Är Battlefield 1 lämpligt för en 11-åring?

Permalänk
Avstängd

Är Battlefield 1 lämpligt för en 11-åring?

Hej!
Jag har tänkt att skaffa Battlefield 1 till min 11-åriga son. Efter att haft Farcry 4 som det var droger och annat dåligt så sålde han det men vill ha ett nytt spel han kan köra med sina kompisar. Flera av hans kompisar har Battlefield 1 och det har han helt blivit förälskad i! Efter att visat lite "gameplay" så såg jag att man kunde sticka igenom svärd och spadar genom kropparna så sprutade det blod, går det att stänga av blodet? Har hört något om att "färga blodet" går det på ps4? Är det någon annan som har det här spelet till sina 11-åringar? Frågan är nog om han får spela det, får spela Star Wars Battlefront, csgo och såna spel. Blir inte så påverkad av spelen han kör.
Är tacksam för seriösa svar!

Permalänk
Avstängd

På vilket sätt skulle grönt, blått, gult blod eller helt ta bort blodet förminska våldet när någon hugger en yxa i skallen på någon annan?

Kan grabben spela Battlefront, CSGO osv så är inte BF1 några problem heller.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag håller på att bli gammal och bitter. Men just BF1 skulle jag undvika i det längsta. Tycker själv att GTA känns mer lämpligt nästan.

BF1 är väldigt visuellt gripande. När folk dödsvrålar för att dom brinner upp osv så är det till och med så att det känns lite obehagligt för någon som jag som ändå spelat under större delen av livet. Det är mer realistiskt och svårare att skilja från verkligheten skulle jag säga.

Medan våld av typen CS:GO eller annat är mycket mer av ett spel.

I slutändan kokar det ändå så klart ned i att lära ungen grundläggande värderingar och att kunna skilja på verklighet och fiktion. Men tvekar du det minsta så skulle jag gå på valfri annan titel nästan, tyvärr.

Kanske finns något barnläge dock. Det har jag inte undersökt.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

@JoshuaGron: Enligt resultat jag fick på Google där en "Community Managar" från EA Games hade svarat så finns det inget sätt att stänga av varken blod eller profanity.

Permalänk

Vad ska hända med honom? Bli aggressiv efter spelet? Tror knappt man kopplar att man dödar folk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"färga blodet" .. haha, så svenskt.

Jag tycker gott han kan spela BF1. Jag låter min 5-åring spela vad han vill och han har aldrig visat några våldsamma tendenser. Tror aldrig det leder till något positivt om man är överbeskyddande med underhållning, alkohol osv. Han brukar kunna avgöra själv när någonting är läskigt istället för att jag säger åt honom vad han tar illa vid sig av.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eggplant:

@JoshuaGron: Enligt resultat jag fick på Google där en "Community Managar" från EA Games hade svarat så finns det inget sätt att stänga av varken blod eller profanity.

Trodde verkligen att man kunde färga blodet!
https://www.commonsensemedia.org/game-reviews/battlefield-1/u...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bara att spela. Man bör inte sätta gränser när det kommer till sådana ting.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Äh, det är bara att vara överbeskyddande att inte låta ungarna spela vad dom vill.
Blir utsatta för våld via TV, serietidningar och allt annat möjligt ändå.

Har alltid varit diskussioner om vad som är bra och dåligt, men det finns väl inga direkt kopplingar mellan TV-spel och våld.
Psykopater som går ut och mördar hade gjort det ändå, oavsett om det fanns datorspel eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Är ingen överens? Skulle gärna ha ett svar som är avgörande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JoshuaGron: Det går inte att stänga av dessvärre. Samtidigt anser jag att Battlefield 1 är ett bra spel som återspelar tidsepoken/historien kring första världskriget och dess brutalitet. Känns konstigt att censurerar något sådant. Rekommenderar det som spel och som undervisning. Det handlade ju om att döda eller dödas.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Svårt att veta utan att känna din son men varför inte. De ser väl värre saker på TV?

Kanske bra tillfälle att gå igenom varför krig är fruktansvärt och onödigt samt vad den industriella massakern som första världskriget var (BF1 single-player kampanjen går in på detta). Ge han en kopia av På Västfronten Intet Nytt också (skämtar nog, kanske vänta något år med boken?)

Jag vet inte mycket, men det krävs mer än fiktionellt våld för att skada en människa. Så länge allt annat i hans vardag är kärlek (skola, vänner, familj) så ska det väl inte vara något problem med lite "realistiskt spelvåld."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Tror knappt man kopplar att man dödar folk

Är det något positivt?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markusas:

@JoshuaGron: Det går inte att stänga av dessvärre. Samtidigt anser jag att Battlefield 1 är ett bra spel som återspelar tidsepoken/historien kring första världskriget och dess brutalitet. Känns konstigt att censurerar något sådant. Rekommenderar det som spel och som undervisning. Det handlade ju om att döda eller dödas.

Låter väll bra, kanske bra att lära lite mer om hur det var påriktigt på krig (csgo är inte ens nära Battlefield 1)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoshuaGron:

Han säger så där, men jag kan inte hitta någon information om det någon annanstans. Jag hittade detta på samma webbsida:
https://www.commonsensemedia.org/game-reviews/battlefield-1/u...

Citat:

Good game, not for younger teens.
While this game has amazing looks and fun multiplayer action, there are a couple reasons why younger teens shouldn't have this. One, The melee takedowns are very bloody. Sometimes enemies have a spout of blood when you hit them, but you can't always see it. BEWARE... there IS NOT a way to turn off or change the color of blood. That was the first thing I looked for. You can talk to your squad in multiplayer but there is an option to turn this off in the VOIP section in the audio settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoshuaGron:

Hej! Jag har tänkt att skaffa Battlefield 1 till min 11-åriga son. Efter att haft Farcry 4 som det var droger och annat dåligt så sålde han det men vill ha ett nytt spel han kan köra med sina kompisar. Flera av hans kompisar har Battlefield 1 och det har han helt blivit förälskad i! Efter att visat lite "gameplay" så såg jag att man kunde sticka igenom svärd och spadar genom kropparna så sprutade det blod, går det att stänga av blodet? Har hört något om att "färga blodet" går det på ps4? Är det någon annan som har det här spelet till sina 11-åringar? Frågan är nog om han får spela det, får spela Star Wars Battlefront, csgo och såna spel. Blir inte så påverkad av spelen han kör.
Är tacksam för seriösa svar!

Om ungen inte uppvisar tendenser på sämre beteende så är det okej. Börjar du märka saker är det dags att banna och diskutera på allvar.

Som +20 måste jag säga att barn/tonåringar med voip ofta är skitjobbiga in-game, ge inte ungen en mikrofon tills han klarar av att hantera humör samt göra taktiska beslut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beatnutz:

"färga blodet" .. haha, så svenskt.

Njaa. Nä snarare tyskt.
Tyskland har massa regler och begränsningar för spel.
Det här är ett fenomen vi inte gjort oss kända för i Sverige däremot.

Här är lite roliga exempel med lite bakgrund också:
https://www.youtube.com/watch?v=9niDM9qmaS0

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Detta är ju ypperligt bra tillfälle att isf lära grabben lite om historia om 1a världskriget samtidigt!!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Jag spelade enormt mycket Carmageddon 1 & 2 - 1997/98 och jag var 5 år cirka då, jämför det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Är det något positivt?

Är det någonting negativt?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Om ungen inte uppvisar tendenser på sämre beteende så är det okej. Börjar du märka saker är det dags att banna och diskutera på allvar.

Som +20 måste jag säga att barn/tonåringar med voip ofta är skitjobbiga in-game, ge inte ungen en mikrofon tills han klarar av att hantera humör samt göra taktiska beslut.

Det blir nog Battlefield, skriker inte riktigt på csgo utan säger hellre "SHUT UP KID" så micen borde inte vara problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Är det någonting negativt?

Ja definitivt. Ett spel där man springer runt och gör saker utan att koppla vad som händer låter som ett exceptionellt intetsägande spel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Är vuxen nu, men jag såg hur mina kamrater som spelade BF3 förstördes. De flesta sitter inne eller är döda nu (i strid). Rekommenderar Fifa 17.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Jag spelade enormt mycket Carmageddon 1 & 2 - 1997/98 och jag var 5 år cirka då, jämför det.

Wow! Sonen fick börja med battlefront först när han var 10!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Jag spelade enormt mycket Carmageddon 1 & 2 - 1997/98 och jag var 5 år cirka då, jämför det.

Vilka visserligen såg ut ungefär som miecraft haha.
Dagens spel är tämligen mer grafiskt explicita vilket hör till frågeställningen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tänk på att även fast man själv inte tillåter ens barn att spela våldsamma spel så kommer de ändå att spela det hos kompisar och på internetcaféer.

Personligen skulle jag låta ungen köpa BF1 och om det behövs förklara att det just bara är ett spel, dvs fantasi. Att ändra färg på blodet tror jag verkligen inte skulle göra någon skillnad. Tvivlar på att färgen röd är läskigare än andra färger

Permalänk
Forumledare

*tråd flyttad*

Jag tror den trivs bättre här än i butikernas forum

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Well, förr eller senare kommer barnet ditt att komma i kontakt med våldsspel som Battlefield 1. Om du inte låter honom spela är sannolikheten stor att han istället gör det hos dessa kompisar, det blir nästan ännu mer "spännande" att spela. Vi har väl alla trots allt gjort saker vi inte fick göra som barn? Tror inte att vi tjänar mycket på att försöka skydda alla barn från spel som BF1. Du bör däremot, eftersom att du har bäst koll på sonen din, hålla ett öga på hans beteende och utveckling. Om han inte visar tecken på försämrat mående eller dylikt så har du troligtvis inga problem!

Jag hade personligen mer problem med zombies och spöken som barn, krigsspel startade istället mitt intresse för historia och konflikter. Ganska viktig kunskap, trots allt. Det var maffigt att som 11-åring stå på stränderna i Normandie, en plats av högt historiskt värde, måste tacka mina föräldrar för det

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Avstängd

Det blir Battlefield
TACK FÖR SVAREN!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade varit mer rädd att han skulle börjar säga alla dessa svärord och sådant som vi ungdommar säger idag via nätet! Om jag skulle svarat på din fråga så skulle jag sagt att om han är en duktig grabb som sköter sig så borde han få spela vad han vill. Jag blev uppfostrad med att om jag skötte mig bra så hade jag fri gång till det mesta, dock min bror som alltid höll på med trams hade det inte lika lätt som mig.

Poängen med min lilla berättelse är att dagens ungar är uppväxta med spel, han ser blod och sådant överallt när han säker på Battlefield 1 Gameplay på YouTube och sådant, det finns troligtvis redan i hans vardag. Detta skulle dock kunna vara en bra lärdom till han, du skulle kunna förklara för han att du låter han spela sådanna spel för att han är duktig (om han nu är det ;D) och man blir belönad om man fortsätter vara så. Han kanske kommer känna sig stolt och kommer att tänka på detta varje gång han spelar, om man är duktig så blir man belönad.

Nu är jag dock inte så vuxen att jag kan allt om ämnet med att uppfostra barn, men detta är i alla fall min synpunkt på det hela!