ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX låg användning

Permalänk

ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX låg användning

Jag har köpt ett nytt grafikkort (asus gtx 1080) och har hört mycket bra recensioner om den, och jag körde heaven benchmark som test och fick mycket bra score där så tänkte att allt var som det skulle. Sen när jag testade köra spel tex H1Z1, ARK, Arma 3 så såg jag på msi afterburner att jag hade kring 60 fps men bara ungifär 50-70% användning och ibland även lägre. först tänkte jag att det kanske var CPU´n som bottlenecka men har kollat och använder aldrig över 80% på någon core! har ingen aning vad som det kan vara. hjälp!

PC specs
Gpu: gtx 1080 asus strix 8gb
Cpu: AMD Fx(tm) 9590 eight core processor
Mother board: MSI 990FXA-GD65 990FX
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE
nätagg: 750W (vet ej säkert vilken sort)
hårddisk: 500 GB (samma där)

Permalänk
Hedersmedlem

@mangogood *Tråd flyttad*

Först och främst välkommen till Sweclockers!

Jag har flyttat din tråd till rätt forumdel samt raderat din andra tråd i enlighet med §3.3 (korspostning/flera trådar om samma ämne).
/moderator

On topic: Kör du med Vsync? Hur varmt blir grafikkortet/CPUn?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Haha okej tack, och nej har testat både med och utan Vsync och det blir ingen skillnad. och värmen på CPUn går sällan över 60 grader :/

Permalänk

och grafikkortet blir aldrig över 50 grader (om jag inte kör en benchmark)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangogood:

Jag har köpt ett nytt grafikkort (asus gtx 1080) och har hört mycket bra recensioner om den, och jag körde heaven benchmark som test och fick mycket bra score där så tänkte att allt var som det skulle. Sen när jag testade köra spel tex H1Z1, ARK, Arma 3 så såg jag på msi afterburner att jag hade kring 60 fps men bara ungifär 50-70% användning och ibland även lägre. först tänkte jag att det kanske var CPU´n som bottlenecka men har kollat och använder aldrig över 80% på någon core! har ingen aning vad som det kan vara. hjälp!

PC specs
Gpu: gtx 1080 asus strix 8gb
Cpu: AMD Fx(tm) 9590 eight core processor
Mother board: MSI 990FXA-GD65 990FX
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 CL10 1600Mhz VENGEANCE
nätagg: 750W (vet ej säkert vilken sort)
hårddisk: 500 GB (samma där)

Du hade inte låst fpsen i spelen du testade till typ 60? Ibland är detta förvalt.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

@Dragone: Nej har testat i flera spel, och kollat om vsync är på men kan inte hitta nånting. och i tex loading screens går den över 60.

Permalänk
Medlem

Inte så att cpun flaskar? Nog för att den är jävligt snabb när man kör alla trådar, men många spel har svårt att utnyttja alla.

Annars kan det vara så att du har strömsparläge på (Även fast det är en desktop)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Lodisen: hur vet jag om jag har strömsparläge??

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangogood:

@Lodisen: hur vet jag om jag har strömsparläge??

http://lmgtfy.com/?q=Str%C3%B6msparl%C3%A4ge+windows+10

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

I geforcepanelen genom att klicka höger på skrivbordet kan du ställa in att kortet ska köra max i 3d apps och har du kollat att vsync antingen är av eller snabb i samma panel. Edit - kör på snabb om du saknar g-sync skärm

Permalänk

@Lodisen: har stängt av det, märkte dock ingen större skillnad :/

Permalänk

@anon34443: Har Av på Vsync, men hur gör jag så kortet kör max på 3D appar?? mer exakt kunde inte hitta det.

Permalänk
Medlem

@mangogood: Klockar cpu:n ner sig?
Enligt MSI så stödjs officiellt bara upp till FX 8370
Den cpu:n som du har drar rätt så mycket kräm, kan vara så att VRM blir överhettad.
Hur är kylningen på/runt VRM på moderkortet, testa med att ha en fläkt som blåser för att se om du får bättre resultat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mangogood:

@Perssonabbe: Har Av på Vsync, men hur gör jag så kortet kör max på 3D appar?? mer exakt kunde inte hitta det.

#16692638

Permalänk

@thomson: Har ingen dedikerad fläkt till VRM:en på moderkortet, men om jag tex drar upp grafiken i ett spel från lägsta till högsta så ändras inte fpsen nästan nånting då blir bara användningen på grafikkortet högre. Så det är nästan som att grafikkortet slutar försöka när det får 60-80 fps. och kan tyvärr inte heller testa om det blir bättre om jag kyler VRMen på moderkortet eftersom jag har en stor noctua fläkt till cpun ivägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangogood:

@thomson: Har ingen dedikerad fläkt till VRM:en på moderkortet, men om jag tex drar upp grafiken i ett spel från lägsta till högsta så ändras inte fpsen nästan nånting då blir bara användningen på grafikkortet högre. Så det är nästan som att grafikkortet slutar försöka när det får 60-80 fps. och kan tyvärr inte heller testa om det blir bättre om jag kyler VRMen på moderkortet eftersom jag har en stor noctua fläkt till cpun ivägen.

Enligt MSI "Warning: This MB doesn’t support 200W or above CPU."
FX 9590 är en 220W cpu.
Syns det någonstans hur din cpu frekvens är när du drar på inställningarna på GTX 1080?
Du har inte möjlighet att känna ovanför eller runt vrm hur varma dessa blir?
Detta kanske blir sämre resultat, men har du testat att klocka ner cpu till runt 4.3-4.4 Ghz.
Tänker mest att energiförbrukningen minskar och då även värmen på vrm.

Permalänk

@thomson: har tyvärr inget sätt att kolla värmen på vrm vad jag vet men wow tack för hjälpen låter som du har koll vad du snackar om, ska testa downclocka cpun och se om det blir någon skillnad inom kort och skriver om det vart någon skillnad