Tänkte köpa Oculus rift, passar på och köpa ny dator med "bästa möjliga". ~30k

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa Oculus rift, passar på och köpa ny dator med "bästa möjliga". ~30k

SSD-disk 250 gig med Windows 10 har jag redan, allt annat tänkte jag köpa nytt.

Till detta tillkommer OR vilket blir kanske 7k extra.

Det var kanske 5 år sen jag uppdaterade datorn, så jag tänkte passa på och köpa "det bästa just nu", inom rimliga ramar, för att framtidssäkra så långt det går.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10287828/

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem

i7 är särskilt onödigt om du kör 4k. Köp 7600k istl isf och lägg de extra pengarna på en ssd. AIO är inte heller alltför bra, köp hellre någon tornkylare ex noctua nh d15, phanteks ph14tc, cryorig c7, dark rock pro 3.

Permalänk
Skrivet av seraj5:

i7 är särskilt onödigt om du kör 4k. Köp 7600k istl isf och lägg de extra pengarna på en ssd. AIO är inte heller alltför bra, köp hellre någon tornkylare ex noctua nh d15, phanteks ph14tc, cryorig c7, dark rock pro 3.

Jag håller inte med (längre, jag brukade göra det). Med tanke på hur lite som hänt på CPU-sidan de senaste åren skulle jag lätt köpa en värsting-CPU om jag köpte nytt idag. Det är en bra investering för framtiden så slipper man byta CPU på länge länge.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jo, vattenkylaren kan jag byta till en vanligt fläkt, tänkte att vatten var lite nytt och coolt.

SSD hade jag redan, så en värsting CPU känns mer framtidssäkert, men varför skulle den vara onödig pga 4k?

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

SSD hade jag redan, så en värsting CPU känns mer framtidssäkert, men varför skulle den vara onödig pga 4k?

Det är väl så att grafikkortet sköter så pass mycket.
I det sitter ju GPU - grafik processing unit.

Det avlastar processorn.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Jo, vattenkylaren kan jag byta till en vanligt fläkt, tänkte att vatten var lite nytt och coolt.

SSD hade jag redan, så en värsting CPU känns mer framtidssäkert, men varför skulle den vara onödig pga 4k?

Högre upplösning gör att gpun blir en större bottleneck. Behövs inte lika stark cpu. Det är därför de största skillnaderna märks i 720p vilekt swec bland annat testar. Kolla på detta som ex: http://www.sweclockers.com/test/23549-snabbtest-mass-effect-a...

Permalänk
Medlem

Hmm, behöver trådskaparen verkligen 4k skärm? 4k med 28 tum lär kräva att man kör omskalning i windows, vilket småstrular lite ibland. (Jag har dock inte behövt böka med det så vet inte hur stort problem det är i praktiken)
Den där skärmen är väl rätt så budget 4k förresten, och verkar vara en småtråkig TN-panel.
Borde gå att få tag på något roligare för liknande pengar, beroende på behovet...

Om grafikkort: den kan vara värt att vänta några veckor till, och leta efter 1080ti grafikkort från andra tillverkare än Nvidias egen Founders edition. Andra tillverkares grafikkort brukar vara tystare, så länge man har vettig ventilation i lådan.

Om moderkortet: du kanske kan spara några hundralappar där om du inte behöver det där RGB-LED-synk joxet

Musen är bra (bra sensor, om än kanske inte den mest prisvärda musen kanske) och tangentbordet är nog en hyfsat vettig kompromiss om man vill ha mekaniskt tangentbord men inte för höga tangenter... (Möjligen finns brädor med bättre kvalitetskänsla dock)

Om du ändå ska köpa till hårddisk och har pengar, så kanske det är lika bra att slänga in en större hårddisk direkt istället? 2 eller 3 tb disk kostar inte mycket mer än en 1TB.
Alternativt om det finns pengar, så kan du ju lyxa och leta upp en prisvärd 1tb SSD istället

Skrivet av seraj5:

i7 är särskilt onödigt om du kör 4k. Köp 7600k istl isf och lägg de extra pengarna på en ssd. AIO är inte heller alltför bra, köp hellre någon tornkylare ex noctua nh d15, phanteks ph14tc, cryorig c7, dark rock pro 3.

Nja, är man beredd att lägga över 8000 på grafikkortet är det lika bra att lägga den där tusenlappen på cpu:n också...
Plus att till VR bör man nog försöka bli av med alla flaskhalsar som det går.
Generellt kan jag hålla med dig att folk är för ivriga att köpa i7, men i det här fallet är det nog lika bra
Personligen håller jag med dig om att hellre köpa tornkylare. De brukar ge så gott som samma kylning till lägre ljudnivåer...
Och man slipper ha vatten i burken, samt en rörlig del till (pump) som kan paja

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kör en Ryzen istället, Sen slänger du i ett till 1080ti.

Motivering: Har för mig att AMD skulle behålla samma socket till nästa generation vilket betyder att om prollen blir för seg i förhållade till grafikkorten så uppgraderar du enkelt, samt har många hästar under huven iomd att du har så pass bra grafikkort. Lär nog hålla fint i 5år.
Kolla upp det med socket bara, är inte 100.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

Nja, 4k-skärmen är nog overkill för mig om jag ska vara ärlig, kanske är klokare med en med mindre upplösning och bättre kvalitét.

Moderkort går mycket bra utan led-blink, svårt att se alla skillnader på de där korten.

Ryzen: njea, där blev jag nog lite snål samt tyckte att den inte presterade något bättre jämfört med i7 i spel.

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem

@daviie: Tangentbord/mus reas ut hela tiden.
Så ett tips är att köpa dessa separat och hålla utkik efter reor
Så kan du spara dig en 500ing

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@daviie håller också på att fixa ett nytt bygge och tänkte bara tipsa om asus cashback om du inte sett: https://www.asus-promotion.com/se/
Vet inte hur jobbigt det är att fixa, men €40 tillbaka på moderkortet är ju alltid ngt!