Backup program som clonar hela disken och även ett program som gör backups på filer.

Permalänk
Medlem

Backup program som clonar hela disken och även ett program som gör backups på filer.

Hej,
Det är så att jag söker efter något bra backup program för Windows 10.
Jag vill ha två backups och jag har följande enheter.

1.
En extern SSD som jag vill göra en komplett kopia av min NVMe disk med - dvs om den disken krashar så kan jag köpa en ny disk och sätta in den och sedan kopiera över hela innehållet med Windows och allt direkt från den externa SSD disken till den interna NVMe disken.

Några tips?

2.
Vill ha ett program som gör backups lite hela tiden när filer m.m ändras, detta vill jag göra över mitt nätverk till min utdelade lagring som finns på min router.

Några förslag?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Relik 📜

Jag kör med Macrium Reflect, har båda funktionerna du beskriver och kan schemaläggas på olika sätt. Väldigt nöjd, har rullat i ett par år nu utan problem. Har även plockat ut filer från backup och klonat/återställt diskar vid ett par tillfällen (eldprovet!).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag kör med Macrium Reflect, har båda funktionerna du beskriver och kan schemaläggas på olika sätt. Väldigt nöjd, har rullat i ett par år nu utan problem. Har även plockat ut filer från backup och klonat/återställt diskar vid ett par tillfällen (eldprovet!).

Låter lovande, så om man behöver en ny nvme disk så är de bara att pula in den sen föra över hela Windows m.m till den nya från klanen på den externa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Veeam Endpoint Backup, gratis och tar imagebackup du kan återläsa till ny disk. Kan även återläsa enstaka filer om så önskas.

Syncovery sköter resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Veeam Endpoint Backup, gratis och tar imagebackup du kan återläsa till ny disk. Kan även återläsa enstaka filer om så önskas.

Syncovery sköter resten.

Använder du själv Veeam Endpoint Backup?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Använder du själv Veeam Endpoint Backup?

Jepp, på många klienter :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jepp, på många klienter :).

Okej,
Det är ju en tämligen simpel uppgift så får ta och testa, det viktiga är att fall om jag byter nvme disk så vill jag kunna "kopiera" in hela systemet istället för att installera om allt.
Har en extern SSD för jobbet så borde inte vara problem antar jag?

Bootar man från en Usb sticka först då och sen för över allt från Usb SSD till interna nvme?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej,
Det är ju en tämligen simpel uppgift så får ta och testa, det viktiga är att fall om jag byter nvme disk så vill jag kunna "kopiera" in hela systemet istället för att installera om allt.
Har en extern SSD för jobbet så borde inte vara problem antar jag?

Bootar man från en Usb sticka först då och sen för över allt från Usb SSD till interna nvme?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inga problem. Du kan backa till extern disk, NAS osv.
Exakt. Man kan göra ett såkallat recovery-minne som man bootar ifrån och läser in hela backupen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det är inga problem. Du kan backa till extern disk, NAS osv.
Exakt. Man kan göra ett såkallat recovery-minne som man bootar ifrån och läser in hela backupen.

Okej, klockrent!
Det jag vill ha, gör den ordning alla MS partioner då med som Windows fixar i installationen eller lär man skapa dessa själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej, klockrent!
Det jag vill ha, gör den ordning alla MS partioner då med som Windows fixar i installationen eller lär man skapa dessa själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du göra med ett verktyg när du har bootat. Den kan även göra det själv om disken är rätt formaterad.

Permalänk
Medlem

Bra program

Skrivet av emilakered:

Jag kör med Macrium Reflect, har båda funktionerna du beskriver och kan schemaläggas på olika sätt. Väldigt nöjd, har rullat i ett par år nu utan problem. Har även plockat ut filer från backup och klonat/återställt diskar vid ett par tillfällen (eldprovet!).

Har använd Reflect länge nu...helt suverent

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

Har använd Reflect länge nu...helt suverent

Har du prövat det i verkligheten? Dvs återställt från det.

Jag ska byta min Samsung evo 960 256GB mot en med 500GB och vill klona över disken genom att först kopiera över den till en extern Usb disk och sedan in på 500GB disken.

Är de möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Har du prövat det i verkligheten? Dvs återställt från det.

Jag ska byta min Samsung evo 960 256GB mot en med 500GB och vill klona över disken genom att först kopiera över den till en extern Usb disk och sedan in på 500GB disken.

Är de möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Funkade inte Veeam Endpoint Backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Funkade inte Veeam Endpoint Backup?

Jo tänkte pröva det men tänkt fall om det inte skulle funka.

Så de ska inte vara några problem med Veeam att klona en 256GB disk till en 500GB disk?

Vissa program har problem att klona om diskarna är olika stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Det fungerar. Jag lovar. Det klonar inte något utan kör en backup som du återläser. Det kommer att fungera hur bra som helst. Jag har gjort det fler gånger än jag kan räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det fungerar. Jag lovar. Det klonar inte något utan kör en backup som du återläser. Det kommer att fungera hur bra som helst. Jag har gjort det fler gånger än jag kan räkna.

Okej liter på dig då.
Min licens för ett program för 4000kr hänger på det ;P
Därför jag måste få in precis samma install och allt i nya NVME.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej liter på dig då.
Min licens för ett program för 4000kr hänger på det ;P
Därför jag måste få in precis samma install och allt i nya NVME.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har väl licensnyckeln kvar? Du sparar ju gamla disken oavsett så du förstör ju inget ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Du har väl licensnyckeln kvar? Du sparar ju gamla disken oavsett så du förstör ju inget ändå.

Japp, men dom har vara en installation av nyckeln dvs dom har bytt till ett skit system.
Så man lär flytta över allt, då ska de inte vara några problem.

Annars lär jag ringa till Seattle och dividera så dom ger mig en till aktivering på programmet.

Annars borde ju samsungs egna flyttprogram funka.
Köra från NVME till USB, sen boota Windows från USB och flytta över allt till den nya NVME fisken men som du säger, jag har ju alltid kvar den gamla så får pröva ditt alternativ först för de verkar minst struligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jo tänkte pröva det men tänkt fall om det inte skulle funka.

Så de ska inte vara några problem med Veeam att klona en 256GB disk till en 500GB disk?

Vissa program har problem att klona om diskarna är olika stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Annars kan du ju enkelt utöka partitionen i ex. Windows 10 efteråt om det bara är oallokerat utrymme efter "C:".
Det finns säkert ett dussin program som kan göra det också om Windows egna partitionshanterare skulle gå bet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|