Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Snusfri

Tipsat LTT och HardwareCanucks om detta chassi, hoppas de nappar och pratar om det

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tipsat LTT och HardwareCanucks om detta chassi, hoppas de nappar och pratar om det

Låter bra!

Om det inte är gjort redan, så vore det nog bra att synas på sidor som anandtech och tomshardware också. (De har väl relativt stora forum där också?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Blev det hängande PSU eller kan man välja det? Inte fått uppdateringar om tråden så är lite vilsen nu

Permalänk
Medlem

Du kan välja att montera nätagget i toppen eller botten.

Permalänk
Medlem

Pledged!

Permalänk
LOUQE

Vi är alla spända och följer surret runt om i världen. Det är mer trafik nu än tidigare, även om inte klick-through rate är lika hög som första timmen så ser det lovande ut. Når vi 20% första 24h är jag trygg med att detta kommer gå i mål, mycket tack vare er!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Stefflo:

Tycker det ser ut som en riktigt trevligt chassi och hade gärna backat då min sambo pratar om att skaffa dator men tycker det var lite dyrt.
Förstår att allt jobb ni gjort har kostat men jag är helt enkelt för snål.

Snyggt var det iallafall och hoppas ni lyckas driva detta hela vägen in i kaklet.

Kommer kanske en C-modell i enklare material utan riser någon gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag pledgade också. Jag har inte haft en stationär dator på 10 år men nu är ta mig fan dags. De flesta chassin är väldigt fula (och stora) men Ghost ser riktigt bra ut. Jag hoppas att det kommer att leverera vad gäller gamingprestanda (åtminstone bättre än Dan a4 ;]).

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

Jag blev #201.

Kunde inte låta bli.

Jag kommer inte kunna använda det förrän det kommer ett singelgrafikkort med nog prestanda för mina krav (varken 1080 Ti eller Titan Xp räcker, och jag tvivlar på Vega men hoppas kan man), och itx-moderkort med AM4-socket saknas väl för närvarande också, men detaljer detaljer.

Hmm... kanske skulle ta en till sambon också, hennes hårdvara platsar ju utan problem...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Jag blev #201.

Kunde inte låta bli.

Jag kommer inte kunna använda det förrän det kommer ett singelgrafikkort med nog prestanda för mina krav (varken 1080 Ti eller Titan Xp räcker, och jag tvivlar på Vega men hoppas kan man), och itx-moderkort med AM4-socket saknas väl för närvarande också, men detaljer detaljer.

Hmm... kanske skulle ta en till sambon också, hennes hårdvara platsar ju utan problem...

What, vad använder du datorn till!? Hitta nästa primtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

What, vad använder du datorn till!? Hitta nästa primtal?

Hehe. Nä, jag spelar i 4K med maxinställningar på grafiken i alla spel, och det finns ännu inget singelgrafikkort som klarar det konsekvent i 60 fps. Inte ens mina 2x 1080 i SLI når riktigt hela vägen.

Kör man inte med maxinställningar så är det en helt annan sak, men för mig personligen är det ointressant. Jag hör till en minoritet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonasee:

Jag pledgade också. Jag har inte haft en stationär dator på 10 år men nu är ta mig fan dags. De flesta chassin är väldigt fula (och stora) men Ghost ser riktigt bra ut. Jag hoppas att det kommer att leverera vad gäller gamingprestanda (åtminstone bättre än Dan a4 ;]).

Vi har gjort tester med olika konfigurationer där målet har varit att köra datorn på full last utan att den hörs och samtidigt undvika throttling - alltså med snåla fläktinställningar men tillräckliga för att hålla CPUns temp-spikar kring 80 grader. Vi har fokuserat på detta för att det är så vi trott att köparna kommer vilja att sätta upp sina system.

Överklockningsintresset i den här nischen har visat sig betydligt större än vi tänkt oss och kanske är det lite pådrivet av lådans generösa kylningsmöjligheter. Vi kommer under de närmsta dagarna att utföra fler tester, nu med fokus på kylning. Som jag nämnt tidigare så tittar vi även på att öka den ”öppna ytan” på sidan genom att öka håldiametern från 2,5mm – 3mm och eventuellt addera en rad eller två. Något fulare om du frågar mig men möjligen en av marknaden uppskattad trade-off.

Vi presenterar resultaten inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har gjort tester med olika konfigurationer där målet har varit att köra datorn på full last utan att den hörs och samtidigt undvika throttling - alltså med snåla fläktinställningar men tillräckliga för att hålla CPUns temp-spikar kring 80 grader. Vi har fokuserat på detta för att det är så vi trott att köparna kommer vilja att sätta upp sina system.

Överklockningsintresset i den här nischen har visat sig betydligt större än vi tänkt oss och kanske är det lite pådrivet av lådans generösa kylningsmöjligheter. Vi kommer under de närmsta dagarna att utföra fler tester, nu med fokus på kylning. Som jag nämnt tidigare så tittar vi även på att öka den ”öppna ytan” på sidan genom att öka håldiametern från 2,5mm – 3mm och eventuellt addera en rad eller två. Något fulare om du frågar mig men möjligen en av marknaden uppskattad trade-off.

Vi presenterar resultaten inom kort.

Gott väl. För egen del är överklockning inte intressant i nuläget.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Kunde inte låta bli själv heller, varit sugen på Dan's A4 rätt länge inför nästa bygge så blev att slänga in en pledge.

Två saker som jag undrar över dock.

  1. Är bredden för GPU låst till det som står? Funderar på ett Asus 1080Ti (ROG Strix), och där fattas några millimeter på bredden (29.8x13.4x5.25cm) om jag tolkar deras mått rätt för att de skall fungera i chassit.

  2. Det enda som jag verkligen saknar i detta, och i Dan's chassi är möjlighet att placera ett extra PCI(-E) kontroller kort, tex ett för fler USB portar med tanke på hur begränsat man kan bli med de som kommer med moderkortet, speciellt för VR med ett par extra Sensorer. En tanke som då slog mig var att erbjuda en Rizer och en tophat där man kanske kan placera ett kontroller kort tex liggandes vilket skulle vara ett full gott alternativ. Är detta något som vore möjligt att titta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orecus:

En tanke som då slog mig var att erbjuda en Rizer och en tophat där man kanske kan placera ett kontroller kort tex liggandes vilket skulle vara ett full gott alternativ. Är detta något som vore möjligt att titta på?

Det är tekniskt möjligt, "pci-e bifurcation" som det kallas, men det kräver stöd i moderkort + chipset och blir allmänt bökigt. Ett mini-dtx-moderkort vore ett bättre val, men de är extremt sällsynta och kräver förstås lite mer plats i chassit för en extra pci-e-kontakt.

Vore enklare att lösa med intern anslutning via usb (eller kanske thunderbolt), om det finns några sådana förstås?

Men visst har du sett att i/o-modulen i toppen av chassit har två usb och en hdmi (dvs VR-anpassat)?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har gjort tester med olika konfigurationer där målet har varit att köra datorn på full last utan att den hörs och samtidigt undvika throttling

Tumme upp på den.

Men det är givetvis ingen nackdel om det även går att tillgodose extremöverklockarfolkets önskemål.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är tekniskt möjligt, "pci-e bifurcation" som det kallas, men det kräver stöd i moderkort + chipset och blir allmänt bökigt. Ett mini-dtx-moderkort vore ett bättre val, men de är extremt sällsynta och kräver förstås lite mer plats i chassit för en extra pci-e-kontakt.

Vore enklare att lösa med intern anslutning via usb (eller kanske thunderbolt), om det finns några sådana förstås?

Men visst har du sett att i/o-modulen i toppen av chassit har två usb och en hdmi (dvs VR-anpassat)?

Såg det med när jag tittade närmare på moderkort, inga som ens har mer än en PCI-E, några hade en PCI-E Mini vilket kanske gör att frågan i sig blir en icke-fråga.

Tänkte mest på att med utrustningen man har idag så försvinner USB-Portarna snabbt, för Oculus Rift tex så behövs där 4st USB och den kan vara rätt känslig med USB-kontrollers tex. Sen tangentbord, mus, hörlurar osv kanske på det så är portarna slut rätt snabbt och mycket som skall drivas på dom. :/

Men HDMI-porten och de 2st USB på fronten är självklart riktigt bra just för detta ändamålet.

Permalänk

Jag som nyss köpte nyss chassi blir absolut ett sånt här vid nästa sockel byte!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Backat, trots att jag inte påbörjat att fylla mitt Dan A4 som står här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har också backat! Tanken är att min fru ska ha det (då hon fick blodad tand när jag skaffade A4-SFX), men nu blir jag lite kluven om jag ska försöka norpa detta och låta henne få mitt A4 istället

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, har själv vart inne på att bygga ett minichassi(för en NAS) men det blev aldrig av tyvärr.
Är det extruderade aluminiumprofiler som det består av mest(SAPA kanske)?
Har gjort en del customprofiler I jobbet och vet själv att startkostnaderna för verktygen lätt drar iväg, antar att detta bidrar till den enligt vissa höga kostnaden för chassit. Det krävs mycket försäljning innan man når break even för verktygen bara.
Sen är det ju betydligt dyrare att fräsa I dessa kontra "vanliga" chassin med tunnplåt där de kan stansa allting.

Grymt initiativ iaf och önskar er all lycka och framgång, kul att du/ni vågar satsa på era drömmar!
Har "tyvärr" inte backat då jag inte är I behov av ett chassi nu, annars hade jag nog slagit till på ett.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Jag har backat med tre chassin, #81 Super early bird och #3 Early bird duo. Chassit ser fantastiskt ut och kommer göra sig perfekt i hem kontoret där jag och flickvännen har våra desktops. Det tredje chassit skall till en god vän.

Jag har ingen erfarenhet av kickstarter då detta är det första projekt jag backat. Men ni nådde 20-25% på ett dygn så det ser okej ut? Er största konkurrent Dan-Cases skickade ut tidiga exemplar till recensenter, är detta något ni funderat på? Eftersom ni är Stockholmsbaserade, kan ni inte kuta över till SWEC kontoret och låta Jonas leka lite med prototyp-chassit?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Kanske lite halvlångsökt, men kanske en del företag kan vara intresserade att göra lite "bulk"-köp? Jag tycker mig minnas att skaparen av A4-chassit nämnde att ett företag köpte 100st av honom. Kanske var ett spelföretag? Finns ju en del i Stockholm, t.ex Dice.

Permalänk
Medlem

@PaChalski Blir det något stöd för Noctua NH-L9x65?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

@PaChalski Blir det något stöd för Noctua NH-L9x65?

Troligtvis inte tyvärr. Maxhöjden för CPU-kylare är 63 mm.

Jag skrev ett inlägg för någon dag sedan i den här tråden och frågade @PaChalski om man kunde använda 4 mm standoffs till moderkortet för att klämma in en 65 mm CPU-kylare.

Han svarade på det men inlägget och svaret är borta nu, skumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Troligtvis inte tyvärr. Maxhöjden för CPU-kylare är 63 mm.

Jag skrev ett inlägg för någon dag sedan i den här tråden och frågade @PaChalski om man kunde använda 4 mm standoffs till moderkortet för att klämma in en 65 mm CPU-kylare.

Han svarade på det men inlägget och svaret är borta nu, skumt...

Synd men överkomligt, backade ändå! Får väl bli en Cryorig C7

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
LOUQE
Skrivet av holter:

Troligtvis inte tyvärr. Maxhöjden för CPU-kylare är 63 mm.

Jag skrev ett inlägg för någon dag sedan i den här tråden och frågade @PaChalski om man kunde använda 4 mm standoffs till moderkortet för att klämma in en 65 mm CPU-kylare.

Han svarade på det men inlägget och svaret är borta nu, skumt...

Det är 63mm med 6mm standoffs som lådan kommer med. Hur man sedan väljer att modda sitt chassi är helt valfritt. I och med kickstarten har jag levlat till företagsprofil. Att det gamla inlägget är borta kan bero på det.

Permalänk

Kommer någon version som till 100% riktas mot custom vatten?
Den kommer naturligtvis bli större, men som ändå kanske kan få plats med en 3 eller 4 dubbel rad?

Tänker:
-mitx moderkot
-endast 2,5mm ssd alterntivt m2
-fullstor GPU med vattenblock, och givetvis vattenblock på cpu, alternativt monoblock
-Fullstor separat pump och en liten res

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Haibane:

@PaChalski: Jag har backat med tre chassin, #81 Super early bird och #3 Early bird duo. Chassit ser fantastiskt ut och kommer göra sig perfekt i hem kontoret där jag och flickvännen har våra desktops. Det tredje chassit skall till en god vän.

Jag har ingen erfarenhet av kickstarter då detta är det första projekt jag backat. Men ni nådde 20-25% på ett dygn så det ser okej ut? Er största konkurrent Dan-Cases skickade ut tidiga exemplar till recensenter, är detta något ni funderat på? Eftersom ni är Stockholmsbaserade, kan ni inte kuta över till SWEC kontoret och låta Jonas leka lite med prototyp-chassit?

@Haibane, vilken hjälte!

Gällande utvecklingen på kampanjen. Vi är inte jätteoroliga (än). Vi har ett antal åtgärder uppradade, kalla dem nödraketer, som vi kan börja trycka igång. En av dessa raketer är just att ta fram ytterligare en prototyp att skicka till reviewers. Raketerna kostar en del, och den nämnda är en av de dyrare. Men vi kommer göra vad som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

@Haibane, vilken hjälte!

Gällande utvecklingen på kampanjen. Vi är inte jätteoroliga (än). Vi har ett antal åtgärder uppradade, kalla dem nödraketer, som vi kan börja trycka igång. En av dessa raketer är just att ta fram ytterligare en prototyp att skicka till reviewers. Raketerna kostar en del, och den nämnda är en av de dyrare. Men vi kommer göra vad som krävs.

Förstår den ståndpunkten, men samtidigt, ni bor väl i stort sätt vägg i vägg (samma stad åtminstone) med SweC så varför inte bara langa över den prototyp ni redan har dit till Jonas?

Dan-Cases hade ju en stor fördel i sin kampanj där de redan hade fått sin produkt recenserad från flera håll och därmed så fick de fler intressenter. Av vad jag kan läsa ut från trådarna på reddit så känner folk sig osäkra på vad de backa (grisen i säcken) när det inte finns någon tredje-part som kan backa upp era löften.