Skydda datorn. Max 500.

Permalänk
Medlem

Skydda datorn. Max 500.

JAg behöver något antivirus program för att skydda min Windows 10 dator.
Vad rekommenderar ni för max 500?

Permalänk
Hedersmedlem

Inget. Varför inte gratis? Fungerar jättebra, finns massor av alternativ och räcker gott och väl. Personligen använder jag AVG.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Inget. Varför inte gratis? Fungerar jättebra, finns massor av alternativ och räcker gott och väl. Personligen använder jag AVG.

Skickades från m.sweclockers.com

Var hämtar jag den?

Permalänk
Avstängd

Avast är väll med ett gratis alternativ som är mycket bättre än skräp som mcafee men jag har lessnat på antivirus program och skiter helt i dom och kör bara inbyggda windows defender i windows 10 som faktiskt är ganska bra ändå

Avast

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

JAg behöver något antivirus program för att skydda min Windows 10 dator.
Vad rekommenderar ni för max 500?

AVG (gratis version) är bra.
http://www.avg.com/ppc/ww-en/protection-ultimate-vs-free?dsc=...

Även Avast har bra gratis version.

Annars så skulle jag säga att windows 10 medföljda skydd är bra och räcker, så länge du inte går in på diverse sidor och klickar runt på allt hej vilt.

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om Kasperkys gratisskydd?

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft i webbläsaren och Microsofts egna skydd räcker jävligt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Vad tycker du om Kasperkys gratisskydd?

Personligen har jag aldrig hört talas om dem, men är inte så insatt på olika antivirus program heller... Vet bara att AVG och Avast har funnis med länge och har bra gratisversioner

Permalänk
Medlem

Skulle inte komma på tanken att använda tredjeparts antivirus. De är notoriskt dåliga på att skriva säker kod själva. Microsofts inbyggda räcker fint.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

använt endast windows defender. Funkar fint. Men jag spelar inte online flasch spel eller hänger på mystiska webbsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

bitdefender funkar bra för mig. Framförallt så gör det minimal påverkan på prestanda. Man kan rätt ofta hitta deals neråt 300kr för ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Skulle inte komma på tanken att använda tredjeparts antivirus. De är notoriskt dåliga på att skriva säker kod själva. Microsofts inbyggda räcker fint.

Håller med i att köra med inbyggda antivir. Kör Microsofts inbyggda på 5 datorer i familjen sedan win 8 tiden, dvs några år nu, och ännu inga problem.
Kollat av dem då och då med ngt annat antivir och malware men hittills inga problem.
Många klagar att MS aktiv ur inte är bra osv, men good enough för min del såhär långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sniglom:

Skulle inte komma på tanken att använda tredjeparts antivirus. De är notoriskt dåliga på att skriva säker kod själva. Microsofts inbyggda räcker fint.

Jo tjena, eller.... https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2017/03/av...

Sämre än alla utom AdAware som jag inte ens visste gjorde antivirusprogram.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo tjena, eller.... https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2017/03/av...

Sämre än alla utom AdAware som jag inte ens visste gjorde antivirusprogram.

Ja inte nog med att defender är ett av dom sämsta skydden ,det är ett utav dom mest resurskrävande "skydden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo tjena, eller.... https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2017/03/av...

Sämre än alla utom AdAware som jag inte ens visste gjorde antivirusprogram.

Du läste inte vad jag skrev eller missförstod. Antivirusprogram är i sig själva en attackvektor.
Kan antivirusprogrammet användas som attackvektor spelar det ingen roll hur många virus det potentialt kan hitta.

Vad gäller tester så finns det inga vetenskapligt utförda tester av antivirusprogramvara. Det finns inga dubbelblindade studier där användare använder datorerna. Istället finns det programmatiska tester där man släpper lös AV-programvaran med en rad kända och utvalda hot.

Att tredjeparts antivirus skapar nya säkerhetshål genom att injicera insticksprogram, DLL-filer, utföra MITM på certifikat, inaktivera ASLR är inget nytt. Finns högvis med artiklar från säkerhetsfolk och utvecklare som påskiner detta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sniglom:

Du läste inte vad jag skrev eller missförstod. Antivirusprogram är i sig själva en attackvektor.
Kan antivirusprogrammet användas som attackvektor spelar det ingen roll hur många virus det potentialt kan hitta.

Vad gäller tester så finns det inga vetenskapligt utförda tester av antivirusprogramvara. Det finns inga dubbelblindade studier där användare använder datorerna. Istället finns det programmatiska tester där man släpper lös AV-programvaran med en rad kända och utvalda hot.

Att tredjeparts antivirus skapar nya säkerhetshål genom att injicera insticksprogram, DLL-filer, utföra MITM på certifikat, inaktivera ASLR är inget nytt. Finns högvis med artiklar från säkerhetsfolk och utvecklare som påskiner detta.

Och om ändå allt det där hade betytt något så hade jag kanske hållt med, men när det är skadlig mjukvara man främst måste skydda sig mot som "vanlig användare" och inte attackvektorer där någon aktivt måste vara ute efter dig så är det tester man bör titta på.

Sen finns det egna implementationer av t.ex. ASLR, så som BitDefender har.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är flera saker att tänka på och säkerhet är såklart viktigt men många ger felaktiga varningar och krånglar med program eller tjatar om något hela tiden och är ett extra program som i sin tur kan vara en risk men defender är bra nog håller käften gör sitt jobb och krånglar inte = good enough

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Och om ändå allt det där hade betytt något så hade jag kanske hållt med, men när det är skadlig mjukvara man främst måste skydda sig mot som "vanlig användare" och inte attackvektorer där någon aktivt måste vara ute efter dig så är det tester man bör titta på.

Sen finns det egna implementationer av t.ex. ASLR, så som BitDefender har.

Skadlig mjukvara utnyttjar ofta attackvektorer, förutsatt att systemet inte redan är fullkomligt osäkert från början.
När du pratar om "vanliga användare" som ingen är ute efter, finns det inte några tester som visar att antivirusprogramvara A hjälper bättre än B eller placebo.

Vad som finns är tester där AV-programvara testkörs mot utvalda hot och hur väl den beter sig där efter.
Det är inte mer talande än prestandan i ett syntetiskt test, det kan ge en fingervisning om något, men det kan också vara helt missvisande.

Jag väljer hellre att låta microsoft säkra mitt system, för det ligger i deras huvudsakliga intresse att behålla säkerheten i operativet. Det är vad de jobbar med på daglig basis med patchandet. Antivirustillverkarna lever på att sälja en känsla av trygghet och stoppa in fler programvaror i sina svartlistningsfilter, inte att hålla säkerheten hög.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har INTE blivit klokare...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sniglom:

Skadlig mjukvara utnyttjar ofta attackvektorer, förutsatt att systemet inte redan är fullkomligt osäkert från början.
När du pratar om "vanliga användare" som ingen är ute efter, finns det inte några tester som visar att antivirusprogramvara A hjälper bättre än B eller placebo.

Vad som finns är tester där AV-programvara testkörs mot utvalda hot och hur väl den beter sig där efter.
Det är inte mer talande än prestandan i ett syntetiskt test, det kan ge en fingervisning om något, men det kan också vara helt missvisande.

Visst, om du tror att någon aktivt kommer sitta och försöka knäcka din dator, kör Defender (om du nu tror att det skulle vara så mycket bättre). Annars kör på något som faktiskt stoppar verkliga hot.
Testerna som finns visar ganska klart vilka som stoppar dessa hot bäst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A-gubbe:

Jag har INTE blivit klokare...

Kort och gott att alla antivirus har brister men alla duger även Windows inbyggda och hur bra dom än är kan dom inte skydda från dumma användare som är ett större problem och känner man sig paranoid kan man ha ett externt virusskydd som avast eller avg men egentligen ger det mer irritation än skydd än om du använder Windows inbyggda som är lika bra som även dom du betalar för 😁

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

JAg behöver något antivirus program för att skydda min Windows 10 dator.
Vad rekommenderar ni för max 500?

Utan att orka svara på allt annat som skrivs som mest är bara pajkastning.

Mitt tips är att du provar vad som passar just dig. Ett tips är att titta på AV-comparatives sida. Där hittar du en lista över alla möjliga antivirusskydd. Gå in på antivirusets egna hemsida och leta dig fram till där det brukar stå trial 30 dagar eller liknande.

De stora drakarna som skyddar bra är annars:
Symantec
Bitdefender
Mcafee
Kaspersky
ESET
F-Secure
Avira

Gratis finns även det. Bara använd Google så hittar du de mest vanligaste som är:
AVG
Avast
Avira
Bitdefender Free
Kaspersky ingår i Zonealarm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack.

Överväger att använda Windows egna.

Ni lyckades skrämma mig...

Permalänk
Medlem

https://www.bitdefender.com/

Är den som drar minst resurser men samtidigt hittar flest virus av vad jag har hört.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

JAg behöver något antivirus program för att skydda min Windows 10 dator.
Vad rekommenderar ni för max 500?

Jag rekommenderar Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

Jag rekommenderar Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Precis som Defender då, som dessutom inte är lika bra på det som faktiskt spelar roll i verkligheten.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis som Defender då, som dessutom inte är lika bra på det som faktiskt spelar roll i verkligheten.

Varför pratar du om verkligheten, när det inte finns test som använder vetenskaplig metodik?
Det existerar inga dubbelblindade test, det finns inga test som löper över längre tid och involverar användare.

Du får gärna tro att du använder bästa lösningen, precis som att jag tror jag gör det. Närmre än så kommer vi inte.
Till syven och sist är frågan, bättre filter eller högre säkerhet i ditt OS?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av sniglom:

Varför pratar du om verkligheten, när det inte finns test som använder vetenskaplig metodik?
Det existerar inga dubbelblindade test, det finns inga test som involverar användare.

Det finns tester dels hos AV-test och AV-comparatives, och sen även hos en stor mängd mindre aktörer. Jag vet inte varför du tror att man behöver dubbelblindade test eller involvera användare, det finns ingen större poäng med det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det finns tester dels hos AV-test och AV-comparatives, och sen även hos en stor mängd mindre aktörer. Jag vet inte varför du tror att man behöver dubbelblindade test eller involvera användare, det finns ingen större poäng med det.

För att det visar hur produkterna presterar när de används, i verkligheten. Det är vad som spelar roll.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Visst, om du tror att någon aktivt kommer sitta och försöka knäcka din dator, kör Defender (om du nu tror att det skulle vara så mycket bättre). Annars kör på något som faktiskt stoppar verkliga hot.
Testerna som finns visar ganska klart vilka som stoppar dessa hot bäst.

Poängen är inte att stoppa aktiva attacker mot dig personligen, många AV går aktivt in och ökar risken för att bli infekterad.

Ex: du surfar med Chrome, därmed sandboxed och möjliga hot har lägsta möjliga privilegier och kan inte göra något, då kommer AV in och injicerar dlls i Chrome och identifierar ett hot som de då ska rensa.

Problemet är att då kommer hotet hanteras på AVs privilegienivå och är det då designat för att utnyttja AV som attackvektor har hotet helt plötsligt gått från harmlöst i sandbox till höga privilegier utanför och systemet är infekterat.

Defender går inte in aktivt på samma sätt och riskerar inte att oavsiktligt släppa in ett hot. Sen om defender är bättre är inte jag kvalificerad att säga, men för mig är den absolut troligaste vägen att bli infekterad via webbläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω