Intel NUC som server/mediaspelare

Permalänk

Intel NUC som server/mediaspelare

Det har blivit dags att lägga en investering i en hemmaserver och har gått och funderat över att sätta upp en NUC som en server för diverse program jag inte längre vill låta min stationära köra.

Det inkluderar min Plex media server som jag gärna flyttar över till en mindre dator som fortfarande klarar av transcodingen och som ska vara kopplad till en receiver för att kunna användas för direkt uppspelning på projektorn. Dessutom vill jag samtidigt kunna hålla min och min käre väns minecraft server rullandes dygnet runt. Jag har även varit intresserad i att experimentera med framtida botar för Discord, Slack och dylikt som gärna får tugga vid sidan om minecraftservern. Jag är helt ny vad det gäller att sätta upp en server, vilket OS som fungerar bäst för mitt ändamål och hur jag ska lösa lagringen av filmer för en sådan liten maskin som inte rymmer mer än en OS-disk.

Tanken har varit att köpa mig följande:

Detta borde vara tillräckligt för att kunna streama åtminstone på två enheter samtidigt. Vad jag förstår vill Plex i grova drag ha en CPU som kan prestera 2000p i passmark för att streama en 1080-rulle och processorn i förra generationens NUC lyckades nå upp till ~4400, vilket borde räcka.

Vad det gäller OS tänkte jag installera Ubuntu Server, alternativt ta del av min skolas erbjudande och tanka hem Microsoft Server 2016 (dock tveksamt då jag hellre jobbar i UNIX), men som sagt vet jag inte hur detta kommer fungera med Plex. Jag vill gärna kunna ha datorn kopplad till min receiver direkt via HDMI och lika lätt kunna spela upp film på projektorn som att kunna "casta" till en chromecast från mobilappen. Tanken bakom att köra ubuntu server var mest att det är inget lull, bara en terminal där jag kan trycka igång mina program och låta det rulla på.

Den sista delen jag funderat över är lagring. 250gb kommer inte räcka långt om jag vill fortsätta expandera mitt bibliotek av filmer och bilder och därför undrar jag om det finns någon smidig lösning för att kunna koppla samman NUC:en med en större HDD (säg 3-4Tb) som kan ligga i en separat låda. Jag har varit inne på att införskaffa en NAS för all sorts lagring i hemmet, men det känns onödigt att behöva bränna så mycket pengar för att bara ha en låda för lagring som ändå bara ska accessas av en dator. Rätta mig om jag har fel såklart, jag skrapar säkert bara på ytan av vad en NAS kan vara till användning för.

Tacksam för all hjälp jag kan få av er här på Swec, jag vet att det finns gott om er här som kan mycket mer än vad jag kan

/ Hampus

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Vila i frid

Tips, Mediamarkt har Asus UN42 till salu för 2k.

Permalänk
Medlem

Du får ju plats med en 2,5" HDD i NUCen plus en M.2 enhet. Det finns en 2,5" disk på 2TB som passar till NUCen så du kan ju köra på en sådan kanske om du behöver mer lagring och så kör du en M.2 SSD som systemdisk.

Annars blir det inte så mycket dyrare att sätta ihop en mindre Server/NAS combo ifall det inte gör något att den är lite större än NUCen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10285681/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av reaperishere:

Du får ju plats med en 2,5" HDD i NUCen plus en M.2 enhet. Det finns en 2,5" disk på 2TB som passar till NUCen så du kan ju köra på en sådan kanske om du behöver mer lagring och så kör du en M.2 SSD som systemdisk.

Annars blir det inte så mycket dyrare att sätta ihop en mindre Server/NAS combo ifall det inte gör något att den är lite större än NUCen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10285681/

+1

Såg nu att det fanns 2,5" upp till 3-4Tb om det skulle behövas det med. Funderar dock på att vänta med m.2 köpet och istället partionera en liten bit till mitt OS.

Förresten, har du några tips om OS som kan passa kanske?

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supertuba:

+1

Såg nu att det fanns 2,5" upp till 3-4Tb om det skulle behövas det med. Funderar dock på att vänta med m.2 köpet och istället partionera en liten bit till mitt OS.

Förresten, har du några tips om OS som kan passa kanske?

Windows server 2016?
Nerå, men kör debian kanske? De gillar iaf jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Supertuba:

+1

Såg nu att det fanns 2,5" upp till 3-4Tb om det skulle behövas det med. Funderar dock på att vänta med m.2 köpet och istället partionera en liten bit till mitt OS.

Förresten, har du några tips om OS som kan passa kanske?

Berätta gärna vad det skulle tillföra att partionera en del av en SSD för ditt OS?
Vad jag vet tillför det inget vad det gäller prestanda eller tillförlitlighet i dagsläget.

Permalänk
Medlem

@Supertuba: Jag kör en NUC idag, fungerar bra men saknar stöd för casting går att lösa med apple tv eller chromecast vilket saknar stöd för vissa format typ atmos.
Beställde just en nvidia shield som stödjer allting native, har en PMS förinstallerad och har cast support, fungerar det bra så säljer jag min NUC och min chromecast

Android live tv stödjer tydligen USB tv tuners ska komma i en framtida update för shield, förhoppningsivs ger det PLEX DVR
Shield stödjer eller ska stödja smarthem, ska tydligen komma en dongel med zigbee och zwave support

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon76929:

Berätta gärna vad det skulle tillföra att partionera en del av en SSD för ditt OS?
Vad jag vet tillför det inget vad det gäller prestanda eller tillförlitlighet i dagsläget.
Ubbe

Prestandamässigt kanske nej men blir ju lättare att hantera backup av data mm. Visst går det lösa med mappar osv. Men vänd på frågan, varför inte?

Sen gällde väl inte frågan att dela upp en ssd på flera TB, utan en mekanisk disk?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon76929:

Berätta gärna vad det skulle tillföra att partionera en del av en SSD för ditt OS?
Vad jag vet tillför det inget vad det gäller prestanda eller tillförlitlighet i dagsläget.
Ubbe

Jag kunde varit tydligare, men det jag menade var att istället för att köpa en m.2 sticka för OS och även en 2,5" HDD för lagring så skulle jag kunna skippa m.2 helt och istället partionera HDD:n för att ha en del till OS och en till lagring.

Skrivet av Trigger:

Prestandamässigt kanske nej men blir ju lättare att hantera backup av data mm. Visst går det lösa med mappar osv. Men vänd på frågan, varför inte?

Sen gällde väl inte frågan att dela upp en ssd på flera TB, utan en mekanisk disk?

Nej ingen SSD på flera TB, någonstans får jag begränsa slutsumman och därför kör jag på en HDD för en bärbar maskin (2,5") istället.

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av lappen81:

@Supertuba: Jag kör en NUC idag, fungerar bra men saknar stöd för casting går att lösa med apple tv eller chromecast vilket saknar stöd för vissa format typ atmos.
Beställde just en nvidia shield som stödjer allting native, har en PMS förinstallerad och har cast support, fungerar det bra så säljer jag min NUC och min chromecast

Android live tv stödjer tydligen USB tv tuners ska komma i en framtida update för shield, förhoppningsivs ger det PLEX DVR
Shield stödjer eller ska stödja smarthem, ska tydligen komma en dongel med zigbee och zwave support

NUC:en i sig kommer inte behöva casta då denna ska vara direkt kopplad till receivern som går vidare till projektorn. Jag har en gammal uppsättning med trådlös mus och tangentbord som kan fungera som mediakontroll för denna maskin Chromecast kommer användas mestadels om jag vill sätta på en film på tv:n i vardagsrummet eller kanske hos någon polare.

Jag vill gärna få en uppdatering på hur shielden funkar för dig dock! Det lät smidigt

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |