WD Black dyker inte upp

Permalänk
Medlem

WD Black dyker inte upp

Hej!

Köpte en ny hårddisk då den förra dog. Köpte en SSD från samsung samt en från WD, specifikt en WD1003FZEX. SSD:n fungerar och allt som det ska men datorn hittar inte HDD:n i både BIOS och diskmgmt.msc men den dyker upp i Data LifeGuard Diagnostics. Har googlat överallt men hittar inga bra svar som funkar. Har kört quick testet på DLGD och den godkändes, håller på och kör extended test i skrivandes stund men ETA på den är ungefär en timma till, har en känsla att det kommer bli godkänt ändå. Vad ska jag göra? Har testat alla SATA portar, prövat både gamla och nya SATA kablar, använt alla "power" kablar till hårddisken, det sista som jag inte kan göra är att testa den med en annan dator då jag inte har tillgång till en. Vad finns det kvar att göra? Garantiärende? Köpte den på Inet, tror ni dom går med på att den är defekt (ifall ni nu tror att det är det).

Uppskattar alla svar!

P.S.
Hårddisken kom upp i system tray där drivrutiner installeras men den fastnade och sedan startade jag om datorn (tvungen att göra det) och sen försvann det med drivrutinsinstalleringen. Nu har jag en "okänd enhet" i enhetshanteraren. Gick in på WD:s hemsida men fanns inga drivrutiner att ladda ner.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Vila i frid

Säg åt enhetshanteraren att söka efter drivare online till den okända enheten. Funkar inte det, ta bort den okända enheten och välj "scan for hardware changes" (vad det nu kan heta översatt till svenska).

Permalänk
Medlem

Yep, som ovan säger avinstallera den okända och låt den installera det igen. Har själv haft liknande fel.

Det jag finner lite konstigt dock är att du inte hittar den i BIOS. Detta har ju inte med Windows att göra (eller drivare), är du säker på att du inte bara missat den?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på dåliga s-ata kablar, testa med andra, vanligt att billiga kablar inte ger bra kontakt och däför så syns inte enheten.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre