Dum enkel fråga angånde volymreglare på studiohögtalare

Permalänk

Dum enkel fråga angånde volymreglare på studiohögtalare

Haloj!

Köpte ett par mackie 4 högtalare i somras, men efter att ha provlyssnat KRK 5 högtalare är jag helt såld, och vill verkligen införskaffa mig ett par sånna, enda hindret är att den inte har någon volymreglage på framsidan, och anser att det kmr vara bökigt för mig att hela tiden böka bakom högtalaren för att få till volymen, måste finnas någon lösning på detta? Eller kör man inte sånna studiohögtalare till vanlig musik/film lyssning?

Jag gör alltså ingen musik utan ska ha de som vanliga datorhögtalare musik/film.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skaffa ett ljudkort/förstärkare som du kopplar in högtalarna i, som då har en ljudkontroller på sig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av steelrich:

Köpte ett par mackie 4 högtalare i somras, men efter att ha provlyssnat KRK 5 högtalare är jag helt såld, och vill verkligen införskaffa mig ett par sånna, enda hindret är att den inte har någon volymreglage på framsidan, och anser att det kmr vara bökigt för mig att hela tiden böka bakom högtalaren för att få till volymen, måste finnas någon lösning på detta?

Som en volymkontroll med fjärr?

Permalänk

Fast ändrar den där fjärren volymen i datorn eller på högtalarna?

För dator "i windows" kan jag ju också höja och sänka, det kluriga är att böka bakom högtalaren.

Permalänk
Skrivet av steelrich:

Fast ändrar den där fjärren volymen i datorn eller på högtalarna?

Lådan sitter i signalvägen mellan datorn och högtalarna. Lådan styrs via fjärrkontroll, dämpar signalen och skickar den vidare till högtalarna. På högtalarna och datorn ställer man in så hög volym som praktiskt möjligt och använder sedan bara lådans fjärrkontroll för att reglera ljudet.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Lådan sitter i signalvägen mellan datorn och högtalarna. Lådan styrs via fjärrkontroll, dämpar signalen och skickar den vidare till högtalarna. På högtalarna och datorn ställer man in så hög volym som praktiskt möjligt och använder sedan bara lådans fjärrkontroll för att reglera ljudet.

Tack som fan för ett ödmjukt och bra svar!

denhär "lådan" som jag förstått det som kan man köpa utan fjärkontroll också, så att man har en spak istället, är detta något form av ljudkort? Hur mycket pengar bör man isf lägga på en sådan?

Är som sagt ett par krk 5 som jag ska handla så budgeten är någorlunda begränsad men vill självklart inte köpa något skit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steelrich:

Tack som fan för ett ödmjukt och bra svar!

denhär "lådan" som jag förstått det som kan man köpa utan fjärkontroll också, så att man har en spak istället, är detta något form av ljudkort? Hur mycket pengar bör man isf lägga på en sådan?

Är som sagt ett par krk 5 som jag ska handla så budgeten är någorlunda begränsad men vill självklart inte köpa något skit

Reglagen på baksidan högtalarna är inte tänkta som volymkontroll utan är till för att anpassa "arbetsområdet" det märker du om inte annat på att de har ett litet arbetsområde.
Det finns en massa olika typer av volymkontroller som är tänkta för den dagliga användningen, volymen i datorn bör alltid stå på 100% så att man inte försämrar ljudkvaliten och regleringen bör sedan ske analogt mellan dator och högtalare.
Här är några olika typer av volymkontroller
https://www.thomann.de/se/studio_monitorcontroller.html
Om du vill ha nått enkelt obalanserat och utan finesser så kan denna duga https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_volume_control.htm
Det är också ganska lätt att bygga en själv eftersom det bara handlar om en reglerbar dämpsats, en potentiometer, kontakter och bygg in det i nån låda du gillar eller på en träbit eller nått så är det nästan gratis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Reglagen på baksidan högtalarna är inte tänkta som volymkontroll utan är till för att anpassa "arbetsområdet" det märker du om inte annat på att de har ett litet arbetsområde.
Det finns en massa olika typer av volymkontroller som är tänkta för den dagliga användningen, volymen i datorn bör alltid stå på 100% så att man inte försämrar ljudkvaliten och regleringen bör sedan ske analogt mellan dator och högtalare.
Här är några olika typer av volymkontroller
https://www.thomann.de/se/studio_monitorcontroller.html
Om du vill ha nått enkelt obalanserat och utan finesser så kan denna duga https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_volume_control.htm
Det är också ganska lätt att bygga en själv eftersom det bara handlar om en reglerbar dämpsats, en potentiometer, kontakter och bygg in det i nån låda du gillar eller på en träbit eller nått så är det nästan gratis.

Tackar!

Såg riktigt smidig och fräsch ut!

Ser att du verkar ha ganska bra koll på ljud biten, har du någon annat förslag i 3k klassen som du tror spelar bättre än krk kittet ? Ska vara i ungefär samma storlek också.

Permalänk
Medlem

Bygg en egen volymratt vettja https://www.youtube.com/watch?v=sJ5vhShdVjo
Kan ju vara ett kul söndagsprojekt eller något.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Har du monitorerna kopplat till datorn via en DAC, och en DAC som hanterar volym, så ändra volymen från Windows. I det läget ändras ingenting i Windows utan den skickar volyminformation till DACen som gör ändringen. I mitt fall har jag en DAC med bra digital volymhantering (DragonFly Red), och det är ett optimalt sätt att lösa det, betydligt bättre än att lägga in nån analog lösning mellan DACen och högtalarna.

Jag har dessutom volymkontroll på tangentbordet, så volymen finns alltid nära till hands när man sitter med datorn.

Ställ bara in volymen på högtalarna så att dom spelar tillräckligt högt när du spelar med 100% volym i Windows (undvik att köra max-volym på högtalarna, i fall du råkar fippla till det så att du kör 100% volym från Windows, du kan skada både öron och högtalare).

Jag har förresten ett par AudioEngine 5+ monitorer som ligger i samma pris om KRK 5, kan ju vara ett alternativ (priset på KRK 5 är per styck). Vunnit en massa tester, och har dessutom volym på framsidan om du absolut vill använd den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MagnusHH:

Har du monitorerna kopplat till datorn via en DAC, och en DAC som hanterar volym, så ändra volymen från Windows. I det läget ändras ingenting i Windows utan den skickar volyminformation till DACen som gör ändringen. I mitt fall har jag en DAC med bra digital volymhantering (DragonFly Red), och det är ett optimalt sätt att lösa det, betydligt bättre än att lägga in nån analog lösning mellan DACen och högtalarna.

Jag har dessutom volymkontroll på tangentbordet, så volymen finns alltid nära till hands när man sitter med datorn.

Ställ bara in volymen på högtalarna så att dom spelar tillräckligt högt när du spelar med 100% volym i Windows (undvik att köra max-volym på högtalarna, i fall du råkar fippla till det så att du kör 100% volym från Windows, du kan skada både öron och högtalare).

Jag har förresten ett par AudioEngine 5+ monitorer som ligger i samma pris om KRK 5, kan ju vara ett alternativ (priset på KRK 5 är per styck). Vunnit en massa tester, och har dessutom volym på framsidan om du absolut vill använd den.

Det är för det mesta digital nivåkontroll i datorerna om man inte har ett "musikljudkort", det är också ovanligt att billiga dacar har analog nivåkontroll och reglerar man digitalt så minskar man inte bara nivån utan även upplösningen när man sänker nivån. Man bör vara medveten om det så att man inte blandar ihop digital nivåkontroll med en digitalt styrd analog nivåkontroll som är det som används i bättre musikljudkort. Vill man uppnå bästa möjliga ljud undviker man digital nivåreglering för ljudkvaliten blir sämre desto mer man sänker nivån och volymkontrollen i win arbetar i mjukvara/digitalt och kan inte skicka vidare information till en dac med en DCA/VCA https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-gain_amplifier om hur den ska reglera nivån analogt..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jo, visst tappar man upplösning vid digital ljudsänkning, men det skall ju ställas mot den ljudförsämring som en analog ljudkontroll ger. Men vi snackar väl inte studio eller professionella tillämpningar här, med en "vanlig" HiFi i hemmiljö så är det i alla fall smidigast att låta Windows (med hjälp av DAC) sköta volymen, speciellt om man har en DAC som har bra inbyggd volymkontroll (DragonFly Red har bit-perfect digital volym kontroll som skall vara bra, men exakt hur det är implementerat vet jag inte).

Permalänk
Medlem

Fast när jag tänker efter så borde det väl fungera så här om man har en USB DAC i "exclusive mode" med bra inbyggd volym hantering:
- DACen får en digital ström som är bit-perfect och utan volym modifiering. Den har dessutom fått ett volym värde via WASAPI (troligen när man senast ändrade volymen).
- DACen läser digitala strömmen och gör om det till en analog signal, och i samma beräkning kan ju volym hanteringen göras (det är väl bara en spännings förändring, som är linjär beroende på volym).

Med andra ord, ingen digital volymkontroll sker, varken i Windows eller i DACen. Ingen analog volymförändring görs i DACen heller, utan korrekt analog utsignal beräknas direkt där volymen är inkluderad.

Om vi förutsätter att källan är digital (flac, mp3, etc), så kan väl inte volymen hanteras på ett bättre sätt.

Om man däremot låter Windows beräkna om digitala strömmen baserat på volym, och skickar det vidare till en DAC som har en fast volym, får man lägre upplösning.