Se det som arbetsyta.
Tänk dig att du håller på med något, typ surfar eller något enkelt... och du lägger upp att på arbetsbordet. Du har tillräckligt med plats för detta, utan problem.
Sen kommer frugan och ska ha dig till ett stort projekt... typ renovera om ett rum (Spel som BF1). Nu kommer du få antingen avsluta allt du gör eller flytta undan detta till golvet bredvid (pagefilen på HDD/SSD) för att få plats med projektet.
Alla dina vertyg (Windows) kommer också riskera behöva ställas på golvet, då du behöver alla 8GB arbetsyta yta till projektet(spelet) och trots detta får inte ens allt för projektet plats, utan en del av det får ligga i en låda bredvid (HDD/SSD). Du kan tänka dig att behöva gå bort o hämta verktyg, rota i lådan osv... allt detta tar tid. Och detta görs medan du jobbar(spelar)...
Så RAM är inte viktigt förrän man tar slut på det. Det tar enormt mycket längre tid att hämta saker från disk än från RAM (tänk ram i nanosekunder, HDD/SSD i millisekunder, så ca 1000x). Detta gör att när projektet (spelet) behöver något du inte har på arbetsbordet (RAM) måste man först tömma något annat från arbetsbordet (för att få plats), och sen hämta det som saknas. Allt detta tar dyrbar processor tid, och ger "FPS dropps" om man inte hinner med, vilket du märker när det hackar till.
Eftersom din i5a bara har 4 kärnor och 4 trådar, så är där inte mycket kraft över, när BF1 kan taxa en 8 trådars överklockad i7a. Lägg till att Windows 10 när man når ca 80% fullt RAM börjar komprimera det för att kunna få plats med mer, så tar detta också processorkraft. Så man vill använda det så effektivt som möjligt.
Så genom att ha gott om RAM så tar du bort denna onödiga last på processorn, som då kan göra spelets saker istället, och det är något som blir mer och mer viktigt på nyare större spel, då de blir större och större "projekt".
Förstår du?