Vad kan man räkna med att få betalt....

Permalänk
Medlem

Vad kan man räkna med att få betalt....

iPhone 6 S Plus har kostat 7490:-
iPad Air 2 32 GB har kostat 4279:-

Vad kan man sälja dom här två prylarna för.
Dom är INTE stulna, utan jag har fått dom i pant för ett lån. Kvitto kan ordnas
Bäda är lösenordsskyddade och inga tillbehör.
Skall fungera felfritt, men måste låsas upp.
operatör-vet ej.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Lösenordet måste ägaren ange, För att sen stänga av "Hitta min iphone" Innan dom säljs, Så du vet..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd

Har du inte åtkomst har du fått 2 brevpressar som pant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trollhattan: Misstänkte det
Om jag hade lösenorden då ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@trollhattan: Misstänkte det
Om jag hade lösenorden då ?

Om du har lösenkoden är det bara låsa upp och stänga av "hitta min iphone", så ska den inte vara knuten till nåt iTunes-konto längre..
Ägaren före dig kan även logga in på www.icloud.com och stänga av den vägen..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Om du har lösenkoden är det bara låsa upp och stänga av "hitta min iphone", så ska den inte vara knuten till nåt iTunes-konto längre..
Ägaren före dig kan även logga in på www.icloud.com och stänga av den vägen..

OK jag förstår.
Ponera att han lämnar ut lösenorden hur mycket pengar är prylarna värda typ här på SC marknad.
Detta är vad jag undrar.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Det är alltså inte lösenorden till telefonen/plattan du enbart ska ha. Du måste även ha appleid och lösen till detta.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen:
OK
Om jag nu får alla uppgiifter, vad kan jag få för prylarna då.
Det är väl bara laddarna som fattas

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Inaktiv

Om kvitton kan ordnas och de går att blåsa/återställa så förutsatt att det är bra skick hade jag lagt ut dem för:

iPhone: 3200:- som startbud
iPad: 2200:- som startbud

Du får säkert mer på Blocket, men då får du också (oftast) mer troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@trollhattan: Misstänkte det
Om jag hade lösenorden då ?

Varför har du ens tagit emot låsta Apple-enheter som pant för ett lån? Det låter ju lite mysko i mina öron, är ju inte direkt något som är supervanligt vänner emellan... Att du sedan poängterar redan i första inlägget att de inte är stulna får mig nästan att tro motsatsen, speciellt med tanke på avsaknad av lösenord. Jag menar, någon som endast vill ha en värdering av en pryl behöver inte nämna att man fått dem som pant för ett lån. Att sedan kvitto "kan ordnas" (måste ju lämnas över frivilligt från ägaren), medans lösenord verkar lite mer tveksamt (borde ju kunna överlämnas lika lätt som kvitto), är ju inget som ökar förtroendet direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Varför har du ens tagit emot låsta Apple-enheter som pant för ett lån? Det låter ju lite mysko i mina öron, är ju inte direkt något som är supervanligt vänner emellan... Att du sedan poängterar redan i första inlägget att de inte är stulna får mig nästan att tro motsatsen, speciellt med tanke på avsaknad av lösenord. Jag menar, någon som endast vill ha en värdering av en pryl behöver inte nämna att man fått dem som pant för ett lån. Att sedan kvitto "kan ordnas" (måste ju lämnas över frivilligt från ägaren), medans lösenord verkar lite mer tveksamt (borde ju kunna överlämnas lika lätt som kvitto), är ju inget som ökar förtroendet direkt...

Får mig osökt att tänka på:
https://www.youtube.com/watch?v=AKL-l5FbMao

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Varför har du ens tagit emot låsta Apple-enheter som pant för ett lån? Det låter ju lite mysko i mina öron, är ju inte direkt något som är supervanligt vänner emellan... Att du sedan poängterar redan i första inlägget att de inte är stulna får mig nästan att tro motsatsen, speciellt med tanke på avsaknad av lösenord. Jag menar, någon som endast vill ha en värdering av en pryl behöver inte nämna att man fått dem som pant för ett lån. Att sedan kvitto "kan ordnas" (måste ju lämnas över frivilligt från ägaren), medans lösenord verkar lite mer tveksamt (borde ju kunna överlämnas lika lätt som kvitto), är ju inget som ökar förtroendet direkt...

Naturligtvis är det väl så att han har lånat ut pengar, har svårt att få tillbaka dem men blivit erbjuden iPhone och iPad ovan. Desperat som han är att få tillbaka någonting så tog han emot iPhone och iPad utan att inse att de var låsta. Nu har osämja uppstått varför det är oklart om han kan få lösenord/kvitto m.m. Inga konstigheter väl?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Naturligtvis är det väl så att han har lånat ut pengar, har svårt att få tillbaka dem men blivit erbjuden iPhone och iPad ovan. Desperat som han är att få tillbaka någonting så tog han emot iPhone och iPad utan att inse att de var låsta. Nu har osämja uppstått varför det är oklart om han kan få lösenord/kvitto m.m. Inga konstigheter väl?

... om det inte vore för att även laddarna tycks ha glömts bort i "transaktionen"

Känns som att denna tråd hör hemma mer på flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Haha fantastiskt passande!

Skrivet av TobiasStockholm:

Naturligtvis är det väl så att han har lånat ut pengar, har svårt att få tillbaka dem men blivit erbjuden iPhone och iPad ovan. Desperat som han är att få tillbaka någonting så tog han emot iPhone och iPad utan att inse att de var låsta. Nu har osämja uppstått varför det är oklart om han kan få lösenord/kvitto m.m. Inga konstigheter väl?

Fast om detta nu är en seriös transaktion (en iPhone och en iPad istället för betalning), varför har låntagaren inte nollställt enheterna? Om det är på grund av osämja, låntagaren vill egentligen ha tillbaka sina enheter (vem fan ger bort sin telefon som pant under en längre tid?), men inte vill betala tillbaka, hur kan det komma sig att denne låntagare kan "ordna fram" kvittot, men inte låsa upp enheten? (kvitto kan man förfalska, hacka ett iCloud-konto not so much!)

Jag tycker hela där upplägget skriker stöldgods. Det är mycket möjligt att TS fått dessa prylar som betalning för ett lån, men jag tror fortfarande att det TS fått är stöldgods. Men se gärna klippet som tuomi länkade ovan, det är naturligtvis också helt legit!

Permalänk
Medlem

INTE STÖLDGODS !!!!!

@Blomman90:
Jag fick prylarna i pant av en bekant som behövde kontanter kr snabbt, han sa inte till vad.
Jag var skeptisk eftersom jag aldrig haft några Apple-prylar innan och var inte i behov av dom,
Men jag gick med på det till sist, han skulle bara låna pengarna en vecka.
Så skulle jag få tusen kr extra .
Har känt personen ifråga i ganska många år, så ok, det blev så.
Jag bad om lösenord men han sa att han hade hemliga dokument som han inte ville att någon skulle se.
Jag var ganska trött, det var sent på kvällen, därför så gick jag med på "lånet"

Han är chef på ett av Göteborgs största byggvaruhus, vi har gemensamma vänner.

Så hände det som inte fick hända !
Hans son fick plötsligt dödlig cancer, han har sms'at att han har en livskris och bor på sjukhuset för att vaka över sin son på 12 år, som ligger i respirator.
Han väntar på ett mirakel.

Sug på den....

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@Blomman90:
Jag fick prylarna i pant av en bekant som behövde kontanter kr snabbt, han sa inte till vad.
Jag var skeptisk eftersom jag aldrig haft några Apple-prylar innan och var inte i behov av dom,
Men jag gick med på det till sist, han skulle bara låna pengarna en vecka.
Så skulle jag få tusen kr extra .
Har känt personen ifråga i ganska många år, så ok, det blev så.
Jag bad om lösenord men han sa att han hade hemliga dokument som han inte ville att någon skulle se.
Jag var ganska trött, det var sent på kvällen, därför så gick jag med på "lånet"

Han är chef på ett av Göteborgs största byggvaruhus, vi har gemensamma vänner.

Så hände det som inte fick hända !
Hans son fick plötsligt dödlig cancer, han har sms'at att han har en livskris och bor på sjukhuset för att vaka över sin son på 12 år, som ligger i respirator.
Han väntar på ett mirakel.

Sug på den....

Inte för att vara sån, men det låter som en typisk facebook-blåsning.

Hur mycket av det du "vet" kan du verifiera? Hans jobb? Sjukdomen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Sug på den....

Sug på vad?

Angående din fråga skulle jag lagt ut produkterna för ungefär halva priset vardera (3500 kr respektive 2000 kr). Detta förutsätter dock att du fixar allting med lösenord, konto, återställning och tar bort operatörslåsningen innan. Jag tror nämligen det är ytterst få kunder som är intresserade av att fixa med sådant när man köper en "ny" telefon.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte för att vara sån, men det låter som en typisk facebook-blåsning.

Hur mycket av det du "vet" kan du verifiera? Hans jobb? Sjukdomen?

Han sa precis det jag tänkte.
Är allting sant så är det givetvis otroligt tragiskt. Annars läs några rader upp.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

"Han är chef på ett av Göteborgs största byggvaruhus, vi har gemensamma vänner."

Varför skulle han då behöva låna ca 7-10k? Antar att han tjänar ganska bra om han är chef.

Och om han har dokument han inte vill att någon ska se varför återställer han inte grejjerna själv innan? Tar typ 10 min.

Permalänk
Medlem

Scam.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte för att vara sån, men det låter som en typisk facebook-blåsning.

Hur mycket av det du "vet" kan du verifiera? Hans jobb? Sjukdomen?

Jag kan verifiera allt.
Han sa att han inte kunde ta ut pengarna på sitt bankkonto, för han hade gemensamt med sin fru. Något skumt är det.
Nu har dom separerat !!!
Får ingen info via telefon eller sms.

Han lånade pengarna den 21/1 och skulle betala igen efter en vecka, i dag är det 10 veckor sen.

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Om det är som du säger att du känner människan så tycker jag helt klart du ska vänta ut hans livskris om du inte själv är i akut behov av pengar. 10 veckor är nog ingenting i hans situation.

Absolut bäst är nog att avvakta tills saker har lugnat ner sig.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Tejprullen:
Ja det är nog det ända att göra, låta tiden gå.
Synd att han inte längre svarar på sms.

Han kanske har blockerat mig, vem vet.
Inget vidare situation detta, för någon.

Prylarna är i nyskick, tittade just på dom.

Skall låna någons telefon och se om han svarar.
EDIT
Nej, jag är inte i akut brist på pengar, så jag kan vänta.

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Även om han har blockerat dig är det för att han inte klarar av att handskas med situationen. Hade du inte vetat att hans son varit kritiskt sjuk så hade det varit en annan femma.

Att pressa honom nu tror jag inte hjälper någon. Chilla ett halvår eller något och ta kontakt med honom då. Sakerna tappar inte nämnvärt värde på den tiden. Upptäcker du dessutom då att han vill och kan betala tillbaka så är ni ju redan kvitt då du gjort dig av med panten.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Låter absolut skumt, som många andra också tycker, men det kan ju givetvis vara legit också. Själv tycker jag att det låter som om han har råkat i blåsväder med fel människor och/eller kanske har ett missbruk på något sätt. Det kan hända vem som helst tyvärr.

Just det faktumet att han lovade dig 1000kr extra efter en vecka får det att låta som någon form av uppgörelse alt. tungt drogmissbruk.

Jag har ingen aning om vem personen är, varför läget ser ut som det gör etc etc men spekulera har man ändå all rätt till.

Angående säljvärdet: Om man ponerar att en enhet som en telefon har en livslängd på ca 2 år (med förutsättningen att Person A tycker att :A, Nytt är häftigt och status. samt: B, 24 månader är en rimlig tid att förbinda sig på när det kommer till ett telefonkontrakt inklusive abonnemang), så borde 6 månader betyda en relativ snabb förminskning av telefonens värde.

Vad den förminskningen skulle ligga på har jag dock ingen aning om.

Det du kan göra är att helt enkelt kolla upp vad en liknande produkt säljs för på tex tradera eller blocket och sedan lägga dig efter den riktlinjen.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@Blomman90:
Jag fick prylarna i pant av en bekant som behövde kontanter kr snabbt, han sa inte till vad.
Jag var skeptisk eftersom jag aldrig haft några Apple-prylar innan och var inte i behov av dom,
Men jag gick med på det till sist, han skulle bara låna pengarna en vecka.
Så skulle jag få tusen kr extra .
Har känt personen ifråga i ganska många år, så ok, det blev så.
Jag bad om lösenord men han sa att han hade hemliga dokument som han inte ville att någon skulle se.
Jag var ganska trött, det var sent på kvällen, därför så gick jag med på "lånet"

Han är chef på ett av Göteborgs största byggvaruhus, vi har gemensamma vänner.

Så hände det som inte fick hända !
Hans son fick plötsligt dödlig cancer, han har sms'at att han har en livskris och bor på sjukhuset för att vaka över sin son på 12 år, som ligger i respirator.
Han väntar på ett mirakel.

Sug på den....

Så du har alltså en bekant som är chef på ett stort byggvaruhus i Göteborg, denna chef har så dåligt med pengar att han måste låna detta med extremt kort varsel från en bekant (även utan att berätta varför)? Summan är så pass låg att en iPhone och en iPad är lämplig pant, men denna chef har alltså inte tillgång till denna summa själv och anledning ska vara att kortet inte "fungerade" (vilken vuxen person i chefsposition har endast ett kort)? Personen i fråga har sedan detta lån separerat från sin fru och har en son som hux flux fallit i koma på grund av cancer?

Bortsett från att hela scenariot du berättar låter mer osannolikt än historien från Roy och Rogers mack som länkades ovan. Men om du nu är sant, så använder du denne persons (i så fall) väldigt tragiska livsvändning och försöker göra dig lustig här ("Sug på den...."), samt att du i denna djupt tragiska situationen väljer att försöka krängs denna persons grejer! Knappast något man gör om en bekant befinner sig i den situationen. Tidigare misstänkte jag att det kunde röra sig om stöldgods, nu är jag säker på att så är fallet. Sen om det är för att du sväljer allt han säger med hull och hår (å han har gett dig stöldgods), eller om du är väl medveten om att det är stöldgods och vill göra dig en liten hacka, är svårare att säga (även om jag personligen tror på det senare).

Permalänk
Medlem

saken är klar

Hej
Ville bara skriva att han har betalat tillbaka pengarna, efter lite påtryckning från en gemensam kompis

Visa signatur

Hawk