blir liksom inte samma pondus, uppstyrda läge eller möjlighet att säga att nu sätter vi ett mål och så siktar vi på det...

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Gambit_2K:

Läste jag inte att Vulcan endast kommer kunna köra multi-gpu i Windows 10, eller var det något annat?Jag hoppas de tar hänsyn till det då i sin utveckling ifall jag läste rätt.

Måste varit något annat. Vulkan kommer i framtiden tillåta en annan form av multiGPU istället för CF/SLI där du kan blanda olika GPUer från både Nvidia,AMD samt Intel.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)#Planned_features

Xeon 6c/12t x5670 @ 4 GHz | GTX 1070 | 10GB DD3 | Asus P5X58D-E| Fractal Design R3

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Axelander23:

Blev inte Duke Nukem Forever klart till sist?

AMD Ryzen 7 1700 | Asus PRIME X370-PRO | Corsair 64 GiB 3000 @2667 | Radeon R9 290 | Samsung SSD 960 EVO 250GB | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Bitfenix Whisper M 750W | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Att de väljer vulcan innebär inte per automatik att spelet fungerar på andra OS än deras nuvarande windowsspår (eller jo genom wine och liknande men inte officiellt).
Men möjligheten att lägga över det hela till linux och mac blir väl enklare om så önskas. Vi får väl se vad de väljer att satsa på framöver.

Never ending stoooorryyy
na na naaaa
na na naaa
na na naaaaa

Haha. Ja alltså det tar tid att ta fram stora spel. Star citizen har nog inte tagit orimligt lång tid egentligen. Att vi känt till spelets planer från innan det började skrivas kod är väl däremot mindre vanligt. Inte minst när man skulle bygga organisationen samtidigt. Annars när spel ska släppas så hör man ju talas om dem först när utvecklingen kommit en bra bit redan och så är det dags för släpp något år fram eller två.

Men det har varit en massiv feature creep i star citizen så vad spelet egentligen är har ändrats så mycket att de som backade spelet först faktiskt backade ett annat spel än var det är på väg nu ;).
Spelar ju ingen roll hur bra de är på att jobba mot målet om de flyttar målet hela tiden...

Och det är väl här man ser svagheten i att ha spelarbasen som finansiärer. Hade det varit en kapitalstark aktör som investor/förläggare så hade denne troligen satt ner foten och sagt att nu får det inte göras mer feature creeps. Släpp spelet och finns intresset så gör en uppföljare.
Alla småinvesterare kan tycka det ena och det andra på forum, men det blir liksom inte samma pondus, uppstyrda läge eller möjlighet att säga att nu sätter vi ett mål och så siktar vi på det...

Å andra sidan kan man ju spela Star Citizen redan idag om man är backer? Visserligen är det en alpha men ändå. Det hjälper ju lite när de lägger till nytt hela tiden att man kan spela allt nytt också. Det är väl mest optimering och buggjakt som blir lidande.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Ratatosk:

24.5.2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Axelander23:

Det är nog bara du, och förmodligen några andra. Star Citizen har gått från ett litet Kickstarter-projekt som hade $500 000 som mål till en enorm AAA budget på $145 miljoner och röstskådespelare som Mark Hamill, Gary Oldman, John Rhys-Davies och många fler. Ganska så självklart att saker och ting kommer att ändras under utvecklingens lopp när ens budget ökar med nästan 30000%.

Visst är det möjligt att SC kommer att floppa totalt. Jag har dock väldigt svårt att tro det med tanke på hur många som spelar det redan idag, och då finns det trots allt inte så mycket att göra. Åtminstone inte om man jämför med hur mycket man kommer kunna göra när spelet väl släpps.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Ratatosk:

Jo, efter 15 år, och visade sig vara en besvikelse för de flesta. Inte direkt något som speltillverkare bör bli inspirerade av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Söderbäck:

Jaså jag trodde att det bara krävdes att Linuxversionen stödde Vulcan, och att spelet gjorde det, sen var det bara att köra. Men spelet måste alltså specifikt skrivas för Linux trots Vulcan? Är inte speciellt insatt i hur Vulcan fungerar som du märker...

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2001

Härligt! Vulkan är ju helt underbar i Doom. Riktigt fina FPS med ett R290 kort i 1440p! Sitter dessutom fortfarande på Win7 och har inga planer på att uppgradera så hoppas att fler utvecklare gör samma sak och stödjer Vulkan. Microsoft har dominerat marknaden med DX alldeles för länge.

Angående Star Citizen. De har skapat ett företag som spottar ut guldägg. Tror ni verkligen de har bråttom med att göra färdigt spelet? Skulle ni göra det själva om ni var i deras situation? Nej! De kommer ta det lugnt och göra precis vad de vill så länge pengarna fortsätter att trilla in. De har ju inga ägare som tvingar de att släppa ett ofärdigt spel heller. Spelet kommer när de känner att det är dags att släppa det. Del för del...Eftersom vi egentligen får flera spel i ett. Jag har iaf slutat bry mig om SC och vet inte ens om jag fortfarande kommer en spela spel när det väl kommit ut men behåller mitt konto ett tag till...

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av WoXeR123:

Måste varit något annat. Vulkan kommer i framtiden tillåta en annan form av multiGPU istället för CF/SLI där du kan blanda olika GPUer från både Nvidia,AMD samt Intel.

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)#Planned_features

Nope jag läste rätt men samtidigt fel hehe.

https://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/OS-Limitations-Vulk...

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 1700 @3915MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB 16-16-16-36 @3402 MHz| Sapphire RX470 @1400 MHz GPU 2200 MHz Mem| LG 34UC88-B Freesync| Super Flower Leadex Platinum 1200W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av thomas_skane:

Å andra sidan kan man ju spela Star Citizen redan idag om man är backer? Visserligen är det en alpha men ändå. Det hjälper ju lite när de lägger till nytt hela tiden att man kan spela allt nytt också. Det är väl mest optimering och buggjakt som blir lidande.

Jag vet inte om jag ser det som en fördel. Själv har jag något emot de här titlarna som har sin peak i användare innan spelet släpps och så blir spelet aldrig klart och hela spelarbasen har bara fått uppleva en ofärdig version av spelet.
Ja du vet, dayz, ARK and such...
Finns såklart inget rätt eller fel här men jag har som sagt svårt för det upplägget.

Men är ens star citizen den typen av spel då? Är det inte orättvist att lägga dem i det facket? Ja who knows. Men med tanke på att de tidigare utlovat ett releasedate som passerat med två år och i dagsläget inte längre har ett releasedatum men att man kan testa en splittrad alpha sedan något år så tycker jag nog spelet förtjänar denna kategori i nuläget.
Upp till bevis att hålla spelarbasen igång och få ut ett spel som inte peakar innan release...

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...