MSI förbereder stöd för XMP-profiler ihop med AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

MSI förbereder stöd för XMP-profiler ihop med AMD Ryzen

Inom kort blir det möjligt för användare av MSI:s AM4-baserade moderkort att använda sig av minnesprofilen XMP för att lättare kunna ställa in hastighet och latenser för berörda moduler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kul för dem som hoppat på Ryzen-tåget! Låter lovande för en eventuell framtida vardagsrums-speldator baserad på Ryzen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Zen är en toppen arkitektur men AMD måste ha vetat att Ryzen interna bus påverkades av externa minnets hastighet men ändå förvarnades inte kunder för detta vilket är lite fult gjort.

Kunder som ändå stod först i kö för att köpa Ryzen 7 och lade stort förtroende i AMD fick massa strul i retur, hade de vetat om problemet skulle det säkert köpt snabba minnen från början och fått en mycket bättre Ryzen upplevelse.

Som topp på detta så verkar allt vara upp o ner när det gäller minnes profiler vilket gjort att snabba minnen nästan är omöjliga att få att fungera, något de också måste vetat i förväg.

Oavsett om det var stress eller slarv från AMD måste de komma med fungerande lösningar innan de släpper Ryzen 5 för de nya kunderna som vill ha 4 o 6 kärnor och dessutom kanske inte är lika datorkunniga som den första vågen av köpare.

Mycket bra av MSI att komma med A-XMP men jag ser hellre att AMD ser till att alla moderkortstillverkare har fullt fungerande och enkla BIOS lösningar för minnes konfigurationer i höga hastigheter och överklockning så att de kan undvika fler backslag för nya och existerande kunder.

Permalänk
Medlem

Frågan kvarstår dock om det kommer göra så att andra typer än Samsung B-die RAM fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har haft något som heter DOCP sen dag 1 på mitt Asus Prime X370 Pro som använder XMP profiler... Har inte de flesta andra AM4 moderkort redan det?

Vad är det MSI egentligen tänker göra? Är dom först med något och isf vad?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Det er ikke bare å kjøpe ram, jeg må ha rambrikker i lavprofil .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Zen är en toppen arkitektur men AMD måste ha vetat att deras Infinity Fabric påverkades av minnets hastighet men ändå förvarnades inte kunder för detta vilket är lite fult gjort.

Ser inte att AMD skulle behöva gå ut med det!

Är ju helt naturligt att det är en fördröjning mellan två CCX, att det sen tvunget ska hypas i diverse forum som brukligt kan man inte lasta AMD för.

Som en paralell så har jag aldrig sett Intel gå ut med information om att deras tidigare lösning med två processor substrat i ett chip gav en fördröjning i kommunikation mellan substraten, ej heller att cache inte fungerade mellan substraten.

Skrivet av anon162230:

Kunder som ändå stod först i kö för att köpa Ryzen 7 och lade stort förtroende i AMD fick massa strul i retur, hade de vetat om problemet skulle det säkert köpt snabba minnen från början och fått en mycket bättre Ryzen upplevelse.

En massa strul i retur?

Vill man vara den första på något helt hytt så bör man nog vara beredd på en del strul, om man ovanpå det är NOB så har man mormalt även strul med en väl inkörd arkitektur.

Misstänker att du här menar OC av minne, om så se nedan.

Skrivet av anon162230:

Som topp på detta så verkar allt vara upp o ner när det gäller minnes profiler vilket gjort att snabba minnen nästan är omöjliga att få att fungera, något de också måste vetat i förväg.

Oavsett om det var stress eller slarv från AMD måste de komma med fungerande lösningar innan de släpper Ryzen 5 för de nya kunderna som vill ha 4 o 6 kärnor och dessutom kanske inte är lika datorkunniga som den första vågen av köpare.

Bra av MSI att komma med lösningar men jag ser hellre att AMD ser till att alla moderkortstillverkare har fullt fungerande och enkla BIOS lösningar för minnes konfigurationer i höga hastigheter och överklockning så att de kan undvika fler backslag för nya och existerande kunder.

Det har ju varit välkänt sedan Atlon tiden att snabbare minne gett högre prestanda och samtidigt, köper man en processor för 5500:- för att sedan snåla på övrigt som minne då tycker jag att man får ta smällen och bita i det sura äpplet.

AMD har som ex. själva endast mededelat support upp till DDR4 2400MHz, dom problem som jag set har alltid varit höge än 2400MHz och ibland även ihop med 4 st moduler där NOB'en försöker gå över 3000MHz.

Däremot så kan jag hålla med om att det mesta borde lösas innan Ryzen 5 blir släppt, men om det som ex. är att Asus inte har fått ut en ny BIOS till släppet. Vem's fel är det?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Frågan kvarstår dock om det kommer göra så att andra typer än Samsung B-die RAM fungerar bra.

Samsung B-die?

Så andra typer fungerar inte som tänkt med Ryzen, är uppriktigt förvånad då många fler tillverkare och typer är listade hos moderkortstillverkarna.

Skrivet av Decoman2:

Det er ikke bare å kjøpe ram, jeg må ha rambrikker i lavprofil .

Lågprofil? Varför det?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Vad hände med AMP? AMDs version av XMP.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne

"Lågprofil? Varför det?"

Jeg skal bruke en litt spesiell prosessorkjøler, som kun tillater ramrikker i lavprofil.

Permalänk
Medlem

Asus och Gigabyte har redan likvärdiga funktioner vid namn D.O.C.P. resp. E.O.C.P. som läser av XMP profiler och tillämpar dem på AMD moderkort/processorer.

Jag tror en anledning till att många har problem med minnen och Ryzen är att man missar detta med XMP-profiler och bara skruvar upp klockhastigheten utan att ändra något annat. Man får då inte med sig t.ex. att spänningen måste ökas från 1.2V till t.ex. 1.3 eller t.o.m. 1.35V, eller att CAS/subtimings ska ändras vid den högre hastigheten.

Det finns egentligen ingen JEDEC-standard över 2400 MT/s, utan alla snabbare minnen är i praktiken fabriksöverklockade. De har en uppsättning timings, spänning o.s.v. för t.ex. 2133, och en annan uppsättning i XMP för t.ex. 3000. Dessa fabriksöverklockade inställningar är också bara testade med Intel, så det kan ändå vara så att det inte fungerar med Ryzen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman2:

@Bengt-Arne

"Lågprofil? Varför det?"

Jeg skal bruke en litt spesiell prosessorkjøler, som kun tillater ramrikker i lavprofil.

OK! Misstänkte att så var fallet. Men det är ju eget val, något jag känner igen mig på

Vet inte hur kylaren ser ut, men vet att jag förr fräste av en bit för att ge plats för en kondensator, något som kanske inte är så lämpligt om det är "heatpipes"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Asus och Gigabyte har redan likvärdiga funktioner vid namn D.O.C.P. resp. E.O.C.P. som läser av XMP profiler och tillämpar dem på AMD moderkort/processorer.

Jag tror en anledning till att många har problem med minnen och Ryzen är att man missar detta med XMP-profiler och bara skruvar upp klockhastigheten utan att ändra något annat. Man får då inte med sig t.ex. att spänningen måste ökas från 1.2V till t.ex. 1.3 eller t.o.m. 1.35V, eller att CAS/subtimings ska ändras vid den högre hastigheten.

Det finns egentligen ingen JEDEC-standard över 2400 MT/s, utan alla snabbare minnen är i praktiken fabriksöverklockade. De har en uppsättning timings, spänning o.s.v. för t.ex. 2133, och en annan uppsättning i XMP för t.ex. 3000. Dessa fabriksöverklockade inställningar är också bara testade med Intel, så det kan ändå vara så att det inte fungerar med Ryzen.

En bra förklaring, som jag tror att det stämmer väldigt väl.

Sen ska man inte glömma att alla minnen med XMP profil inte alltid fungerar med alla Intel moderkort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Corsair 3200Mhz + MSI B350?

Innebär det att man kommer kunna utnyttja full hastighet på 3200Mhz-minnen som är parade med ett MSI-moderkort?

Tänker på dessa delar tillsammans:

Corsair LPX 3200MHz CL16 2x8GB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850

MSI B350 Tomahawk
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186277

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: B-die är den som har fungerat bäst iallafall. Detta kan också bero på att de BIOS som hann utvecklas till release kunde hantera de RAM-minnen med den tillverkningsprocessen bäst. SK Hynix som också är normalt har fungerat rätt så dåligt. AMD säger själva att de förväntar att de ska fixa problemet till Maj. BIOS från moderkortstillverkarna har också ej varit så bra (förmodligen på grund av att de fick så lite tid på sig). Men men, en ny arkitektur och nya brädor kommer orsaka problem i början. Vad jag har fått höra så har några fått RAM med andra tillverkningsprocesser att fungera på Crosshair VI Hero efter BIOS uppdateringar. Kanske en tidsfråga innan de löst problemet med andra brädor?

Om MSI säger att de kan få vilka RAM minnen med XMP profiler att fungera på deras brädor just nu, så är det en jäkla bra selling point!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En bra förklaring, som jag tror att det stämmer väldigt väl.

Sen ska man inte glömma att alla minnen med XMP profil inte alltid fungerar med alla Intel moderkort.

Jag gjorde själv misstaget att bara skruva upp frekvensen när jag först körde igång, men 2933 vid 1.2V gick inget bra, så jag fick läsa på Med D.O.C.P. är den helt stabil i 2933 (Ryzen har inte stöd för 3000).

Intel är inte helt förskonade. Dock har deras plattformar varit relativt oförändrade under många år. Att de dessutom i princip haft monopol på high-end och mid-range segmentet (där folk köper högt klockade minnen) har gjort att minnestillverkarna haft det ganska lätt när det gäller att testa sina moduler. Ryzen:s minnescontroller är dels känsligare, men sedan finns det säkert stora signaltekniska skillnader mot Intel som minnestillverkarna måste ta hänsyn till. Det är lite fel att kritisera Ryzen för att kräva specialdesignat minne. Det är snarare så att DDR4-moduler fram tills nu har varit specialdesignade för Intel...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Bengt-Arne: B-die är den som har fungerat bäst iallafall. Detta kan också bero på att de BIOS som hann utvecklas till release kunde hantera de RAM-minnen med den tillverkningsprocessen bäst. SK Hynix som också är normalt har fungerat rätt så dåligt. AMD säger själva att de förväntar att de ska fixa problemet till Maj. BIOS från moderkortstillverkarna har också ej varit så bra (förmodligen på grund av att de fick så lite tid på sig). Men men, en ny arkitektur och nya brädor kommer orsaka problem i början. Vad jag har fått höra så har några fått RAM med andra tillverkningsprocesser att fungera på Crosshair VI Hero efter BIOS uppdateringar. Kanske en tidsfråga innan de löst problemet med andra brädor?

Om MSI säger att de kan få vilka RAM minnen med XMP profiler att fungera på deras brädor just nu, så är det en jäkla bra selling point!

Ja, självfallet.

Bara synd att dom är sena med implementeringen, Asus och Gigabyte har redan implementerat det under namnen D.O.C.P. och E.O.C.P som Pepsin skrev tidigare i tråden.

Så i princip är MSI's implementering en mindre men än välkomen rubrik.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Innebär det att man kommer kunna utnyttja full hastighet på 3200Mhz-minnen som är parade med ett MSI-moderkort?

Tänker på dessa delar tillsammans:

Corsair LPX 3200MHz CL16 2x8GB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3294850

MSI B350 Tomahawk
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186277

Troligen så skulle det fungera, men misstänker att det då skulle bli i 2933 MHz om man nu ska följa trenden i MSI's minnes kompatibilitets lista.

Men märk att dett minnet som du tittat på INTE är med i MSI's lista över testade minnen, något som troligen inte skulle stoppa mig att testa men samtidigt så vill jag alltid spela med säkra kort när det inte är till mig själv

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Gött hade i.a.f tänkt köpa msi då jag inte är något jätte fan av asus som jag upplevt krånglat mer på flera plattformar så har kört msi på sista modellerna och varit nöjd och msi + ryzen låter sexigt i mina öron som ett framtida val

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Zen är en toppen arkitektur men AMD måste ha vetat att Ryzen interna bus påverkades av externa minnets hastighet men ändå förvarnades inte kunder för detta vilket är lite fult gjort.

Kunder som ändå stod först i kö för att köpa Ryzen 7 och lade stort förtroende i AMD fick massa strul i retur, hade de vetat om problemet skulle det säkert köpt snabba minnen från början och fått en mycket bättre Ryzen upplevelse.

Som topp på detta så verkar allt vara upp o ner när det gäller minnes profiler vilket gjort att snabba minnen nästan är omöjliga att få att fungera, något de också måste vetat i förväg.

Oavsett om det var stress eller slarv från AMD måste de komma med fungerande lösningar innan de släpper Ryzen 5 för de nya kunderna som vill ha 4 o 6 kärnor och dessutom kanske inte är lika datorkunniga som den första vågen av köpare.

Mycket bra av MSI att komma med A-XMP men jag ser hellre att AMD ser till att alla moderkortstillverkare har fullt fungerande och enkla BIOS lösningar för minnes konfigurationer i höga hastigheter och överklockning så att de kan undvika fler backslag för nya och existerande kunder.

Å andra sidan, med de extensiva tredje partinätverket som täcker Ryzen, är det väl inte nu, om någonsin, upp till tillverkarnas egna marknadsföring att framföra det? De har ju sagt att Ryzen stödjer 2666 och om man då går och tänker "Intel Z270 klarar 3200 så då borde Zen också göra de" så är detta bara ren konjunktur.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Zen är en toppen arkitektur men AMD måste ha vetat att Ryzen interna bus påverkades av externa minnets hastighet men ändå förvarnades inte kunder för detta vilket är lite fult gjort.

Kunder som ändå stod först i kö för att köpa Ryzen 7 och lade stort förtroende i AMD fick massa strul i retur, hade de vetat om problemet skulle det säkert köpt snabba minnen från början och fått en mycket bättre Ryzen upplevelse.

Som topp på detta så verkar allt vara upp o ner när det gäller minnes profiler vilket gjort att snabba minnen nästan är omöjliga att få att fungera, något de också måste vetat i förväg.

Oavsett om det var stress eller slarv från AMD måste de komma med fungerande lösningar innan de släpper Ryzen 5 för de nya kunderna som vill ha 4 o 6 kärnor och dessutom kanske inte är lika datorkunniga som den första vågen av köpare.

Mycket bra av MSI att komma med A-XMP men jag ser hellre att AMD ser till att alla moderkortstillverkare har fullt fungerande och enkla BIOS lösningar för minnes konfigurationer i höga hastigheter och överklockning så att de kan undvika fler backslag för nya och existerande kunder.

Det är bra info du kommer med, och jag förstår din tanke.

Men notera att om man hoppar på något helt nytt och otestat, får man förvänta sig lite udda saker som minnes problemet du nämner + CCX till CCX "problemet".

Det är egentligen inte mycket mer konstigt att Skylake tex också behöver snabbare minnen för att kunna prestera bättre, men istället möttes man av att DDR4 modulerna knappt ens gick att välja. Man behövde vara extremt noga med sitt val, annars blev det instabilt, tom i stock klock med 2133Mhz.

DDR4 har trots allt börjat mogna nu, och det skulle inte förvåna mig om AMD kommer göra som du föreslår i nästa Ryzen, när de hunnit mogna sin arkitekturs olika problem och olikheter vs tex Intel.

Men om Intel som trots allt kört DDR4 i mer än 2 år tidigare, med -E systemen inte minst, inte kan få Skylake att fungera bra... får man iaf ge AMD samma chans att rätta till sitt, som inte har använt DDR4 i tidigare konsument system alls och har nytt på många fronter här.

Som @Pepsin säger.. det är betydligt mer som måste stämma än spänning och frekvenser.

Och MSI gör detta pga 2 andra tillverkare redan gjort det... så de måste, annars hamnar de på efterkälken. Så det är väl mer frågan... varför har de väntat så länge med det och inte sett till att detta fanns tidigare?

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Troligen så skulle det fungera, men misstänker att det då skulle bli i 2933 MHz om man nu ska följa trenden i MSI's minnes kompatibilitets lista.

Men märk att dett minnet som du tittat på INTE är med i MSI's lista över testade minnen, något som troligen inte skulle stoppa mig att testa men samtidigt så vill jag alltid spela med säkra kort när det inte är till mig själv

Kan leva med 2933Mhz Men gärna kunna utnyttja 3200Mhz om en framtida uppdatering tillåter det.

Angående QVL, så har jag också kollat där. Men många av minnena i 3200 på listan kostar uppemot dubbla LPX-korten. Kan tänka mig att den listan bör uppdateras allt mer inom kort.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Kan leva med 2933Mhz Men gärna kunna utnyttja 3200Mhz om en framtida uppdatering tillåter det.

Angående QVL, så har jag också kollat där. Men många av minnena i 3200 på listan kostar uppemot dubbla LPX-korten. Kan tänka mig att den listan bör uppdateras allt mer inom kort.

Ja, listan bör ju uppdateras när stöd för XMP finns i bios, MSI har en rätt så bra lista men ändå så skulle man även kunna önskat att dom även skrev värden som CL som ju även gör en del på överföringshastigheten.

Har inte själv haft med DDR4 att göra (ännu) men med DDR2 och DDR3 så var värdena avhängiga frekvensen, som ex.
Om det är DDR4-3200 med CL16 och man kör dom i 2933MHz så kan man köra med lägre CL (lite grovt så gäller det även övrig timing/tider).

CL16 * (2933/3200) = CL15

Värdet blev 14,665 så med bra minne kan det ibland vara att man kan köra med CL14

Bästa info som jag hittat om minne såvida man inte vill plöja genom en massa datablad är denna sidan:
http://www.hardwaresecrets.com/understanding-ram-timings/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

@Bengt-Arne:
Jaha. Det kände jag inte till. Tack för tipsen.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@Bengt-Arne:
Jaha. Det kände jag inte till. Tack för tipsen.

Alltid gott om man kan ge tips

Glömde nämna att man vid överklockning av minne, altså går över minnet's frekvens gör det motsatta.

Med minne som är specade för 3000 MHz och CL15 som ex. och man vill klocka dom till 3200 MHz så får man gå på motsatta hållet.

CL15 * (3200/3000) = CL16

Om du har CPU-Z så kan du under fliken "SPD" se att det stämmer rätt väl. Sen vet jag inte om ZPU-Z även listar XMP.

Som kuriosa så kan nämnas att OCZ när dom höll på med DDRx minne höll med en utillity som man även kunde skriva om just SPD på deras minne, vet inte om det fungerade med andra tillverkares minne då jag aldrig testade.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!