GTX970 Core Voltage Hardware mod tutorial/guide

Permalänk

GTX970 Core Voltage Hardware mod tutorial/guide

Hej,
Jag fick för mig att överklocka mitt Asus Strix GTX970, insåg att det inte gick att öka spänningen till GPUn och började då kolla runt. Jag hittade inget så jag bestämde mig för att ta en titt på kortet. Det hela har resulterat i att jag fixat en modefikation till kortet som tillåter en att öka spänningen till GPUn, jag hittar ingen som har gjort detta tidigare för detta kort så jag vill dela med mig av det jag gjort till er.

Denna modefikation borde även fungera till de flesta tillverkarna av GTX970 men också GTX980.

Observera detta: Denna modifikation är på egen risk och riskerna är stora med denna modefikation!

Jag har gjort en tutorial/guide (på engelska) över hur denna modifikation kan göras, ni hittar den här i PDF format:
GTX970 Core voltage hardware mod

Har ni frågor så ställ dem gärna, jag svarar när jag kan.
Hittar ni några uppenbara fel i min text så hojta till!
Hoppas detta hjälper någon!

Permalänk
Medlem

@me_martin:

Det här med att öka volten har jag letat efter, hade dock hoppats på firmware mod

Syns den ändrade spänningen i t.ex Afterburner?

Permalänk
Skrivet av me_martin:

Hej,
Jag fick för mig att överklocka mitt Asus Strix GTX970, insåg att det inte gick att öka spänningen till GPUn och började då kolla runt. Jag hittade inget så jag bestämde mig för att ta en titt på kortet. Det hela har resulterat i att jag fixat en modefikation till kortet som tillåter en att öka spänningen till GPUn, jag hittar ingen som har gjort detta tidigare för detta kort så jag vill dela med mig av det jag gjort till er.

Denna modefikation borde även fungera till de flesta tillverkarna av GTX970 men också GTX980.

Observera detta: Denna modifikation är på egen risk och riskerna är stora med denna modefikation!

Jag har gjort en tutorial/guide (på engelska) över hur denna modifikation kan göras, ni hittar den här i PDF format:
GTX970 Core voltage hardware mod

Har ni frågor så ställ dem gärna, jag svarar när jag kan.
Hittar ni några uppenbara fel i min text så hojta till!
Hoppas detta hjälper någon!

Fränt! Har också klurat på hur man kan göra detta. Har sett andra mods där man löder dit ''liquid silverpaste'' på pcb så den tillåter mer kräm. Är dock inge erfaren med lödning så har undvikt detta. Förstår inte varför GPU har ''unlocked voltage'' som en CPU idag. Kanske lättare att ta sönder? Aja, bra jobbat!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av CayLe:

@me_martin:

Det här med att öka volten har jag letat efter, hade dock hoppats på firmware mod

Syns den ändrade spänningen i t.ex Afterburner?

skulle säga troligen inte du kommer troligen se stockspänningen i afterburner.

då vad jag förstod det som görs är att lura spänningsregulatorn att gpu får för låg spänning så den ska mata på mer till den känner rätt spänning igen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av CayLe:

@me_martin:

Det här med att öka volten har jag letat efter, hade dock hoppats på firmware mod

Syns den ändrade spänningen i t.ex Afterburner?

Det syns inte i Afterburner, jag använder en multimeter för att se spänningen
Utan denna mod ligger min toppspänning på 1.25V medan Afterburner säger 1.21V. Så Afterburner visar fel med ca 40mV i mitt fall och mitt kort är nog inget undantag.

Skrivet av jnilssonn:

Fränt! Har också klurat på hur man kan göra detta. Har sett andra mods där man löder dit ''liquid silverpaste'' på pcb så den tillåter mer kräm. Är dock inge erfaren med lödning så har undvikt detta. Förstår inte varför GPU har ''unlocked voltage'' som en CPU idag. Kanske lättare att ta sönder? Aja, bra jobbat!

Det är förmodligen en kostnadsfråga som gör att Asus valt att inte implementara stöd för att ändra spänningen via mjukvara. Antingen så ville dom inte att folk ska kunna överklocka och då köpa deras dyrare kort istället eller så ansåg dom att det skulle kosta mer än nödvändigt att implementera stödet. Det kan ju vara så att dom missat att göra det också

För att kunna utnyttja denna mod så är det att rekommendera att göra en Power limit mod också, den som du pratar om. Höjer man spänningen bara lite så går kortet nästan aldrig upp i boost :/