Permalänk
Medlem

Distributions val och övrigt

Hej sitter och funderar på att göra ett nytt försök att överge windows igen då det inte blir så mycket spelande längre men vill ändå ha möjligheten om det faller på. Så det jag undrar är vilken dist ni skulle rekommendera till någon som är hyffsat mycket nybörjare men inte helt obekant med linux. Har hört en del om gpu passthrough hur ordnar man det isf? Är systemet i sign som gäller.

Ende egentliga kraven jag har är att det ska finnas en bra grafisk pakethanterare och Cinnamon ska fungera utan buggar annars är jag öppen för förslag.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

@PeNMaX: Hade jag varit i din sits hade jag gått ut hårt och lärt mig själva installationsprocessen och installerat Arch Linux eller Gentoo direkt.
Det hade besparat mig en massa år i färdiga system som Ubuntu, Manjaro och liknande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vilken dist man skall välja har en tendens att lätt bli en ganska infekterad fråga, många vill slå ett slag för just "sin" dist som de lagt ner mycket tid på att lära sig eller kanske t.o.m. utveckla. Jag valde själv att gå Ubuntu-vägen för några år sedan då jag snabbt ville få igång ett fungerande system för det mest grundläggande, i mitt fall en backup-server. Därefter har jag byggt vidare med ytterligare funktioner och kör nu bl.a. OpenVPN och Home Assistant i olika virtuella maskiner.

Varför valde jag Ubuntu och inte någon annan dist? Dels för att det var lätt att komma igång och dels för att det finns en stor community. Jag kände inte att jag hade tid eller lust att sätta mig in i kompilator-flaggor, kernels eller annat som (jag inbillar mig att) man måste känna till för att bygga ett Arch- eller Gentoo-system. Har man den läggningen får man säkerligen en djupare förståelse än vad jag har men det beror ju helt på vad man skall ha datorn till.

Hade jag kunnat välja någon annan dist? Ja, definitivt. Har jag ångrat att jag valde Ubuntu? Nej, inte det minsta. Skulle jag välja något annat om jag var tvungen att börja om? Kanske, det beror på hur mycket tid jag har att lägga på det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Ende egentliga kraven jag har är att det ska finnas en bra grafisk pakethanterare och Cinnamon ska fungera utan buggar annars är jag öppen för förslag.

Cinnamon och grafisk pakethanterare, börja med Linux Mint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@PeNMaX: Hade jag varit i din sits hade jag gått ut hårt och lärt mig själva installationsprocessen och installerat Arch Linux eller Gentoo direkt.
Det hade besparat mig en massa år i färdiga system som Ubuntu, Manjaro och liknande.

Att rekommendera en distribution utan grafisk installation där det plötsligt krävs att du förstår dig på exempelvis partitionering (mbr/gpt), "hantera" nano/vim, sparka igång användare och X själv är snarare ett bra sätt att skrämma iväg folk. Jag förstår precis hur du tänker, att det är väldigt lärorikt och att man får en bättre förståelse för hur en distribution är "uppbyggd". Men för att det på något sätt ens ska vara roligt så behövs det något form av intresse att vilja lära sig, och att man pillat en del med linux tidigare för att förstå värdet av det man gör. Av den anledningen tycker jag att det är dåligt att rekommendera denna typ av distributioner till folk som är relativt nya i linuxvärlden, speciellt när man inte efterfrågar en distribution för anledningen att man vill fördjupa sin kunskap, eller vill ha större större valmöjlighet under installationen.

För att svara på din fråga; Spelar du mycket så vill du nog fortfarande dualboota, dvs, köra linux vid sidan av ditt Windows och vid uppstart välja vad du vill starta för någonting. Jag tror alla populära distributions installationsguider har ett enkelt klick där du kan välja att installera vid sidan av. Min rekommendation är att välja något populärt som många använder. Ubuntu, Linux Mint, openSUSE och Fedora kommer garanterat fungera som du vill. Skrivbordsmiljöer och liknande går att byta ut oavsett vad du väljer att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Att rekommendera en distribution utan grafisk installation där det plötsligt krävs att du förstår dig på exempelvis partitionering (mbr/gpt), "hantera" nano/vim, sparka igång användare och X själv är snarare ett bra sätt att skrämma iväg folk. Jag förstår precis hur du tänker, att det är väldigt lärorikt och att man får en bättre förståelse för hur en distribution är "uppbyggd". Men för att det på något sätt ens ska vara roligt så behövs det något form av intresse att vilja lära sig, och att man pillat en del med linux tidigare för att förstå värdet av det man gör. Av den anledningen tycker jag att det är dåligt att rekommendera denna typ av distributioner till folk som är relativt nya i linuxvärlden, speciellt när man inte efterfrågar en distribution för anledningen att man vill fördjupa sin kunskap, eller vill ha större större valmöjlighet under installationen.

För att svara på din fråga; Spelar du mycket så vill du nog fortfarande dualboota, dvs, köra linux vid sidan av ditt Windows och vid uppstart välja vad du vill starta för någonting. Jag tror alla populära distributions installationsguider har ett enkelt klick där du kan välja att installera vid sidan av. Min rekommendation är att välja något populärt som många använder. Ubuntu, Linux Mint, openSUSE och Fedora kommer garanterat fungera som du vill. Skrivbordsmiljöer och liknande går att byta ut oavsett vad du väljer att köra.

Då kan jag labba och leka i en VM likväl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K