Battlefront-Kan jag spela det?

Permalänk

Battlefront-Kan jag spela det?

Hejsan!
Är sugen på Star Wars Battlefront men NVIDIAs kontrollpanel rekomenderar det inte på min dator, jag har kollat systemkraven men förstår inte hur RAM-minnen gör skillnad.
Detta har jag:

Intel Core i5 6600K
Asus GeForce GTX 1060 3GB Dual
HyperX 8GB (2x4GB)

Mindre viktiga saker:

75hz-skärm
240GB SSD

Kan det verklige gå så dåligt med grafiken om jag saknar 8GB Ram?
Vad gör det för skillnad?
Systemkraven är ett GTX 970, klarar mitt 1060 det?
Tacksam för råd och hjälp!

Permalänk
Medlem

Knappast några problem, jag har 4670k@4.6 GHz, GTX 1070, 8GB RAM och alla spel flyter på helt utmärkt.

Permalänk
Medlem

@WaldenKing: Du klarar det, mitt 290, 980 klarar det och ditt 1060 är ett form av gtx 980 . Sitter i max settings.

Permalänk
Medlem

@WaldenKing Du bör kunna spela det, men du får ev räkna med FPS dropps när RAM mängden går mot slut.

Att du har SSD lindrar det lite, då texturer kan läsas in snabbare, pagefilen kan jobba lite snabbare, men det kommer påverka lite ändå. Värst blir nog större kartor med många spelare. Kan du ordna mer RAM så är det dock rekommenderat då fler och fler spel vill ha mer RAM för bla texturer och annat.

Permalänk

@Paddanx:
Men vad gör ram för skillnad?
Vad används ram till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

@Paddanx:
Men vad gör ram för skillnad?
Vad används ram till?

Skickades från m.sweclockers.com

Se det som arbetsyta.

Tänk dig att du håller på med något, typ surfar eller något enkelt... och du lägger upp att på arbetsbordet. Du har tillräckligt med plats för detta, utan problem.

Sen kommer frugan och ska ha dig till ett stort projekt... typ renovera om ett rum (Spel som BF1). Nu kommer du få antingen avsluta allt du gör eller flytta undan detta till golvet bredvid (pagefilen på HDD/SSD) för att få plats med projektet.

Alla dina vertyg (Windows) kommer också riskera behöva ställas på golvet, då du behöver alla 8GB arbetsyta yta till projektet(spelet) och trots detta får inte ens allt för projektet plats, utan en del av det får ligga i en låda bredvid (HDD/SSD). Du kan tänka dig att behöva gå bort o hämta verktyg, rota i lådan osv... allt detta tar tid. Och detta görs medan du jobbar(spelar)...

Så RAM är inte viktigt förrän man tar slut på det. Det tar enormt mycket längre tid att hämta saker från disk än från RAM (tänk ram i nanosekunder, HDD/SSD i millisekunder, så ca 1000x). Detta gör att när projektet (spelet) behöver något du inte har på arbetsbordet (RAM) måste man först tömma något annat från arbetsbordet (för att få plats), och sen hämta det som saknas. Allt detta tar dyrbar processor tid, och ger "FPS dropps" om man inte hinner med, vilket du märker när det hackar till.

Eftersom din i5a bara har 4 kärnor och 4 trådar, så är där inte mycket kraft över, när BF1 kan taxa en 8 trådars överklockad i7a. Lägg till att Windows 10 när man når ca 80% fullt RAM börjar komprimera det för att kunna få plats med mer, så tar detta också processorkraft. Så man vill använda det så effektivt som möjligt.

Så genom att ha gott om RAM så tar du bort denna onödiga last på processorn, som då kan göra spelets saker istället, och det är något som blir mer och mer viktigt på nyare större spel, då de blir större och större "projekt".

Förstår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Hejsan!
Är sugen på Star Wars Battlefront men NVIDIAs kontrollpanel rekomenderar det inte på min dator, jag har kollat systemkraven men förstår inte hur RAM-minnen gör skillnad.
Detta har jag:

Intel Core i5 6600K
Asus GeForce GTX 1060 3GB Dual
HyperX 8GB (2x4GB)

Mindre viktiga saker:

75hz-skärm
240GB SSD

Kan det verklige gå så dåligt med grafiken om jag saknar 8GB Ram?
Vad gör det för skillnad?
Systemkraven är ett GTX 970, klarar mitt 1060 det?
Tacksam för råd och hjälp!

Du kommer kunna spela i Ultra utan problem, Battlefront är bra optimerat till skillnad från Battlefield 1.

Jag spelade Battefront i ultra på min förra burk:

i5 3650k
gtx 770 2gb
16gb ram

Så jag ser inga problem alls med dina specs.
det skulle i så fall vara att du inte kanske kan pressa upp till 75 fps hela tiden men då är det väl bara att sänka nån inställning i så fall. Men tror du kommer kunna köra i max utan problem, deras systemkrav är smått överdrivna.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

Tack för svaren! Jag är nöjd och förstår vad Ram är för något och att jag kan spela spelet ändå!
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Du kommer kunna spela i Ultra utan problem, Battlefront är bra optimerat till skillnad från Battlefield 1.

Jag spelade Battefront i ultra på min förra burk:

i5 3650k
gtx 770 2gb
16gb ram

Så jag ser inga problem alls med dina specs.
det skulle i så fall vara att du inte kanske kan pressa upp till 75 fps hela tiden men då är det väl bara att sänka nån inställning i så fall. Men tror du kommer kunna köra i max utan problem, deras systemkrav är smått överdrivna.

Åda är bra.optimerade, battlefront och battlefield 1 går av egna erfarenheter att spela utan problem på i5 4440 + geforce 660 och en i5 760 + geforce 570.
Spelen ser desdutom snygga ut i 1080p fast man inte kör ultra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Hejsan!
Är sugen på Star Wars Battlefront men NVIDIAs kontrollpanel rekomenderar det inte på min dator, jag har kollat systemkraven men förstår inte hur RAM-minnen gör skillnad.
Detta har jag:

Intel Core i5 6600K
Asus GeForce GTX 1060 3GB Dual
HyperX 8GB (2x4GB)

Mindre viktiga saker:

75hz-skärm
240GB SSD

Kan det verklige gå så dåligt med grafiken om jag saknar 8GB Ram?
Vad gör det för skillnad?
Systemkraven är ett GTX 970, klarar mitt 1060 det?
Tacksam för råd och hjälp!

Skrivet av Ziddie:

Knappast några problem, jag har 4670k@4.6 GHz, GTX 1070, 8GB RAM och alla spel flyter på helt utmärkt.

Tex till Battlefield1, så är det rekommenderat med 16gb. Why? Spelet behöver den ytan, lite som någon skrev en novell om vad ram gör. Just sayin.
Din dator kommer klara det fint!

Visa signatur

4790k | Asus Turbo GTX 1080 | Corsair Dominator @2333MHz | Asus Pro Gamer Z97 | Fractal Design S |Acer Predator XB271HU | Blue Mics Snowball | Mionix Naos 8200 | Hyper X Cloud | OEM keyboard | Samsung 950 240gb | Samsung 840 120gb | Samsung 1tb 7200Rpm

Permalänk

Tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com