Visa dolda mappar -Expert nivå

Permalänk

Visa dolda mappar -Expert nivå

LÄS hela mitt inlägg, innan du kommer med grymma kommentarer, tack!

Har precis byggt ihop en ny dator med Windows 10. (köpt version)
Tog och kopplade in de gamla diskarna från den gamla datorn (köpt Windows 7) och började kopiera.

Dock märkte jag att vissa dolda mappar och filer syns inte! (PDF, bilder och .docx filer i dethär fallet)
Kommer inte åt hur jag än klickar i "Visa dolda filer/mappar" eller i kombination med "visa dolda..."

Jag vet att de dolda mapparna/filerna finns där. Filerna tar plats på disken när man kikar på egenskaper.
Jag har kollat på många guider på nätet inget som hjälpt.

Jag har också kopplat in samma disk i en annan dator med Windows 7. Samma resultat.

Hade behövt komma åt filerna då jag kör enskild firma bredvid jobbet.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Vad jag kan tänka mig är problemet är att du inte har rättighet att komma åt filerna eftersom det var en användare på andra datorn som äger dessa. Så för att komma åt filerna måste du ändra rättigheterna eller bli ägare till dessa.

Brukar normalt i det läget Högerklicka disken eller en root-mapp och välja "Egenskaper->Säkerhet->Avancerat->Ändra Ägare" och välja att ersätta på mapp och undermappar.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det beror på rättigheter, du ses inte som ägare på filerna längre.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659(v=ws.11)...

Edit: WarWolf.667 var lite snabbare

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

@Battle_Zealot: Påminner om access-based enumeration... en servergrej iof... Starta om datorn i felsäkert läge och ta ägarskap på hela disken och se om det hjälper.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Vad jag kan tänka mig är problemet är att du inte har rättighet att komma åt filerna eftersom det var en användare på andra datorn som äger dessa. Så för att komma åt filerna måste du ändra rättigheterna eller bli ägare till dessa.

Brukar normalt i det läget Högerklicka disken eller en root-mapp och välja "Egenskaper->Säkerhet->Avancerat->Ändra Ägare" och välja att ersätta på mapp och undermappar.

Skrivet av paran0id:

Skulle gissa att det beror på rättigheter, du ses inte som ägare på filerna längre.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753659(v=ws.11)...

Edit: WarWolf.667 var lite snabbare

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Battle_Zealot: Påminner om access-based enumeration... en servergrej iof... Starta om datorn i felsäkert läge och ta ägarskap på hela disken och se om det hjälper.

Tack för era svar.
Provade det ni skrev ovan. Tyvärr funkade inte något av de alternativen.
Står att "Du äger nu rättigheterna till filerna" men det kommer inte fram något ändå.
Något jag missar?

EDIT:
Provade två gånger till, kom fram att "Ett fel inträffade när säkerhetsinformationen tillämpades på: :\SystemVolumeInformation\IntexerVolumeGuid
Gick inte att räkna upp objekten. Återkomst Nekad

Permalänk
Medlem

@Battle_Zealot: Startade du datorn i felsäkert läge?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Battle_Zealot: Startade du datorn i felsäkert läge?

Jajjamän!
Både Normal och Failsafe mode....

Permalänk
Medlem

@Battle_Zealot: Jag har varit med om att behöva köra audit (eng. windows), sen ägarbyte, sen audit igen (och ev. ägarbyte igen) för att senare kunna ersätta rättigheterna. Tror det var trustedinstaller som sket ner det hela för mig vid detta tillfälle.
Minns inte om jag var även tvungen att ta bort "inheritable permissions" (rättigheter via arv eller vad det heter på svensk windows), svagt minne om vad jag behövde göra men jag minns att jag var tvungen att upprepa vissa steg i en viss ordning flera gånger av någon anledning. Lycka till

Permalänk

Jag tror det stora problemet är att det ni beskriver och de guider jag läst baserar sig på att man ser filen/mappen i fråga.
Jag har dolt dessa mappar men min gamla dator.
Tagit ut hårdisken och sedan pluggat in den i den nya riggen.
Kan jag ändra rättigheter på mappar/filer jag inte ens ser?
Eller kanske "Egenskaper" på själva disken tar hand om detta?

Permalänk
Medlem

Dos:
Attrib -h

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är dina linux kunskaper?

Jag skulle ha bootat upp en linux live cd och mountat hårddisken där.

Permalänk
Medlem

Går det inte att sätta tillbaka disken i gamla maskinen och kopiera över filerna till ett usb minne?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Hur är dina linux kunskaper?

Jag skulle ha bootat upp en linux live cd och mountat hårddisken där.

Behövs inga direkta kunskaper om Linux för att göra detta.

Tanka ner tex linux mint eller ubuntu gör en bootbar USB sticka alt CD/DVD med nämnda Linux, sen är det bara att kopiera vad du behöver, snabbt och enkelt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Behövs inga direkta kunskaper om Linux för att göra detta.

Tanka ner tex linux mint eller ubuntu gör en bootbar USB sticka alt CD/DVD med nämnda Linux, sen är det bara att kopiera vad du behöver, snabbt och enkelt.

+1

Jag löste en liknande grej ganska nyligen på detta vis.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

varit med om liknande på jobbet!! då fick jag köra cmd som admin sedan navigera mig dit filerna låg och kopiera dom . i kommandotolken

Permalänk
Skrivet av dabman:

Dos:
Attrib -h

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hamre:

Hur är dina linux kunskaper?

Jag skulle ha bootat upp en linux live cd och mountat hårddisken där.

Skrivet av twonkey:

Går det inte att sätta tillbaka disken i gamla maskinen och kopiera över filerna till ett usb minne?

Skrivet av ggustavsson:

Behövs inga direkta kunskaper om Linux för att göra detta.

Tanka ner tex linux mint eller ubuntu gör en bootbar USB sticka alt CD/DVD med nämnda Linux, sen är det bara att kopiera vad du behöver, snabbt och enkelt.

Skrivet av spinxen:

+1

Jag löste en liknande grej ganska nyligen på detta vis.

Skrivet av perelli38:

varit med om liknande på jobbet!! då fick jag köra cmd som admin sedan navigera mig dit filerna låg och kopiera dom . i kommandotolken

Tackar för alla svar!

Provade Linux Ubuntu 16.04 via USB -Gick inte.
Provade CMD som admin -Gick inte.
Provade Attrib -h -Gick inte File not found.

Filerna finns där, jag kan se att filerna som fortfarande syns är mindre än antalet upptagna GB på disken.
Typ 2 gb i detta fallet.

Några fler idéer?

Permalänk

borde funka med linux hittar du inte filerna överhuvudtaget eller vad gick fel?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Starta upp med Unbuntu Live! på USB-sticka eller CD.

Då får du full åtkomst oavsett vad NTFS-rättigheterna i detta fall säger.
Kopiera ut på en usb-disk eller minne och done.

Alternativt kör Active Boot Disk och ladda upp filhanteraren därigenom, den går också förbi NTFS rättigheterna på en annan nivå.

Ser du ändå inte filerna så tror jag faktiskt att du antingen letar på fel ställe eller så är disken skadad.
Dock troligtvis det första.

NTFS filer/mappar ser man nästan uteslutande alltid - har man inte access så flänger en info-ruta om detta.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av perelli38:

borde funka med linux hittar du inte filerna överhuvudtaget eller vad gick fel?

Skrivet av andreas_dock:

Starta upp med Unbuntu Live! på USB-sticka eller CD.

Då får du full åtkomst oavsett vad NTFS-rättigheterna i detta fall säger.
Kopiera ut på en usb-disk eller minne och done.

Alternativt kör Active Boot Disk och ladda upp filhanteraren därigenom, den går också förbi NTFS rättigheterna på en annan nivå.

Ser du ändå inte filerna så tror jag faktiskt att du antingen letar på fel ställe eller så är disken skadad.
Dock troligtvis det första.

NTFS filer/mappar ser man nästan uteslutande alltid - har man inte access så flänger en info-ruta om detta.

Jag hittade inte de dolda filerna även i Linux...
Men jag kanske gjorde fel?
Jag gjorde en bootbar USB från senaste ubuntu.ISO filen och sedan tryckte på "Try Ubuntu". Stoppade in HDD:n och såg inte de dolda filerna.

Jag tror inte jag letar på fel ställe.
Jag har en mapp för varje köp daterat. I själva datum-mappen har jag undermappar och undermapparna som innehåller känslig (Men viktigt information) dolde jag. De dolda mapparna är inte kvar...
So förvirrad är jag inte....
...Sedan att hårdisken går sönder med bara de dolda mapparna låter också konstigt.

Kanske Hirens Boot USB? Läste någonstans att de har en "Show/search hidden files" funktion?

Permalänk
Medlem

Testa att köra något återskapningsprogram som får skanna hela disken efter filer. Då borde den helt gå förbi det att filerna är dolda och helt enkelt ge dig den faktiska datan, kan man tycka.

Jag har dock inte kört något liknande i Windows på över ett decenium så har tyvärr inget förslag på bra program.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Tack för alla svar! Vi löste det!

Jag hittade och laddade ner PartitionGuru (http://engdownload.eassos.cn/PGSetup492371.exe)

Markerade min disk och gjorde en "FileRecovery" sedan "All files".
Disken började genomsökas och filerna dök upp och jag kunde kopiera till en frisk disk!
Man får öppna, se, men inte kopera filerna som hittades, vill man kopera, får man köpa programmet.
Vilket jag gjorde (FAKTISTK!)

Ha´re gött alla!