Åsidosätta processprio windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Åsidosätta processprio windows 10

Hej

Jag undrar om det finns något sätt att styra hur windows prioriterar processer. Exempel för att förklara... Jag sitter med två skärmar, säg med ett spel på den primära. På andra skärmen ligger webbläsaren med t.ex. en videouppspelning. När spelet är i helskärmsläge prioriteras videon ner till obrukbar. Om videon är primär går spelet ner till 30fps. Kan jag styra detta någonstans i Win10?

Har man köpt en Ryzen så ska den utnyttjas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
borlänge
Registrerad
Feb 2013

Vet faktiskt inte.

Vet bara ett de finns en funktion där man kan välja i vilken prioritet man vill prioritera appar och annat.

-Gå in i aktivitetshanteraren
-Högerklicka på appen du vill ändra
-Klicka på ''gå till information''
-högerklicka igen på appen du vill ändra inne i informations fliken
-sedan klicka på ''ange prioritet''
-Sen bestämmer du vilken prioritet appen ska ha.

Vet inte om de var detta du frågade efter men men

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | bitfenix outlaw | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

@spokiii: Nix, det gör ingen skillnad. Vill dessutom inte ändra att någon alltid är högre prioritet än en annan process. Vill ha det så att båda är samma. Tack ändå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lite här och var
Registrerad
Sep 2008

En fulfix kan väl vara att köra med t.ex opera neon som webbläsare och använda dessa inbyggda "Video pop-out" funktion och dra rutan lika stor som skärmen....

Eller köra spelet i windowed fullscreen? 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: MSI P67A-GD55, i5 2500k, Corsair Vengeance 2x8GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, WD black 500 GB, WD green 1TB, WD green 2TB, Define R2, be-quiet P7 550w
skärm: Asus PB238Q, Acer p193w
kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech G500s, Dynavoice D-AMP + Magic S-4 EX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av pjuppi:

En fulfix kan väl vara att köra med t.ex opera neon som webbläsare och använda dessa inbyggda "Video pop-out" funktion och dra rutan lika stor som skärmen....

Eller köra spelet i windowed fullscreen? 😛

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, jag förstår dock inte hur det kan göra någon skillnad om det är pop out? De är fortfarande inte det primära fönstret. Spelet är redan i windowed fullscreen. Det spelar ingen roll om det är helskärmsläge eller ett litet fönster. Så fort en process inte är den aktiva så prioriteras den ned av Win 10.

Man kan styra detta från vissa spel, i dota t.ex., det finns en cvar som styr detta. Men vill styra det i windows för fler applikationer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lite här och var
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av [Andreen]:

Hmm, jag förstår dock inte hur det kan göra någon skillnad om det är pop out? De är fortfarande inte det primära fönstret. Spelet är redan i windowed fullscreen. Det spelar ingen roll om det är helskärmsläge eller ett litet fönster. Så fort en process inte är den aktiva så prioriteras den ned av Win 10.

Man kan styra detta från vissa spel, i dota t.ex., det finns en cvar som styr detta. Men vill styra det i windows för fler applikationer...

Jag missförstod nog ditt problem då misstänker jag... trodde du menade att du inte kunde ha fullscreen på videon och då blev "obrukbar liten" istället

Då har jag tyvärr inga bra förslag

Dator: MSI P67A-GD55, i5 2500k, Corsair Vengeance 2x8GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, WD black 500 GB, WD green 1TB, WD green 2TB, Define R2, be-quiet P7 550w
skärm: Asus PB238Q, Acer p193w
kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech G500s, Dynavoice D-AMP + Magic S-4 EX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Löste det om någon framtida läsare är nyfiken (bra om man använder 2 skärmar t.ex.):

Kör -> sysdm.cpl -> Avancerat -> Prestanda, inställningar -> Avancerat -> Prioritera prestanda för bakgrundstjänster

Alla processer delar nu lika på cpu-resurser. (Finns nackdelar givetvis)