Huawei Watch börjat sluka batteri.

Permalänk
Medlem

Huawei Watch börjat sluka batteri.

Tjena.
Jag köpte en Huawei Watch i julklapp till mej själv. I fyra månader har jag varit super nöjd med den.
I början viste jag inte riktigt vad man skulle ha den till, mera än det uppenbara. (Klocka och pulsmätare.)
Men helt bortsett av vad man vill ha den till, så har jag fått problem.
Vid normal användning har jag oftast haft 60% batteri kvar på eftermiddagen när jag kommer hem från jobbet.
Lagt den på laddning en halvtimma, och sedan har den varit med hela dygnet, till nästa eftermiddag.

För två dagar sedan uppdaterades den och sedan dess räcker inte batteriet länge. Igår laddade jag den full innan jobbet, efter arbetsdagen var jag nere på 15%. Jag laddade upp den och när jag vaknade idag, var den nere på 36%.
Från att lätt klara två dygn på en laddning, är jag nu nere på en nivå där livet mera kretsar kring att hålla klockan laddad?
Det kommer givetvis sluta på ett av två sätt. Antingen löser jag vad det är som får den att dra så mycket batteri, eller så åker klockan i garderoben..?

Som det är nu, är den snudd på obrukbar.
Jag vill bara kolla om det är någon annan som har liknande erfarenhet. (Lösning?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har en Huawei Watch jag med, men det var några veckor sedan jag fick en uppdatering (Android Wear 2.0 kommer ju snart). Vet dock att vissa har haft problem med att klockan tar tid på sig att synka alla appar efter uppdateringar vilket drar ner batteriet, så du kanske kan prova att synka om apparna (via Wear appen i mobilen). Ha den uppkopplad till wifi samtidigt så borde det gå snabbare

Permalänk
Medlem

@voro12: Tack för info.
Det låter helt klart logiskt. Klockan uppdaterades för två kvällar sedan, igår morse kunde jag inte stoppa den från att larma. Stoppade larmet på telefonen, klockan bara fortsatte att vibrera tills jag stängde av klockan.
Jag får ge den någon dag till och återkomma med hur det gick...

Jag tänkte också att jag inte bryr mej om några uppdateringar tills 2.0 kommer.
Man har ju manuellt kunnat ladda ner den sedan årsskiftet, men vill inte ladda ner beta. Ovan problem känns tillräckligt "beta" som det är. Jag vill inte riskera mera problem, så jag bestämde mej för att vänta på att de trycker ut 2.0, får se när den kommer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse Har du testat ladda upp den helt, fabriksåterställa den och sen låta den ladda ur helt, tills den dör, och sen ladda upp igen? (detta nollställer inställningar, samt kalibrerar batteriet)

Låter kanske som en dum generell fråga, vet, men den kommer från att många Android telefoner har haft batteri problem efter uppdateringar de med, väldigt likt det du beskriver. Och många klockor är en modifierad Android.

Exakt detta har fixat många (1000-tals) bråkade telefoner som haft problem efter div mjukvaruuppdateringar. Kan vara gamla inställningar eller något annat som spö

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Näe, har inte provat något av det. Får hoppas att det är som @voro12 skrev. Att den efter uppdateringen grejar en massa med apparna.
Har haft den på laddning hela morgonen (Glömde den i laddaren) skall jobba kväll idag, ute hos kund. Så jag hade lång sov morgon, snart dags att ge mej av. Men jag lägger tipsen i minnet, hjälper inget annat så får jag prova med det. Jag drar mej dock för det känns som för mycket besvär. Antar att det kanske är priset man får betala när man köper prylar i tidigt skede av sin utveckling? Android Wear är ju ganska nytt.
Uppskattar tipset!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse Tyvärr tror jag mer det är priset för att man ska uppdatera hela tiden. Både Android, iOS och Windows 10 har ju haft en hel del problem efter uppdatering/uppgradering. Ofta är det några små inställningar eller något gammalt som inte utvecklaren räknat med som kan ge biverkningar för slutkunden. Så att bara låta något fungera, som fungerar, är helt klart underskattat många gånger.

Är det kul att det är så? Nej.
Är det rätt att kunder ska ha dessa problem? Nej.
Är det verkligheten vi tyvärr lever i då priset prioriteras på allt, framför allt annat? Tyvärr, ja.

Säger bara så här... min pebble steel är dödförklarad enligt mjukvara (pga konkursen), men jag kan använda denna än, så jag låter den vara tills den slutar fungera. Denna är ju om något... tidigt stadie i sin utveckling

Jag fick en stor uppdatering själv förra året på den, som verkligen förbättrade mjukvaran, men i gengäld kortade det typ ½-1 dags batteri (hade lätt 7 dagar innan, nu typ 6 dagar). Anser det dock värt det pga det blivit smidigare att använda den.

Så lite får man väl ge upp för fler funktioner... men som du beskriver det så hoppas jag verkligen att det är något som är tillfälligt eller går att rätta till, då din batteritid är inget kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Turbonisse Har du testat ladda upp den helt, fabriksåterställa den och sen låta den ladda ur helt, tills den dör, och sen ladda upp igen? (detta nollställer inställningar, samt kalibrerar batteriet)

Låter kanske som en dum generell fråga, vet, men den kommer från att många Android telefoner har haft batteri problem efter uppdateringar de med, väldigt likt det du beskriver. Och många klockor är en modifierad Android.

Exakt detta har fixat många (1000-tals) bråkade telefoner som haft problem efter div mjukvaruuppdateringar. Kan vara gamla inställningar eller något annat som spö

Man ska undvika att ladda ur morderna batterier. Det skadar mer än det gör nytta. Samma gäller kalibering. Det var på Ni-Mh och Ni-Cd tiden man behövde göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Man ska undvika att ladda ur morderna batterier. Det skadar mer än det gör nytta. Samma gäller kalibering. Det var på Ni-Mh och Ni-Cd tiden man behövde göra det.

Även om jag håller med dig att det inte är bra (då det stämmer), så är kalibrering högst aktuellt även idag, då mjukvara fortfarande "gissar" hur mycket kapacitet som finns kvar. Exakt detta har som sagt en vän gjort med sin telefon, efter rekommendation från support, och det fixade hans batteriproblem på Android luren.

Att göra det en gång dödar dock inte batteriet, så länge som man snabbast möjligt sätter i laddning igen (och inte låter den ligga längre tid, vilket i värsta fall kan trigga undervolt skyddet).

Permalänk
Medlem

16% kvar!

På 14 timmar har den förbrukat 84%.
Nu måste jag mao börja välja. Vill jag ha den att hjälpa mej med sömnen? (Sleep as Android) Eller vill jag ha en klocka på dagen?
Batteriet räcker inte längre till både och. Om jag håller mej vaken en timma, och laddar, så klarar jag natten, men då är den tom på morgonen när jag skall till jobbet.
Över en natt! (Eller snarare över en uppgradering!) gick den från skit bra, till bara skit!
Jag har ljus styrkan på svagaste, WiFi avstängd, bytte till standard urtavla med mycket mörkt idag, ingenting hjälper...

Imorgon blir det en reset, om inte det hjälper, blir det 2.0, om inte det? Då blir det bråkigt på stället där jag köpte den, för då blir det reklamation. Börjar fan på att ilskna till!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

[LÖST]

Kan inte editera första inlägget, kunde lagt till "löst" i rubriken.
Jag satt i natt och fabriks återställde klockan via Android Wear i telefonen. Finns en option där "Unpair Watch" (This unpairs and resets watch to factory settings). Sedan tog det en bra stund innan den hade lagt in alla appar via telefonen igen.
Men nu när jag vaknade efter nio timmar, så har jag 84% batteri kvar, efter en natt med "Sleep as Android" igång. (Skärmen avstängd på natten.)
Så nu finns det hopp om att batteri förbrukningen är tillbaka till vad den var tidigare.
Tack för hjälpen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kan inte editera första inlägget, kunde lagt till "löst" i rubriken.
Jag satt i natt och fabriks återställde klockan via Android Wear i telefonen. Finns en option där "Unpair Watch" (This unpairs and resets watch to factory settings). Sedan tog det en bra stund innan den hade lagt in alla appar via telefonen igen.
Men nu när jag vaknade efter nio timmar, så har jag 84% batteri kvar, efter en natt med "Sleep as Android" igång. (Skärmen avstängd på natten.)
Så nu finns det hopp om att batteri förbrukningen är tillbaka till vad den var tidigare.
Tack för hjälpen.

Underskatta inte vad fabriksåterställning kan göra mao
Kul att du fick rätta på den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Även om jag håller med dig att det inte är bra (då det stämmer), så är kalibrering högst aktuellt även idag, då mjukvara fortfarande "gissar" hur mycket kapacitet som finns kvar. Exakt detta har som sagt en vän gjort med sin telefon, efter rekommendation från support, och det fixade hans batteriproblem på Android luren.

Att göra det en gång dödar dock inte batteriet, så länge som man snabbast möjligt sätter i laddning igen (och inte låter den ligga längre tid, vilket i värsta fall kan trigga undervolt skyddet).

Nä det finns ingen anledning att försöka kalibrera sin mobil/klocka själv. Detta är redan gjort av tillverkaren och mjukvaran gissar inte. Tillverkaren skapar en kalibreringsfil genom att ladda ur batteriet vid olika kända strömmar och temperaturer och denna data används för att beräkna kapacitet kvar.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nä det finns ingen anledning att försöka kalibrera sin mobil/klocka själv. Detta är redan gjort av tillverkaren och mjukvaran gissar inte. Tillverkaren skapar en kalibreringsfil genom att ladda ur batteriet vid olika kända strömmar och temperaturer och denna data används för att beräkna kapacitet kvar.

/Knight

Och när denna visar fel? Som en Android lur som tex laddar ur 3000mAh på 12 timmar, Idle? Och supporten säger till en att göra detta, ignorerar du det då?

Exakt samma princip har funnits i bärbara datorer i 20 år... så det är inte direkt "ny" teknik att kalibrera ett batteri.
https://support.apple.com/sv-se/HT1490
http://support.hp.com/se-sv/document/c04726299
http://www.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/soho/soho_ar...

Vissa har lite olika knep, men det är inget "nytt". Faktum är att det kalibreras delvis varje gång du använder det, genom att justera den befintliga lite.

EDIT: Kanske lite info du bör läsa.

"The same goes for the myth that deleting the batterystats.bin file will magically recalibrate your battery. That file (on most devices anyway) simply stores data about what is using the battery when it is not being charged. It is also reset every time a battery is charged to over 80 percent and then disconnected from the charger."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och när denna visar fel? Som en Android lur som tex laddar ur 3000mAh på 12 timmar, Idle? Och supporten säger till en att göra detta, ignorerar du det då?

Exakt samma princip har funnits i bärbara datorer i 20 år... så det är inte direkt "ny" teknik att kalibrera ett batteri.
https://support.apple.com/sv-se/HT1490
http://support.hp.com/se-sv/document/c04726299
http://www.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/soho/soho_ar...

Vissa har lite olika knep, men det är inget "nytt". Faktum är att det kalibreras delvis varje gång du använder det, genom att justera den befintliga lite.

EDIT: Kanske lite info du bör läsa.

"The same goes for the myth that deleting the batterystats.bin file will magically recalibrate your battery. That file (on most devices anyway) simply stores data about what is using the battery when it is not being charged. It is also reset every time a battery is charged to over 80 percent and then disconnected from the charger."

På länken till Apple går att läsa följande:

Citat:

Bärbara datorer med inbyggda batterier
Batterierna till aktuella bärbara datorer från Apple har förkalibrerats och det krävs inte att du genomför kalibreringsprocessen som beskrivs i den här artikeln. Batterier på dessa datorer bör bytas ut av en Apple-auktoriserad servicepartner.
MacBook
MacBook (13 tum, sent 2009) och senare
MacBook Air
MacBook Air (alla modeller)
MacBook Pro
MacBook Pro med Retina-skärm (alla modeller)
MacBook Pro (13 tum, mitten 2009) och senare
MacBook Pro (15 tum, mitten 2009) och senare
MacBook Pro (17 tum, tidigt 2009) och senare

Allt nyare än 2009 behöver inte kalibreras. DELL och HP sidorna är säker nått legacy som ligger kvar. Att principen har funnits i bärbara datorer i 20 år betyder inte att man ska applicera den på dagens datorer/mobiler.

Angående sista länken till Androidpit så är det mycket skitsnack i den artikeln. Du kan inte kalibrera ett batteri utan känd last och temperatur.
Kalibrering av batteri till Qualcomm baserade Android mobiler görs på följande sätt:
1. Samla urladdningsdata (spänning över tid) vid känd last (mA) och temperatur. Detta görs för flera av Qualcomm definierade laster och temperaturer.
2. Fyll i data från 1 i Qualcomms proprietära mjukvara för att generera kalibreringsfil.
3. Skicka kalibreringsfil från 2 till Qualcomm.
4. Qualcomm skickar tillbaks en 128 byte array med hex-värden.
5. Arrayen från 4 skrivs in i kernel devicetree config för Qualcomm fuelgauge.

En Android lur som laddar ur 3000mAh på 12 timmar i idle har dragit 250mA i idle. En factory reset löser förmodligen problemet men Android har visat rätt kapacitet. Finns ingen anledning att "kalibrera" om. Oavsett vad support säger så litar jag mer på min ingenjörsutbildning och 10 år inom telekom.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

På länken till Apple går att läsa följande:
Allt nyare än 2009 behöver inte kalibreras. DELL och HP sidorna är säker nått legacy som ligger kvar. Att principen har funnits i bärbara datorer i 20 år betyder inte att man ska applicera den på dagens datorer/mobiler.

Angående sista länken till Androidpit så är det mycket skitsnack i den artikeln. Du kan inte kalibrera ett batteri utan känd last och temperatur.
Kalibrering av batteri till Qualcomm baserade Android mobiler görs på följande sätt:
1. Samla urladdningsdata (spänning över tid) vid känd last (mA) och temperatur. Detta görs för flera av Qualcomm definierade laster och temperaturer.
2. Fyll i data från 1 i Qualcomms proprietära mjukvara för att generera kalibreringsfil.
3. Skicka kalibreringsfil från 2 till Qualcomm.
4. Qualcomm skickar tillbaks en 128 byte array med hex-värden.
5. Arrayen från 4 skrivs in i kernel devicetree config för Qualcomm fuelgauge.

En Android lur som laddar ur 3000mAh på 12 timmar i idle har dragit 250mA i idle. En factory reset löser förmodligen problemet men Android har visat rätt kapacitet. Finns ingen anledning att "kalibrera" om. Oavsett vad support säger så litar jag mer på min ingenjörsutbildning och 10 år inom telekom.

/Knight

Hmm, Okej.
Jag hade som sagt gått efter vad supporten säger, då om de säger något galet, är det de som får ta ansvaret. Men jag tar din åsikt i aspekt till nästa gång, då det krävs mer för att kalibrera dem bra idag av din info.

En fråga dock... varje litium ladd-system idag har ju en last beräkning (du kan se detta på enheten med rätt mjukvara), samt temperatur sensor, så... varför skulle en kalibrering inte kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm, Okej.
Jag hade som sagt gått efter vad supporten säger, då om de säger något galet, är det de som får ta ansvaret. Men jag tar din åsikt i aspekt till nästa gång, då det krävs mer för att kalibrera dem bra idag av din info.

En fråga dock... varje litium ladd-system idag har ju en last beräkning (du kan se detta på enheten med rätt mjukvara), samt temperatur sensor, så... varför skulle en kalibrering inte kunna göra det?

Lasten och temperaturen måste vara konstant hela urladdningen för att kurvan ska bli bra. Lösningen som HP kör i länken ovan (2 till 4 timmar batterikalibrering från UEFI) skulle kunna funka som nån typ av snabbkalibrering för att kompensera för försämrad laddning över antal laddcykler men moderna fuelgauges kompenserar för sånt automatiskt. Dessutom så garanterar moderna litium batterier i mobiler 80% kapacitet efter 1000 laddcykler. Laptops borde inte vara sämre.

/Knight

EDIT: Man använder alltså lastsimulator och har batteriet i temperaturkammare under urladdning för att ha konstant last och temp.

Visa signatur

Idag kom Athlon64