Permalänk

php syntaxfel och explode

Hej
Jag har en php program som söker ord som finns i textfältet från databas.
förra veckan, vi läste bara ett ord men nu måste jag utveckla mitt program att söka alla ord.
Till ex, om man skriver google sweclockers , alla data som innehåller texten google eller sweclocker ska visas.

Min lärare föreslog mig att använda explode .
Jag gjorde lite grann och jag vill att fråga är jag på rätt väg eller nej? (Det finns en syntax error som jag kan inte se därför jag vet inte om det)

<?php $ord = $_GET["search"]; $sträng = explode(" ",$ord); $sql = "SELECT * FROM bocker WHERE titel LIKE '%".explode(" ",$_GET["search"])."%' OR beskrivning LIKE '%".explode(" ",$_GET["search"])."%'"; $result = mysqli_query($conn, $sql); // kollar om någon träff if(mysqli_num_rows($result) > 0){ // hantera/skriv ut resultatet echo "<p class=\"alert alert-success\">Hittade <strong>".mysqli_num_rows($result)."</strong> böcker</p>"; echo "<ul>"; while($row = mysqli_fetch_assoc($result)){ $id = $row["beskrivning"]; print_r "<a href=\"beskrivning.php?beskrivning=$id\">".$row["titel"]."</a>"; } echo "</ul>"; } else { echo "<p class=\"alert alert-warning\">Din sökning gav <strong>inga träffar</strong> bland våra böcker<p>"; } ?>

Dessutom, Jag har en syntax fel som hindrar mig att se resultat

print_r "<a href=\"beskrivning.php?beskrivning=$id\">".$row["titel"]."</a>";

Webbläsare visar syntax error, unexpected '"' . Men jag är väldig nytt(?)inom php syntax och jag ser inte """" i min kod. Hur måste man ändra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProgrammeringElev:

Dessutom, Jag har en syntax fel som hindrar mig att se resultat

print_r "<a href=\"beskrivning.php?beskrivning=$id\">".$row["titel"]."</a>";

Webbläsare visar syntax error, unexpected '"' . Men jag är väldig inom php syntax och jag ser inte """" i min kod. Hur måste man ändra det?

Återigen, lär dig använda manualen: http://php.net/manual/en/function.print-r.php, så ser du snabbt hur syntaxen för print_r ska se ut

Eller använd "echo" som du gjort tidigare i koden...

Permalänk
Skrivet av thulin82:

Återigen, lär dig använda manualen: http://php.net/manual/en/function.print-r.php, så ser du snabbt hur syntaxen för print_r ska se ut

Eller använd "echo" som du gjort tidigare i koden...

Tack!

Jag tycker att syntax i PHP är väldigt svåra och komplicerat. I språk som HTML, CSS, JAVA som jag har läst, jag tycker att syntax där är mycket enkla och jag har nästan ingen problem med syntax. Däremot, när jag kör php kod, jag nästan alltid ser syntax fel och 90% av syntax fel händer i echo. Jag vet att man måste använda \ för att php kunde läsa koden vidare men jag förstår inte exakt syntax reglerna i php.

Har ni någon råd om php syntax som ni kan dela ?

Permalänk
Medlem

Använd print_r() om du vill se innehållet i en array exempelvis, i ditt fall skall du använda dig av echo.