Permalänk
Medlem

Kryptering?

Hej, har windows 10.1.. tänkte kryptera den så att det realistiskt sett är omöjligt att ta sig in i den för nyfikna ögon.
Någon som har erfarenhet av veracrypt? https://www.youtube.com/watch?v=Z1yWbBIqh1o Är den filmen isåfall OK? Tänkte så jag inte förstör allt och inte kommer in nåmer.. Min dator har inte UEFI.

Permalänk
Inaktiv

Bitlocker är svaret.

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Verkar ju bara fungera om man har pro/enterprise? Jag vill bara ha en krypterad dator, helst nyss rädd att guiden jag länkade brickar min dator på något vis..

Permalänk
Medlem

Har du alltså Windows 10 Home?
Du får inte upp "Aktivera Bitlocker" om du högerklickar på en hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du alltså Windows 10 Home?
Du får inte upp "Aktivera Bitlocker" om du högerklickar på en hårddisk?

Jag har home, ja. Tyvärr så får jag inte upp det.

Permalänk
Medlem

@ariasias:

Bitlocker kan inte cryptera systemet på Windows 10 Home, det är andra alternativ som tex VeraCrypt som gäller, så länge du kör med MBR och inte UEFI.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@ariasias:

Bitlocker kan inte cryptera systemet på Windows 10 Home, det är andra alternativ som tex VeraCrypt som gäller, så länge du kör med MBR och inte UEFI.

Hade du kunnat skumma igenom https://www.youtube.com/watch?v=Z1yWbBIqh1o och se om den känns korrekt? Jag har MBR så där är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ariasias:

Hade du kunnat skumma igenom https://www.youtube.com/watch?v=Z1yWbBIqh1o och se om den känns korrekt? Jag har MBR så där är det lugnt.

Det är exakt så man gör. Väldigt enkelt. Man bör dock läsa dialogerna som poppar upp så man vet någorlunda vad det handlar om.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@ariasias: Så länge ditt lösenord har hög entropi är Veracrypt troligtvis tillräcklig. Oftast är det säkerheten runt omkring krypteringen (dvs. tillgång till och/eller dåligt lösenord, keyloggers osv) är den svaga länken.

Med AES och Intel AES-NI är krypteringen väldigt snabb och smidig, sen hade jag kanske inte sparat mina stulna kärnvapenkoder eller skattkartan till mina knarkgömmor på datorn ifall NSA har en backdoor på Intels chipset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ariasias:

@Hugligan: Verkar ju bara fungera om man har pro/enterprise? Jag vill bara ha en krypterad dator, helst nyss rädd att guiden jag länkade brickar min dator på något vis..

Skulle hellre bytt till Pro än att använda veracrypt eller vad det hette. Hitta en gammal windows 7 pro dator så kan du uppgradera med den nyckeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Skulle hellre bytt till Pro än att använda veracrypt eller vad det hette. Hitta en gammal windows 7 pro dator så kan du uppgradera med den nyckeln

Men varför? Läste att truecrypt som veracrypt är baserat av plötsligt stängdes ner utan vidare förklaring utöver att det inte är säkert.. men såvitt jag vet så har det inte knäckts ännu, och när det väl knäcks så är det knappast svenska polisen som knäcker den eller ens får använda sig av metoden.. inte så att jag planerar terrordåd direkt så NSA eller högre instanser lär ju aldrig bli inkopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det är exakt så man gör. Väldigt enkelt. Man bör dock läsa dialogerna som poppar upp så man vet någorlunda vad det handlar om.

Tack. Will do
En sak bara, enligt filmen så ser jag ingen option för att kryptera min andra hårddisk, den måste väl ändå gå att accessa om jag följer guiden? Veracrypt lär jnu inte enbart ha möjligheter att kryptera boot-disken?
Nåväl, ger mig på Veracrypt nu och hoppas problemet löser sig på vägen.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur "hårt" du vill kryptera. Jag läste upp på ämnet för någon vecka sen för hade tråkigt och det var ett ämne jag inte kunde något om. Som jag förstår det, bitlocker dugen väl för alldagliga och profesionella saker (inga kärnvapenkoder osv) men då den är en "stängd" programvara kan vi inte veta om Microsoft har en backdoor eller ej (som antagligen NSA isf skulle få tillgång till om du har domsdagsvapen i garaget).

Veracrypt har inga rapporterade fall av att ha blivit bruten igenom, vilket även gäller Truecrypt (den innan sista versionen) som veracrypt är baserad på, trots att vissa säkerhetshål har upptäckts sen den avslutades.

Så, domsdagsvapen, skydda miljontals kronor, paranoid, osv, så är det antagligen Veracrypt du ska gå på. I alla andra fall räcker bitlocker och blir över. Veracrypt hade dock möjligheten att mounta krypterade och gömda partioner (kommer inte ihåg vad den funktionen hette) som jag inte tror bitlocker har. Fördel för veracrypt är att den är baserad på truecrypt, men då det är andra utvecklare och jag inte vet vilka ändringar dom gjort (och hur) så om du inte bara är paranoid utan superparanoid kanske du ska kika på Truecrypt, men jag vet inte om det är ett bra förslag.

Ta detta inlägg som öppna tankar och ev. vägledning mer än konkreta förslag. Du kanske borde fråga nån som jobbar på bank hur de gör. Quora kanske har svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Skulle hellre bytt till Pro än att använda veracrypt eller vad det hette. Hitta en gammal windows 7 pro dator så kan du uppgradera med den nyckeln

Vad har du emot Veracrypt? Det programmet fungerar problemfritt för mig, eller är det något jag missat?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeraton:

Vad har du emot Veracrypt? Det programmet fungerar problemfritt för mig, eller är det något jag missat?

Inget, men eftersom det är så enkelt att hantera bitlocker med auto-unlock och det fungerar utan opålitliga tredjeparts program på alla windowsdatorer (som stödjs). Och alla argument om backdoors och NSA är bara löjliga, är man orolig över sånt kanske man ska fundera på ett annat OS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ariasias:

Tack. Will do
En sak bara, enligt filmen så ser jag ingen option för att kryptera min andra hårddisk, den måste väl ändå gå att accessa om jag följer guiden? Veracrypt lär jnu inte enbart ha möjligheter att kryptera boot-disken?
Nåväl, ger mig på Veracrypt nu och hoppas problemet löser sig på vägen.

Ja du kan cryptera andra diskar och partitioner än systemets.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att anpassa skyddet mot det man ska skydda sig emot.
Ska man skydda sig mot myndigheter, NSA och utomjordingar så finns inga garantier. Och då kanske man ska ta sig en funderare på vad man sysslar med.
(det blir ofta överdrivet)

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Stort tackf till alla för svar!

Skrivet av smkr:

Ja du kan cryptera andra diskar och partitioner än systemets.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att anpassa skyddet mot det man ska skydda sig emot.
Ska man skydda sig mot myndigheter, NSA och utomjordingar så finns inga garantier. Och då kanske man ska ta sig en funderare på vad man sysslar med.
(det blir ofta överdrivet)

Hm. Krypterade nu, men skärmen vägrade starta när veracrypt skulle testköra.. startade om, hjälpte inte. Stoppade in displayportkabeln i andra ingången, den som inte är på grafikkortet (moderkortet?) och det fungerade. När jag får igång datorn står det dock att om datorn slår av p.ga software error eller liknande så kan data bli corrupt och lost.. Nåväl, nu krypterar den. Har väl inget superviktigt på datorn egentligen så det kan väl försvinna i värsta fall. Andra hårddisken krypterar jag någon annan gång, nu är det viktiga krypterat. Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ariasias:

Stort tackf till alla för svar!

Hm. Krypterade nu, men skärmen vägrade starta när veracrypt skulle testköra.. startade om, hjälpte inte. Stoppade in displayportkabeln i andra ingången, den som inte är på grafikkortet (moderkortet?) och det fungerade. När jag får igång datorn står det dock att om datorn slår av p.ga software error eller liknande så kan data bli corrupt och lost.. Nåväl, nu krypterar den. Har väl inget superviktigt på datorn egentligen så det kan väl försvinna i värsta fall. Andra hårddisken krypterar jag någon annan gång, nu är det viktiga krypterat. Tusen tack!

Bra att du fick det att fungera. Det där med att bilden inte visades har nog snarare med bios eller grafikkortet att göra, det är dock inget fel.
Som du även märker så är kryptering inte helt oproblematiskt, det finns även en extra risk att data blir korrupt. Då är det extra viktigt med backup.

Personligen har jag krypterat mitt system som ett skydd för mina automatiska inloggningar på olika web-sidor m.m. vid en eventuell stöld.
Jag har ett relativt enkelt lösenord som Polisen säkert kan knäcka, men en tjuv klarar troligen inte det.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Hej!

Lånar tråden för en snabb fråga. Har krypterat med VeraCrypt på min system disk och ska nu blåsa om hela datorn. Min fråga är, MÅSTE jag avkryptera innan jag ska formatera och installera om OS? Kan det bli problem ifall jag inte avkrypterar?

Tack

Visa signatur

i7 7700K | 16GB DDR4 | STRIX 1080 | STRIX Z270H | Noctua DH15S | 2TB SSHD | 256 SSD | Corsair HX850W | CM Storm Stryker |ASUS ROG 27" 144Hz G-SYNC.