Skillnad på hd vs sd på tv?

Permalänk
Medlem

Skillnad på hd vs sd på tv?

Har en liten fråga gällande hd vs sd tv. Om Ett tv program som visats i 480i eller som max 576i är lite osäkert på vilket men inte högre än så. Och som nu sänds på en hd kanal. Blir det någon skillnad på bildkvaliten om den visas på hd kanal eller om den visas på en kanal som visas i sd?

Hopppas nån förstår vad jag menar
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Om själva inspelningen är 480i eller 576i så ska det inte vara någon skillnad.
De flesta program är dock inspelade i mer än det

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Om själva inspelningen är 480i eller 576i så ska det inte vara någon skillnad.
De flesta program är dock inspelade i mer än det

Jao men nu pratar jag tecknat och om sändningen är 480i så spelar de väl ingen roll vad det är inspelat in?
det är slutet på 80-talet som klippet är ifrån

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

Jao men nu pratar jag tecknat och om sändningen är 480i så spelar de väl ingen roll vad det är inspelat in?
det är slutet på 80-talet som klippet är ifrån

Känns som att den här informationen hade varit vettigt att haft med i första inlägget. Är det något mer vi behöver veta för att kunna svara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Känns som att den här informationen hade varit vettigt att haft med i första inlägget. Är det något mer vi behöver veta för att kunna svara?

Jao det vet man ju inte förens ni har frågat?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Inaktiv

Bildkvalite förbättras oftast inte alls av uppskalning, kanske lite beroende på din tv, vissa apparater skalar sämre. Gammal sd film ses bäst på lite mindre bildytor, typ 32" eller lägre. Brukar vara så att ju större bildyta du visar på desto mer märker man den sämre kvaliten.

Permalänk
Medlem

Är källmaterialet analogt, vilket det ofta är, så kan man ofta få bättre bild i HD än i SD. Sen hur bra material TV-sändarna förfogar är en annan femma, men nog kan man väl tycka att de bör sitta på bättre källmaterial än motsvarande DVD för sina serier etc. även för gamla tecknade program

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII