Windows tuggar hårddisk efter vila.

Permalänk
Medlem

Windows tuggar hårddisk efter vila.

Då jag väcker datorn efter att den stängt av skärmen och sen klickar på något, en ikon eller en websida t.ex. så envisas den med att läsa eller skriva till hårddisken flera sekunder. Under den här tiden är datorn låst. Ingen windowsversion jag haft hittils har varit redo direkt utan det här enerverande hårddisktugget har alltid hängt med.
Går det att förhindra utan att förlora att skärmen släcks ned efter en tid?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Då jag väcker datorn efter att den stängt av skärmen och sen klickar på något, en ikon eller en websida t.ex. så envisas den med att läsa eller skriva till hårddisken flera sekunder. Under den här tiden är datorn låst. Ingen windowsversion jag haft hittils har varit redo direkt utan det här enerverande hårddisktugget har alltid hängt med.
Går det att förhindra utan att förlora att skärmen släcks ned efter en tid?

Det finns en helt fantastisk lösning på problemet, det kallas Solid-state Drive.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Inte ett alternativ just nu.
Detta ska ett vettigt os klara utan SSD.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Inte ett alternativ just nu.
Detta ska ett vettigt os klara utan SSD.

Det handlar mer om att du måste ha en otroligt slö disk än dåligt OS, vad är det för disk? 5400rpm?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att den är slö, jag har dålig koll på vilken snurr den har. Men jag dualbootar den med linux och där är det blixtsnabb respons så det lär inte bara bero på disken.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Disken spinner garanterat ner för att spara enegi/sig själv. Kika under energi alternativen i kontroll panelen så bör du kunna ställa in att disken alltid snurrar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@M3Johan:
Har du kollat dina inställningar i Schemaläggaren?
Vilka processer har du som startar automatiskt?
Vilka services ligger och kör i bakgrunden?
Vilka enheter går ned i energisparläge? (skapar ofta mer problem än det hjälper)
Vad behöver du igång på datorn?
Behöver du indexering av hårdisken/hårddiskarna? (sökfunktionen)

Windows har alltid behövt en hel del handpåläggning för att fungera optimalt utanför en kontorsmiljö.

Mina tips är att kolla Black Viper's Service Configurations ( http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers... ). De fungerar perfekt för vanliga stationära datorer. På en laptop med pekskärm (och en uppsjö av sensorer) bör man vara mer försiktig med inställningarna.

Precis som du säger så klarar Windows sig utmärkt utan SSD.