Telefonförsäljning, varför är så många emot det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ursäkta men hur F-n lyckas man med det? Varenda sak man ska göra eller köpa ber ju om mejl och telefonnummer sedan flera år tillbaka. Har man som jag haft ett nummer i 15 år så får man flera om dagen.

Min fru som haft sitt nummer kortare tid än mig har inte samma problem dock.

Men i Brasilien när jag var där skaffade jag kontantkort och utan att ens ge någon numret alls så fick man 10 sms om dagen med reklam. Så det finns värre ställen tydligen.

Jag undviker allt som är skumt så gott jag kan men varenda ställe kräver telefonnummer och säljer sen vidare uppgifterna. Till och med myndigheter sålde vidare uppgifterna åtminstone för några år sedan.

Varenda butik ska ha en som medlem och ha ens uppgifter. Och går man inte med så förlorar man massor med rabatter vilket man inte har råd med. ÖB, Rusta, Lidl, Ica, Hemköp, Willys, Coop, Stsdium, Team Sportia, Intersport, IKEA, OKQ8 är bara några av ställena man varit tvungen bli medlem i för kunna få rabatter. Och varje gång man beställer något på nätet måste man ju ange telefonnummer om inte annat för att kunna få SMS om leveransen.

Kanske det är bättre nu med GDPR men har man som sagt haft numret ett tag verkar det bara ”finnas” överallt. Blir inte förvånad om man fortfarande är med inregister som ”lättlurad kund” bara för man tackade ja till ett mobilabonnemang på telefon när man var 20 för 17 år sedan. Även fast jag inte har köpt något på telefon sedan dess.

Att bli av med mejl verkar lika svårt. Flög med Air Canada en gång 2005. Sedan dess blir man inte av med dem. Har sagt nej till utskick flera gånger men så plötsligt börjar de igen fast man inte ens besökt deras hemsida på 15 år. De slutar komma ett tag när man unsubscibar den börjar de igen utan anledning. Men åtminstone inte lika störande.

Ibland känner man att man skulle vilja bo ute på landet i Norrland utan någon kontakt med omvärlden alls förutom en dagstidning eller möjligen en radio med nyheter. Sen bara läsa böcker eller spela gamla spel som inte kräver internet. Men tror inte ens om man lever så att man kan undvika mobil och internet numera. Banken, skatten mm allt blir digitalt. Och det är i sig egentligen bra men allt annat är jobbigt. Och man bombsrderas av negativa nyheter hela tiden som bara ska få en att känna att allt är meningslöst. Ibland tänker man att man skulle må bättre om man sket i allt som hände utanför byn man bor i. Man har en lokaltidning där man för läsa om 80 åriga Agnes som stickat en kofta och bageriet som har semlor med hallonsmak för i år och inget mer.

Jag har haft mitt i runt 15 år nu. Jag är medlem hos Hemköp men har stängt av så att jag inte vill ha SMS från Hemköp. Som sagt, extremt sällan jag får telefonförsäljning. Det enda jag kan komma på är från Vattenfall ett bra tag efter att jag sa upp mitt elhandelsavtal hos dom. Bad dom ta bort mig från systemet. Jag har dock ett annat telefonnummer också som jag ger ut när jag inte vill ge ut mitt huvudnummer, men inte heller där kommer det sms vad jag sett, anger det mest när jag handlar utanför Sverige och inte vet vad numret används till. Men när jag handlar hos Webhallen, Inet, NetonNet, Amazon mm så använder jag mitt huvudnummer. Som sagt, extremt få gånger jag får telefonförsäljning, eller ens spam/reklam sms. Jag tar alltid o stänger av sånt om det finns möjlighet. Inte ens från min operatör har jag fått någon telefonförsäljning. När jag blev kund så ringde jag till operatören och sa att jag inte ville vara med på listan över telefon/reklam/marknadsföring och det har operatören hållit, får inga såna sms alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan nog räkna på en hand antal säljare som ringt mig det senaste 10 åren. Jag ger dock inte ut mitt nummer lite var stans

Mitt har sålts vidare av butiker jag handlat i. Om du inte uppger nummer när du handlar online hur gör du med sms-notifieringar om paket osv?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Om jag ska köpa något så undersöker jag pris etc i lugn & ro. Bytte faktiskt abonnemang inom samma leverantör via en telefonförsäljare då jag fick bättre tjänst för mindre peng, men den utlovade bonusen (en högtalaren runt 1000-lappen) fick jag aldrig & efter några telefonsamtal gav jag upp. Kommer ALDRIG göra en affär med en telefonförsäljare igen, lesson learned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Mitt har sålts vidare av butiker jag handlat i. Om du inte uppger nummer när du handlar online hur gör du med sms-notifieringar om paket osv?

Jag skrev att jag har ett till nummer. Det använder jag när jag handlar utomlands. Hos våra stora svenska återförsäljare använder jag mitt huvudnummer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bara jag som aldrig får samtal från säljare till mobilen ? minns inte när det hände senast faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bara jag som aldrig får samtal från säljare till mobilen ? minns inte när det hände senast faktiskt.

Fick ett senast idag från Gotland, svarade inte.

När man väl svarar av misstag blir det ett: mitt nummer är nixxat, ta bort mig från era listor. Tyvärr blir det så när man har kontakt med myndigheter och/eller läkare etc då de ofta ringer från "dolda/okända" nummer.

OT:
Varför man är emot det? Är väl inte så konstigt att man inte uppskattar att bli nedringd av x antal "idioter" angående produkter man inte är intresserad av där, finns betydligt bättre och roligare saker att göra än att sitta i telefon kvällarna i ända.

Att majoriteten blivit att blåsa/lura på "kunden" något, ofta i form av ett abonnemang som startas automatiskt, som de givetvis inte nämner, gör inte saken bättre direkt.

Gick för skojs skull in på "spam" delen för sms och herrejösses vad mycket skit-reklam det skickas via sms, tacka <censur> för att operatören i alla fall direkt kan blockera sån skit.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bara jag som aldrig får samtal från säljare till mobilen ? minns inte när det hände senast faktiskt.

Samma här. Extremt få gånger jag fått såna samtal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig