Tips på högtalare till stereo förstärkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Haha ! på kronan samma pris på 12 ställen.
Knappast nåt lurt som pågår där ! /s

Utveckling/bakgrund:

Jag drog mig till minnes att jag läst att det här är otillåtet, att generalagenten bestämmer "underagenters"/återförsäljares försäljningspris. Jag googlade och hittade detta:

Jag citerar Kvisten (ni får själva undersöka huruvida det stämmer!):

Citat:

Listpriser är endast rekommenderade priser. AD bestämmer själv sina priser utifrån sina kostnader och önskad marginal. Tillverkare får enligt svensk konkurrensrätt och EU-lagstiftning inte bestämma agenters/distributörers utpriser. De får bara bestämma pristak (undantag i lagstiftningen då det gynnar konsumenter) samt ge rekommendatuoner ("listpriser").

Eurenius gör också ett vettigt inlägg (imo):

Citat:

Bruttoprisättning är förbjudet i Sverige och därför kan inte leverantör bestämma utpris till slutkund. Däremot kan leverantör bestämma vem som ska få vara ÅF (som det heter på svenska).
Håller man sig inte i området kring det ni kallar "listpris" så föreligger risk att man inte längre får vara ÅF.
Svårare än så är det egentligen inte.

sida 1 o 2: http://klocksnack.se/threads/ockerpriser-hos-svenska-%C3%A5te...

Beakta dock! I det här fallet kan det röra sig om just ett pristak. Ett pristak som är såpass lågt satt att butiken får en väldigt liten provision per sålt högtalarpar. Trots det, så vill man sälja den eftersom det är mer av en volymprodukt.

Om det inte är så kan det kanske gå att pruta... Värt ett försök om man vill köpa ett par dyrare Elac-högtalare iaf.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad vill du ha sagt med den länken?
Att de gör dyra högtalare också?
Canton har aldrig tilltalat mig, de känns lite Svensson.
Precis som köttbullar med mos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Vad vill du ha sagt med den länken?
Att de gör dyra högtalare också?
Canton har aldrig tilltalat mig, de känns lite Svensson.
Precis som köttbullar med mos

Att Canton inte bara gör eller har gjort budgethögtalare. De gör högtalarserier i olika prisklasser ända upp till de mest påkostade. Att Canton är känt för sina billiga högtalare beror ju på att det är de som Svensson vanligen köper.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Ett tips, komplettera dem högtalarna med en subwoofer, du har en pre-out på din Denon för detta, så ställer du subbens lowpass på 120hz någonstans (prova dig fram). Skulle tro att det blir en rätt så mycket trevligare upplevelse då dina BW684 inte går särskilt lågt, -3db redan vid 72hz.

Jag har gått i dom tankarna, men låter helt väldigt bra redan som det är nu. vad innebär -3db redan vid 72 hz? en halvering av effekten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Begagnat is the shit!

Verkligen, fick mycket högtalare för relativt lite pengar!