Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Permalänk
Medlem

Ner med detta elände. Fort som bara den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Nu var salladen inte en jämförelse med nätet utan ett annat exempel på marknadsföring i form av good will för att locka kunder att testa på deras sallad så att de sedan kanske börjar köpa den mer. Det har ingenting i liknelse med nätet att göra, så hur kan du ens dra den jämförelsen? :S Du skrev uttryckligen "Okay, så du tror med allvar att telia bjuder på surfen för att vara snäll? det är ingen välgörenhet de pysslar med utan ett vinstdrivande företag." Mitt exempel med coop var enbart på att visa att de inte heller bjuder på en sallad för att vara snäll... vad har snäll med saken att göra? De vill promota sig själva bara.
För övrigt, kostar det för dig att använda en ny tjänst som inte är med på listan hos Telia? hmmmmmmm måste vara som sallad på Willys då????? - kort och gott: dålig jämförelse. Som sagt bara för att ett företag ger bort något litet gratis så betyder det inte att de är djävulen - det var allt jag sa!

Sen vet jag inte varför du skulle vilja köra på mobilt bredband för att kolla på Netflix? Men visst, vill du det så får du också betala för att det ska vara helt fritt...

Orkar inget mer, har du inte förstått vad nätneutralitet är och betyder ännu och varför det är viktigt att den bevaras så har vi inget mer att diskutera.

Ett tips är ju att läsa igenom detta https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Oppenhet-till-internet... så har du koll på vad det handlar om iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Orkar inget mer, har du inte förstått vad nätneutralitet är och betyder ännu och varför det är viktigt att den bevaras så har vi inget mer att diskutera.

Ett tips är ju att läsa igenom detta https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Oppenhet-till-internet... så har du koll på vad det handlar om iaf.

Jo jag förstår det - jag håller bara inte med dig! Och det är lite märkligt att bara din världsbild räknas och att allt annat skulle vara fel. Som din källa använder du den instans som är emot Telia, som att det skulle trumfa allt annat. Saken är den att det är en tolkningsfråga - annars hade de flesta operatörer redan varit stämda vid det här laget. Vi behöver inte diskutera mera eftersom vi har olikt tänkande. Ha din åsikt om du vill - det betyder inte att du automatiskt har rätt, du har bara en annan åsikt. PUNKT

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Telia var bra när det var statligt för då byggdes det upp ett bra mobilnät och att få en telefonlina till huset kostade inte många kronor. Hörde för några år sedan att en telefonlina kostade 60000kr men idag rivs denna helt fungerande infrastrukturen ner med fast telefon och ADSL-uppkoppling för att ersättas med begränsad trådlösa uppkopplingar med tveksamma hälsoeffekter.

Påminner om svenska samhället generellt när allt kostar mer men får bara mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jo jag förstår det - jag håller bara inte med dig!

Nej du förstår inte, du har en annan "åsikt" eftersom att du inte förstår det grundläggande konceptet/komplexiteten. Detta bevisar du genom fullständigt bakvända jämförelser som:

Skrivet av hersses:

Så låt oss säga att Konsum skulle bjuda dig på en gratis sallad från salladsbaren via en kupong i brevinkastet så är de djävulen helt plötsligt?

Att man sen inte bryr sig om problemet för att man tycker det är "gött" att få lite gratissurf, det är en helt annan femma. Att inte bry sig är ingen åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej du förstår inte, du har en annan "åsikt" eftersom att du inte förstår det grundläggande konceptet/komplexiteten. Detta bevisar du genom fullständigt bakvända jämförelser som:
Att man sen inte bryr sig om problemet för att man tycker det är "gött" att få lite gratissurf, det är en helt annan femma. Att inte bry sig är ingen åsikt.

Så du tror att du har mer rätt för att du tar något ur sin kontext o sätter det i en annan? Det exemplet var INTE relaterat till ämnet utan ett sidospår för att påpeka att inga företag gör saker enbart för att vara snälla. Jag VET att företag är i huvudsak VINSTDRIVANDE men som jag skrev DET GÖR DEM INTE TILL DJÄVULEN FÖR DET! Vad har du för integretet i debatten när du tar saker helt ur sin kontext? Vem är det som inte förstår? Du!

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande
Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Och jag ska säga dig det att du har ingen som helst aning om hur konkurrens funkar trots att det är det hela ni hojtar om. Låt oss säga att du ska konkurrera med tjänsten Facebook så hjälper det inte att göra en exakt kopia på den tjänsten, från den första punkten till den sista - rakt av samma sak, och sedan tänka "ja men nu borde ju 50/50 av folket välja min tjänst för det är ju den fria marknaden hurdiduuuuh". Vi snackar inte om något jäkla mellanmjölk!!!
Folk fullkomligt skiter i om någon av dem har fri surf, pratar vi om 2 exakt likadana tjänster så kommer de att välja den mest etablerade iaf eftersom det handlar om sociala nätverk och självklart väljer den tjänst där de har mest social kontakt med sin bekantskap! Ska du konkurrera med tjänsten så måste du bryta vissa eller många av deras punkter i deras struktur, t.ex. reklamen, skippa jobbiga poke-knappar, rikta in sig på en nisch, bättre avtal, bättre gränssnitt osv. Men gissa vad som händer då - FOLK SKITER I OM DEN ENA HAR FRI SURF ELLER INTE, de väljer den tjänst som är bättre för dem.
Detta betyder att fri surfen är HELT IRRELEVANT!!! för konkurrensen. Det kostar inte mer att använda sig av de andra tjänsterna och ingen av dem får högre hastighet, och är det så att du använder dig av bägge tjänsterna så kommer du mer troligt att kunna använda den mindre etablerade tjänster mera eftersom den redan etablerade(tex facebook) inte drar surf. DU FÅR MER ANVÄNDNING AV BÄGGE TJÄNSTERNA! Annars får de två tjänsterna slåss om den lilla begränsade surfen folk har i sina abonnemang OCH VILKEN TJÄNST TROR DU ATT FOLK KOMMER ATT VÄLJA DÅ?

Er korkade logik är att fria surfen hämmar konkurrens när den inte begränsar tjänsterna det minsta. Personligen tycker jag att allt mobilt nätverk ska ha fri surf, precis som det fasta nätet, det hade ju varit det bästa, men tyvärr ligger inte debatten där. Er logik om att det skulle leda till att enbart Facebook finns kvar i slutändan är lika puckad som att påstå att vår kärnkraft kommer att leda till att Sverige börjar tillverka kärnvapen och föra kärnvapenkrig mot Norge. Ni väljer att resonera med en dominoeffekt som börjar smått och slutar i det absolut värsta utan någon som helst hänsyn till att det finns rätt många komplikationer där i mellan och om du faktiskt läste mina tidiga kommentarer så har jag redan tagit upp exempel som motsäger era påståenden.
Men det är min logik som brister? Aa visst du... Du är ohederlig i debatten för att vinna billiga poäng samtidigt som du slåss för en marknad du inte förstår dig på!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Problemet här är inte Telia, utan EU:s regelverk som är oklart i frågan om erbjudanden som Telias ska vara tillåtna. Detta enligt den nätneutralitetslag som gick i kraft i april förra året.

Här finns en okej översikt: https://arstechnica.co.uk/tech-policy/2016/08/europe-net-neut...
Lagen i sin helhet finns här: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:...

Telia utnyttjar alltså kryhål i lagen, vilket på sätt och vis kan vara bra, då resultatet av striden med PTS kommer göra det klart vad som gäller i Sverige.

Vill man klaga, så gör det gärna även till Sveriges EU-representanter: http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/Svenskar-i-EU/Sven...

De älskar att få mail från Sweclockers medlemmar