Permalänk
Medlem

Kompakt kamera för semestern

Hej!

Som rubriken lyder är jag på jakt efter en kamera att ha med på semestern. Åker till Kalifornien två veckor i Juli plus lite andra utflykter i sommar. Kommer fota mycket utomhus både på nära och långt avstånd.

Har gått i tankarna på att införskaffa en Sony A6000 men på senare tid kommit fram till att det blir smidigare med en Sony RX-100 ii.
Har inte fotat mycket förut så kommer att använda auto funktioner mycket i början, men vill gärna gå över till manuellt senare. Wifi vill jag ha för att snabbt föra över bilder till telefonen.

Har hittat ett paket med RX-100 ii +64Gb sd-kort för 5000:-
Har tittat på Canon PowerShot SX720 som ligger på runt 3000:- utan sd-kort.
Kan tänka mig att ta gå på den dyrare då jag har tänkt att behålla kameran ett bra tag framöver. Någon som är bra på kameror som kan hjälpa en nybörjare?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

SX720 och RX100 är ju två ganska olika typer av kameror. På SX720 har man ju försök klämma in så mycket zoom som möjligt i litet format och bildkvaliteten blir där efter, eftersom man måste kompromissa mycket.
På RX100 har man istället försökt att så in så bra bildkvalitet som möjligt i litet format och man har dessutom lyckats rätt bra.
Visst kan det vara trevligt att kunna zooma in lite ibland i min värld är det eg bara en av dessa kameror som är ett rimligt alternativ och det är RX100. Det enda som eg talar emot den är väl isf priset.
Det sagt är väl inte SX720 direkt dålig om man ser till vad den är, men om man inte MÅSTE ha dedär extremt långa brännvidderna så hade jag nog hellre stått över den.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Ah! Tack. Då föredrar jag hellre bildkvalitén över zoomen. Ska se om jag kan hitta nån beg. RX100 då jag inte behöver den precis just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Avstängd

@Microapple: välj Sony RX-100 lll istället ljustarkare och bättre lins.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Blir ju ett prishopp på cirka 2200:- är det värt det för mig som amatör?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag letar också efter en kamera för ändamålet, ska med till USA i sommar. Jag kollar på RX100 2 eller Lumix GX80.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Hittade denna på amazon.de https://www.amazon.de/dp/B00KLVFV34/ref=asc_df_B00KLVFV344129...

Visst slipper man tull då det är inom EU?
"Dispatched from and sold by Amazon" så garantin borde ju inte vara några problem.

EDIT: Tullpriset räknas in i kassan och den landar då på ca 6300:- men fort. ca 500:- billigare än närmsta kända åf i Sverige

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Visst slipper man tull då det är inom EU?

Ja, ingen tull, men du måste fortfarande betala moms. Priserna på amazon.de är med tysk moms (19%), men eftersom Amazon är momsregistrerade i Sverige (p.g.a. EU-regler) så får du betala svensk moms istället (25%). Så slutpriset blir lite högre p.g.a. det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Microapple:

Hittade denna på amazon.de https://www.amazon.de/dp/B00KLVFV34/ref=asc_df_B00KLVFV344129...

Visst slipper man tull då det är inom EU?
"Dispatched from and sold by Amazon" så garantin borde ju inte vara några problem.

EDIT: Tullpriset räknas in i kassan och den landar då på ca 6300:- men fort. ca 500:- billigare än närmsta kända åf i Sverige

Svenska sonys garanti gäller inte vid fel får du skicka den utomlands.
När jag skulle handla dök några utlandsköpta alternativ upp, ringde sony och garantin gällde inte och vidare sa de att vid svensksålt begagnat köp kräver de originalkvittot så att inga stulna kameror kan utnyttja garantierna.

ang priset håll koll på blocket det dyker ibland upp felköp, vinster mm. Köpte min min oanvända rx 100 M3'a för 4000:- ink 1 års allrisk försäkring och detta var innan m4 hade kommit så nu finns väl m5 vilket gör att ännu bättre priser bör gå att få på m3.

Permalänk
Keeper of Traditions

Rx100 kommer ut nästan dagligen på tradera, så är det okej med begagnat bör man titta där. Köpte själv en trea förra året och är mycket nöjd.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Svenska sonys garanti gäller inte vid fel får du skicka den utomlands.
När jag skulle handla dök några utlandsköpta alternativ upp, ringde sony och garantin gällde inte och vidare sa de att vid svensksålt begagnat köp kräver de originalkvittot så att inga stulna kameror kan utnyttja garantierna.

ang priset håll koll på blocket det dyker ibland upp felköp, vinster mm. Köpte min min oanvända rx 100 M3'a för 4000:- ink 1 års allrisk försäkring och detta var innan m4 hade kommit så nu finns väl m5 vilket gör att ännu bättre priser bör gå att få på m3.

Skrivet av Dunder:

Rx100 kommer ut nästan dagligen på tradera, så är det okej med begagnat bör man titta där. Köpte själv en trea förra året och är mycket nöjd.

Ja, ska försöka hålla koll på beg marknaden på en M3, annars blir det nog en ny M2 troligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Microapple:

Ja, ska försöka hålla koll på beg marknaden på en M3, annars blir det nog en ny M2 troligen.

Det är vissa rent funktionella skillnader på dem, så läs på vilka funktioner du faktiskt behöver. Trean har ingen tillbehörssko, den har en pop-up blixt istället vilket jag föredrog, till exempel. Tvåan kan inte heller snurra skärmen lika mycket, vill jag minnas.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Har kikat lite comparisons mellan dom två. Även lins och processor skiljer sig. Den största skillnaden verkar vara EVF:en på trean. Är inte så insatt i kameror och vet inte hur mycket och när jag kommer använda den isf.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Avstängd

@Microapple: Jag gillar den ljustarka linsen som m3 har men vill du ha något mer zoom och inte behöver ha selfis vinkling av skärm välj m2 eller en vanlig m1.

Ang zoom så finns även digital vilket gör zoomen lite längre än vad som angivits.

bjud 4000:- för denna med alla tillbehören.
https://www.blocket.se/goteborg/Sony_CyberShot_DSC_RX100_III_...

finns även en m4 på blocket om du vill ha bättre slow motion filmning

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Skrev till han och den blev såld igår kväll. Ska hålla ett öga på beg. marknaden.
M4:an som ligger ute känns lite för mycket för mig plus att skärmen är flimrig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Lite för klumpig. Vill ha en som får plats i fickan, men tack ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/item/301759/278213625/helt-ny-sony-dsc...

Ser ut att ha bra omdömen.
3390:- för en ny RX2 känns nästan värt att slå till på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

En begagnad IV för 6 990 på cyberphoto.se https://www.cyberphoto.se/info.php?article=826779_2

Vet inte hur mycket det skiljer mellan modellerna men v II har ju faktiskt lite längre zoom motsvarande 28-100mm istället för 24-70 på de senare. Båda är iofs väldigt användbara allround-zoomar. Skulle jag bara få använda ett objektiv till min systemkamera hade det helt utan konkurrens blivit ett 24-70.

Alltid ett svårt val med kameror och hur mycket man vill lägga, men tror inte du blir besviken med en RX II. Går ju alltid att sälja på tradera igen om du vill byta upp dig

Permalänk
Avstängd

@Chibariku: linsernas prestanda skiljer samt även sensorn se skillnaderna på länken:

https://www.youtube.com/watch?v=H4PsskOLyrw

https://www.youtube.com/watch?v=ATLQsaEtmdE

Tror du blir nöjd med vilken du än väljer.

Permalänk
Avstängd

annons tips:

Säljer en Sony DSC-RX100 III.
Extra batteri, Sony GRIP DSC-RX100 och Tahoe 30-väska av märket Lowepro ingår.
Kameran är i väldigt bra skick. Plastfilm på skärmen och inga repor på linsen.
Har varit väldigt nöjd med kameran.
Säljes då intresset för video har ökat och behöver därför en kamera för ändamålet.

https://www.blocket.se/jonkoping/Sony_DSC_RX100_III_72579176....

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Tack!
Fick tag i en RX100 III förra veckan. Fick ner den till 5000:- med original läderfodral, minneskort och extra batteri. Var i väldigt bra skick och hade haft hård skyddsplast på displayen sedan dag ett.

Riktigt nöjd med den. Nu ska jag bara lära mig fota lite mer manuellt, men är ju en djungel med inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

@nikitalord: Tack!
Fick tag i en RX100 III förra veckan. Fick ner den till 5000:- med original läderfodral, minneskort och extra batteri. Var i väldigt bra skick och hade haft hård skyddsplast på displayen sedan dag ett.

Riktigt nöjd med den. Nu ska jag bara lära mig fota lite mer manuellt, men är ju en djungel med inställningar.

Kul! Ett tips är att börja med Bländarförval (A) och Slutarförval (S).
Bländarförval avgör hur stor del av bilden som blir skarp. Är det automatläge jag använder oftast när inte hinner med att köra helt manuellt, man ska vara riktigt snabb för att hinna ändra alla inställningar om det är väldigt stor skillnad i ljus på skuggiga och ljusa områden.
Liten siffra = litet skärpedjup, stor siffra = stort skärpedjup. Typiska scenarion där man vill ha litet skärpedjup är ju porträtt eller när man vill framhäva en specifik detalj i bilden. Stort skräpdjup vill man oftast ha vid landskapsfoto och liknande.

Slutarförval (S) använder jag när jag t ex vill frysa en snabb rörelse eller tvärtom vill skapa oskarpa rörelser, kan bli ganska läckert resultat vid vattenfall eller ljus från trafiken en kväll/natt. Här är en länk med lite olika slutartider och resultatet http://martybugs.net/blog/blog.cgi/learning/Shutter-Speed.htm...

Vet inte hur effektiv bildstabiliseringen är på kameran men skulle gissa på att du kan köra handhållet ner till nånstans runt 1/50-1/20.

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Tack för tipsen! Ska leka runt lite och försöka lära mig. Har ju cirka 2 månader på mig innan jag är utomlands så borde hinna få en grund i det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440