Permalänk

Thrustmaster ratt

Hej!

Jag har sedan ett tag gått över till Linux på min gamingdator och det har fungerat utmärkt, ända tills nu.

Jag köpte precis en Ratt. Men jag kan inte få den att fungera!

Jag har testat en del och det känns som att det är "nära" att fungera. Jag kan se ratten med
> lsusb
Bus 002 Device 006: ID 044f:b664 ThrustMaster, Inc.

Men hittar den inte i /dev/input/eventX

Sedan kan jag med hjälp av xboxdrv få Steam och Euro Truck Simulator 2 att känna av att jag har en "ratt".
Om jag tex kör:
sudo xboxdrv --evdev /dev/input/event19 ....
så tror Euro Truck simulator att jag har en ratt, men eftersom att event19 inte är kopplat till ratten så går det givetvis inte att styra.

Så min tanke är om jag lyckas med att få min ratt att visas i /dev/input/eventX så borde jag få det att lira, men det kanske inte är möjligt?

Jag har suttit i ca 4 timmar och Googlat och testat allt jag har hittat. Är det någon som har fått sin ratt att fungera? Och hur gjorde ni?

Edit: Kanske ska nämna att jag kör Linux Mint också :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blind Man:

Hej!

Jag har sedan ett tag gått över till Linux på min gamingdator och det har fungerat utmärkt, ända tills nu.

Jag köpte precis en Ratt. Men jag kan inte få den att fungera!

Jag har testat en del och det känns som att det är "nära" att fungera. Jag kan se ratten med
> lsusb
Bus 002 Device 006: ID 044f:b664 ThrustMaster, Inc.

Men hittar den inte i /dev/input/eventX

Sedan kan jag med hjälp av xboxdrv få Steam och Euro Truck Simulator 2 att känna av att jag har en "ratt".
Om jag tex kör:
sudo xboxdrv --evdev /dev/input/event19 ....
så tror Euro Truck simulator att jag har en ratt, men eftersom att event19 inte är kopplat till ratten så går det givetvis inte att styra.

Så min tanke är om jag lyckas med att få min ratt att visas i /dev/input/eventX så borde jag få det att lira, men det kanske inte är möjligt?

Jag har suttit i ca 4 timmar och Googlat och testat allt jag har hittat. Är det någon som har fått sin ratt att fungera? Och hur gjorde ni?

Edit: Kanske ska nämna att jag kör Linux Mint också :).

https://github.com/her001/tmdrv <- Här har du någonting. Troligen inte fullt tillräckligt för vad du är ute efter, men någonting är det ju åtminstone!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

https://github.com/her001/tmdrv <- Här har du någonting. Troligen inte fullt tillräckligt för vad du är ute efter, men någonting är det ju åtminstone!

Tack så mycket, dock får jag inte det att fungera så bra. Själva ratten fungerar nästan. Dock så är force feedback på hela tiden och drar den till mitten och pedalerna fungerar inte. Men nu har jag kanske något att jobba med :)!