Permalänk
Medlem

Nätverkslabb utrustning

Hej alla.

Är på gång att börja lära mig mera om nätverk.
Tanken är att köpa in en begagnad företags router, brandvägg samt switch och leka och lära.
Testa olika saker. Man lär sig väldigt mycket på att göra så har jag märkt.
Men vad köper man?

Finns ju en del cicso grejer som man skulle leka med.
Men finns det något annat som är lite billigare.
Som är väldigt konfigurerbart som går att labba med.

Jag har några labbar jag ska göra som bygger på att bland annat bygga upp ett eget företags nät
Förslag på märken och modell

Permalänk

Som du säger begagnade Cisco är bra, men dyra. Ubiquiti kanske?
Det finns också program som heter Cisco Packet Tracer och GNS3.
Då har man nätverkslabbet emulerat i datorn och behöver ingen hårdvara alls.

Tips: Köp fler än bara en av varje enhet (om du ska köpa).
Då kan man labba med STP, Trunking, Routing protocols, Static/ Dynamic routes, Link Aggregation etc. som kräver fler enheter...
För dem labbarna jag gjorde i skolan så behövdes det oftast tre routrar och två eller fler switchar och ca 20 st nätverkskablar varav några är crossover... Och kom ihåg "console-cable"/rollover cable / serial-cable...

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem

Cisco 3560g går att få rätt billigt på ebay, är nog ett av de bättre köpen om man kollar på features och pris. Annars kan du labba virtuellt, Cisco och andra har virtuella routrar du kan köra i virtualbox eller andra hypervisors direkt på din pc. GNS3 har stöd för flera av dem, och du ska kunna koppla ihop dem med fysiska switchar och routrar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tips...ring till kommunen, energi bolag, kanske även någon it firma som du känner till på orten och fråga efter gamla switchar. Många sitter på en del gammal skit som aldrig blir slängt. Säg t ex att du håller på med en studiecirkel eller nåt.

Permalänk
Medlem

Nästan alla finare prylar är nedlåsta med licenser så även om man kommer över hårdvaran gratis så kostar det en arm och ett ben

Permalänk
Medlem

https://routerboard.com/

går att göra mycket kul med. inte allt för dyrt.

Visa signatur

|Gotland gamers|

Permalänk
Medlem

Om din tanke är att jobba med nätverk och liknande i framtiden så köp saker som är branch standard, billiga cisco grejjer skulle jag satsa på, ett par routrar och ett par switchar

Permalänk
Medlem

Annars finns ju Cisco Packettracer och GNS om du vill labba med virtuella prylar.

Permalänk
Medlem

Tack för jättebra tips.
Kommer testa nämnd mjukvara, till att börja med