Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vilken luftkylning hade ni valt idag? Ingen tophat

L12 Ghost Edition
Black Ridge med NF-A12x15 över och NF-A9x14 under?
Böjd L12S

Utan TopHat hade jag kört Black Ridge med A12x15 om den passar ditt moderskepp,
men jag skulle kört med TopHat, de tester som finns visar att det gör några graders skillnad när man har ett par fläktar som suger ut värmen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Utan TopHat hade jag kört Black Ridge med A12x15 om den passar ditt moderskepp,
men jag skulle kört med TopHat, de tester som finns visar att det gör några graders skillnad när man har ett par fläktar som suger ut värmen.

Med endast A12x15 på toppen misstänker jag?

Jag är med på det spåret men jag tänkte att jag inte kommer att köra några high end grejer eller överklocka utan endast undervolta så kanske det räcker utan.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Med endast A12x15 på toppen misstänker jag?

Jag är med på det spåret men jag tänkte att jag inte kommer att köra några high end grejer eller överklocka utan endast undervolta så kanske det räcker utan.

Var väl nån som skrev tidigare att det blev turbulens ljud med 120mm + 92mm under utan någon direkt påverkan på kylprestandan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var väl nån som skrev tidigare att det blev turbulens ljud med 120mm + 92mm under utan någon direkt påverkan på kylprestandan.

Intressant, alltså värt att enbart köra 120mm-fläkten?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Hur varma går era minnen?

Tycker det går lite väl varmt för mina 2x16 GB G.Skill TridentZ 3200 MHz CL14 minnen (Samsung B-Die) - kör med XMP-profilen aktiverad som sätter DRAM Voltage till 1.4V och ligger kring 45 grader idle, 56 grader load.

Funderar på om ökningen i temperaturen under load beror på att CPU-kylarens 92mm fläkt (använder Noctua NH-L12) CPU-kylaren är vänd så att den tar in luft från sidopanalen, d.v.s. blåser varm luft mot moderkortet och därmed värmer upp stickorna. Har f.ö. två fläktar monterade på toppen i en M-tophat samt en fläkt på botten som blåser utåt ur chassit.

Börjar fundera på om det inte är bättre att plocka bort sidopanelen och montera en större CPU-kylare, t.ex. en Noctua NH-C14S, med fläkten vänd utåt för att blåsa luft bort från moderkortet och minnena...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Icte:

Börjar fundera på om det inte är bättre att plocka bort sidopanelen och montera en större CPU-kylare, t.ex. en Noctua NH-C14S, med fläkten vänd utåt för att blåsa luft bort från moderkortet och minnena...

Med flöde bort från minnena vet du inte hur mycket kylning minnena faktiskt får (det kommer bli döda zoner i luftflödet och där blir kylningen i stort sett noll). Om du inte har ett hölje som omsluter det du vill kyla som ser till att luft blir tvungen att passera förbi alla de komponenter du vill kyla är det alltid bättre att ha ett direkt aktivt flöde luft riktat mot komponenterna. Då vet du att de får kylning; annars tar luften enklaste vägen rakt ut genom fläkten och då blir resultatet svårförutsägbart.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Har gjort lite research men hittar inte svar på min fråga.

Jag har en L12S som är anpassad för att få plats, vilket B450i moderkort kan jag köpa o slippa lyfta bort varken heatspreadern på ram eller M2? Där jag egentligen inte behöver modifiera någonting tänker jag. Kommer att köra antingen en 3300x eller 3600
Tack för svar

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hur varma går era minnen?

Tycker det går lite väl varmt för mina 2x16 GB G.Skill TridentZ 3200 MHz CL14 minnen (Samsung B-Die) - kör med XMP-profilen aktiverad som sätter DRAM Voltage till 1.4V och ligger kring 45 grader idle, 56 grader load.

Funderar på om ökningen i temperaturen under load beror på att CPU-kylarens 92mm fläkt (använder Noctua NH-L12) CPU-kylaren är vänd så att den tar in luft från sidopanalen, d.v.s. blåser varm luft mot moderkortet och därmed värmer upp stickorna. Har f.ö. två fläktar monterade på toppen i en M-tophat samt en fläkt på botten som blåser utåt ur chassit.

Börjar fundera på om det inte är bättre att plocka bort sidopanelen och montera en större CPU-kylare, t.ex. en Noctua NH-C14S, med fläkten vänd utåt för att blåsa luft bort från moderkortet och minnena...

Jag tror du överskattar hur mycket värme som blåser från CPU-kylaren. Eftersom den tar in frisk luft utifrån så kommer luften från kylaren alltid kyla dina minnen under last då de i sig själva är varmare än luften som blåser över dem.

Kontentan är att dina minnen mår bättre av att det blåser "varm" luft över dem än att luften står stilla. Jay2cents tog upp detta i sin senaste video om CPU-temperaturer(och temp på ram-minne) med Nvidias nya Founders Edition kylare jämfört med en vanlig.

Har själv 16GB (2x8GB) G.Skill Flare X 3200Mhz CL14 som körs i XMP-profilen men har aldrig känt på dem under last, aldrig haft några problem så har inte brytt mig

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Går det att montera ett EVGA Hybrid med slangar och radiator i ett Ghost S1 med största tophatten?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Går det att montera ett EVGA Hybrid med slangar och radiator i ett Ghost S1 med största tophatten?

Av bilder att döma tror jag att det kan bli rejält utmanande att att böja slangarna för att få plats med radiatorn med fläktar.

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att ett EVGA XC3 Ultra får plats i Ghost S1, dock skruvade jag bort både backplate och shroud för att få det att få plats, samt fick sätta distanser mellan kortet och sidoplåten för att inte fläktarna ska råka hamna emot. Själva deshrouden av kortet är dock oerhört odramatiskt, några småskruvar samt koppla bort kabeln till upplysta logon på shroud och så är det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanonine:

Kan bekräfta att ett EVGA XC3 Ultra får plats i Ghost S1, dock skruvade jag bort både backplate och shroud för att få det att få plats, samt fick sätta distanser mellan kortet och sidoplåten för att inte fläktarna ska råka hamna emot. Själva deshrouden av kortet är dock oerhört odramatiskt, några småskruvar samt koppla bort kabeln till upplysta logon på shroud och så är det klart.

3080 eller 3090? Temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

3080 eller 3090? Temperaturer?

3080, glömde nämna det. Något undervoltat maxar det ut på 72 grader vid stresstest. Dock mer runt 67 grader vid normala förhållanden som längre spelsession

Kan inte mäta ljud men det låter en del vid full load. Lite mer än jag skulle önska. Funderar på om en modd med slimmade noctua fläktar istället för de som sitter på skulle göra susen.

Kan även tillägga att mitt Corsair SF600 inte har några problem alls att driva systemet. Processor: 8700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Går det att montera ett EVGA Hybrid med slangar och radiator i ett Ghost S1 med största tophatten?

Baserat på storleken på kortet från EVGA:s produktsida (3080 hybrid) kan det bli tight med slangarna. Det hade suttit jäkligt fint med en 90 graders böj direkt där slangarna kommer ut ur shrouden. Är du beredd att kapa i mounting platen för radiatorn så kan det kanske gå.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |