Kommer inte åt en av mina ip kameror (helt borta plötsligt)

Permalänk

Kommer inte åt en av mina ip kameror (helt borta plötsligt)

Har problem med en ip kamera, har 4st och 3 får jag att fungera!

Gjorde om mitt nätverk och lyckades fippla till något med ip adresserna eller liknande och efter en hel dags meckande med detta har jag fått igång 3 av dom till rätt gateway/ip mm. men den sista funkar ingenting på.

Den syns inte via något av de programmen jag provar.

Såhär ser det ut

gateway/router ligger på 192.168.2.1 de tre kamerorna ligger ju då efterföljande typ .4.5.6
Vilket ip den förlorade kameran har just nu vet jag ej då jag inte hittar den på något sätt alls!

Hittar ingen resetknapp på den så måste in i den via browser, kameran har en default adress på 168.192.1.101

Förstår att jag inte hittar den via min primära router så jag kopplade in en annan och ställde in den på 192.168.1.1

Men jag hittar inte kameran ändå via den, varken med wifi (är en trådlös kamera, och det är trådlöst jag kör på alla) eller ethernet kabel. har provat koppla direkt in i datorn utan resultat (kanske inte är en korsad kabel)

SÅ jag står med en kamera som jag inte kommer in i alls, den syns inte till och jag blir galen av detta!

Tips o trix ?

(den har spänning mm. och verkar fungera)

Permalänk
Medlem

Som tips här, om kameran ställer sig i default-läge med en 192.168.1.101 adress så räcker det med att du ställer om din dators IP till exempelvis 192.168.1.33 istället för att stoppa in en extra router

Du ser ju vilken kamera som saknas om du exempelvis surfar till 192.168.2.4 ,.5 ,.6 osv (det brukar svara, det kanske behövs plugins och inloggningar... men händer det *något* är ju kameran där)

Jag hade gått fram till kamerorna och ryckt ur sladden och satt i en laptop rakt mot kamerorna och bytt ip-adress enligt det du skrev, och testat. Sedan hade jag satt en liten postitlapp/tejp och skrivit ip-adressen på dom (dokumentation!!!)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T