Permalänk
Medlem

Får Bluescreen vid start av spel

Hej, för ungefär en vecka sedan så började min dator krångla. Mitt när jag spelade så blev skärmen i olika färger och sedan kom bluescreenen upp. Nu dom senaste 2 dagarna kraschar datorn direkt när jag startar upp spelet. Jag har haft datorn nu 1,5 år och jag har aldrig haft detta problemet förut. Jag uppskattar gärna förklaringar och tips på hur man kan lösa problemet.

Datorn: HP Envy Phoenix 860-001no
- GTX 970
- i5 6600K
- RAM 16 GB
- SSD 120 GB
- HDD 1 TB

Jag använder två skärmar, vars en av dom är en 144Hz skärm.
Brukar spela Rainbow Six Siege (som jag har spelat i ett år nu) och Wildlands (där datorn också kraschar) (har kunnat spela båda spelen utan problem förut).

Kan de va grafikkortet det är fel på?
- Måste jag byta ut det?
Är det skärmen som har gått sönder?
- Hur kan jag fixa det?

Permalänk

Installerat senaste drivrutinerna? Kollat temperaturerna? Vilken felkod får du upp?

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprängd Anka:

Installerat senaste drivrutinerna? Kollat temperaturerna? Vilken felkod får du upp?

Jag har installerat dom senaste drivrutinerna, felsökt och sökt efter virus, men inte hittat något. Har inte kollat temperaturen än men fläktarna låter helt normalt vid problemet.

Felkoden: VIDEO TDR_FAILURE

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testat att köra DDU och sedan ominstallerat drivrutiner?

Enligt Microsoft "TDR is the Timeout, Detection, and Recovery component in Windows. What happens is the Graphics Display driver for the installed graphics card stops responding. When this happens, windows will stop and restart the driver to fix the problem.

The most common reason for this issue is that the graphics device is being overloaded or used beyond its capabilities."

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-h...

Permalänk

@Yousch: Har du uppdaterat drivrutinerna för skärmen också?? Denna felkod kan orskars av drivrutinerna för skärmen

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Instämmer

Skrivet av thomson:

Testat att köra DDU och sedan ominstallerat drivrutiner?

Enligt Microsoft "TDR is the Timeout, Detection, and Recovery component in Windows. What happens is the Graphics Display driver for the installed graphics card stops responding. When this happens, windows will stop and restart the driver to fix the problem.

The most common reason for this issue is that the graphics device is being overloaded or used beyond its capabilities."

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-h...

Hade precis detta fel själv på min bärbara Lenovo. Beror troligtvis på korrupt drivrutin men DDU som du finner här.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Gör en "clean" uninstall av drivrutinen. Efter omstart är ett tips att även ladda ner CCLEANER för att rensa registret på felaktiga poster.
Se till bara att du gör en backup när programmet frågar så du har en fil att återställa om så behövs.
När de är gjort startar du om datorn och laddar ner senast grafikdrivrutinen och installerar.
Sen bör de fungera igen.

Permalänk
Medlem

Luktar drivrutin, starta Windows i felsäkert läge och avinstallera grafikdrivrutinen.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag har varit lite seg på att svara. Jag har testat allt ni skrivit. Temperaturen är helt normal på grafikkortet, jag har testat att köra DDU flera gånger, alla drivrutiner är uppdaterade (på grafikkortet och skärmarna), har fabriksåterställt datorn. Har även testat olika skärmar, olika kablar till skärmarna och olika uttag i datorn, men inget har hjälpt. Har testat att köra äldre drivrutiner också för att se om de är dom ny det är fel på, men självklart fungerade inget av det.

En sak som jag har märkt är att dom få minuterna jag har kunnat spela spelet innan det krascha är att det flimrar några små vita pixlar på skärmen vad beror det på?

Permalänk
Medlem

Dom vita pixlarna kallas grafikartifakter, låter dessvärre som ditt grafikkort håller på att ge sig

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Dom vita pixlarna kallas grafikartifakter, låter dessvärre som ditt grafikkort håller på att ge sig

Det ända jag inte förstår är att, jag för inte så länge (4 månader) lämnade in mitt grafikkort till HP för att fläktarna lätt så högt, så jag fick ett helt nytt av dom (vilket tog två månader). Nu måste jag lämna in de igen... Datorns garanti tog slut vid jul. Har jag längre garanti nu efter som dom gav mig ett nytt grafikkort? Och hur kan ett helt nytt GTX 970 gå sönder på några månader när man spelar spel som det lätt klarar av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Yousch: Du borde fortfarande ha kvar reklamationsrätten (3år). Dock så har jag för mig att efter 1.5år så ligger bevisbördan på dig, men kan tänkas att HP eller din datorhandlare är enkla att ha att göra med.

Men har du inte överklockat grafikkortet eller liknande så borde det gå vägen...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yousch:

Och hur kan ett helt nytt GTX 970 gå sönder på några månader när man spelar spel som det lätt klarar av?

Skickades från m.sweclockers.com

Fabrikationsfel, sådant händer. Alternativt var teknikerna som bytte ut kortet första gången oförsiktiga och orsakade en ESD-skada, men det känns inte särskilt troligt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti