Acer XB271HUA - (Överraskande) dålig färgåtergivning vid mörkare partier

Permalänk
Medlem

Acer XB271HUA - (Överraskande) dålig färgåtergivning vid mörkare partier

Bestämde mig igår för att ge min gamla BenQ XL2410T lite sällskap på skrivbordet och beställde en XB271HUA från Inet (2560 x 1440, 144Hz, TN). Efter att idag ha monterat och pluggat in skärmen blev jag lite förvånad över hur dåliga färgerna verkar vara för mörkare partier i bl.a. spel. Många ytor som ska vara betydligt mörkare får en konstig grönaktig gråton, lite som att någon smällt på ett lager damm eller något i den stilen. Lyckades även få en del color binding i Dishonored 2, som inte fanns med min gamla skärm.

Försöker såklart inte klaga över dålig färgåtergivning överlag på en TN-panel, men förväntade mig åtminstone likvärdig prestanda som min gamla skärm, som ändå är 6(?) år gammal (120Hz över DVI, TN). Har fipplat en hel del med inställningar i både skärmens inställningar och Nvidias kontrollpanel, men verkar inte finna någon lösning. I övrigt finner jag färgerna helt acceptabla, utan det är i de mörka partierna som problemet ligger.

Noterade att ljuset på min XL2410T är lite kallare och att färgerna verkar något mindre matta, kan säkert vara några inställningar som jag råkat kränga dit eller från på någon av skärmarna då jag inte är kunnig inom detta område.

Ber på förväg om ursäkt för den förskräckliga bildkvalitén:

Scen i Dishonored 2 på XL2410T:

Dold text

Samma scen på XB271HUA. Notera "kanterna" i nedre vänstra hörnet, samt den grön-gråaktiga tonen över bilden, då platsen i spelet till stor del är ganska mörk. Försökte göra något åt de senare genom att tweaka färg- och kontrastinställningar, men lyckades inte få något nämnvärt resultat:

Dold text

Har dessa inställningar på XB271HUA, men även med Acers olika presets mildrades inte problemet. Colour temp låg på 60/60/60 och 6-axis color låg alla på 50:

Dold text

Får för övrigt inga banding-problem på denna sida: http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php

Skulle uppskatta alla råd som går att få, om det är fel på mig, skärmen, eller på någon inställning som jag klantat mig med. Är som sagt inte ute efter några topklass-färger, utan bara den nivå som (verkar?) gå att nå med min gamla skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@loodee: Har inte sett just den modellen men alla TN-paneler är mer eller mindre godtyckliga. Du behöver finna vilket sätt som är bäst för just den panelen. Har du enbart ställ den på samma ställe och höjd som den gamla skärmen kan de vara så olika i beteende att du måste ändra. 27 mot 24 tum på samma avstånd ökar också betraktningsvinklarna en del. Har gått igenom det här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Det kan vara så att du måste titta på den nya skärmen lite mer uppifrån. Eller viceversa.

Sedan ska man inte glömma att det för hjärnan är en relativ upplevelse. Du har tittat tusentals timmar, åratal kanske, på en viss godtyclig bildkaraktär, som är specifik för just den TN-panelen. Nu har du bytt till en annan skärm som också den är godtycklig, fast på sitt sätt. Men det är inte alls som du är van med sedan åren med den gamla skärmen.

Permalänk
Medlem

@loodee

Jag fick också mig en liten chock när jag köpte min skärm och insåg hur dåligt den hanterade mörkare partier, jag sökte runt lite på nätet och fipplade lite själv med inställningar och måste säga att det blev rätt så mycket bättre, just nu är jag på jobbet men kan skicka ett pm till dig ikväll med alla mina inställningar ifall du vill?

MVH

Permalänk
Medlem

Känns sisådär att man har en likadan som ligger hos postombudet och väntar

Tar gärna del av eventuella tips på inställningar. Rent generellt så är det svårt att hitta info om skärmen tycker jag.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Verkar tyvärr inte vara betraktningsvinklarna som är boven, då effekten ser ut att bli varken bättre eller mycket sämre om jag prövar att vindsnurreförflytta ansiktet framför skärmen eller att justera vinkel och höjd. Tror dock att det kan ligga en del i det sista du säger, det känns mycket rimligt att jag överskattade hur lika de två skärmarna skulle se ut i vissa egenskaper. Kan ju ha lagt för mycket vikt vid "ny modell = automatiskt bättre på alla punkter"-tänket, borde kanske inte komma som en chock att högre upplösning + högre uppdateringsfrekvens skyfflar färgerna åt sidan något (även om modellerna är av olika ålder).

@oflytbara: Detta vore kanon; skulle vara skönt att åtminstone kunna utesluta taskiga inställningar som en felkälla om inte annat.

Uppdatering: Upptäckte ett lite märkligt beteende alldeles nyss. Om jag i Nvidias kontrollpanel prövar att justera mätarna för gamma, ljusstyrka eller konstrast (de tre övre mätarna i bilden nedan), är färgerna aktiva i bara ett par sekunder innan de hoppar tillbaka till vad jag antar är någon sorts standardvärde. Med dessa inställningar aktiva ("Use NVIDIA settings" vald) händer det också ibland när jag t.ex. tar upp skrivbordet eller minimerar fönster att färgerna "blinkar" till, lite som att den växlar fram och tillbaka mellan olika ljus- och kontrastinställningar. Vad tror ni det kan bero på, och tror ni att det kan vara relaterat till de upplevda problem jag nämnt?

Dold text

Uppdatering 2: Körde DDU för att kolla om jag kunde få ovanstående att fixa sig. Verkade inte ha någon effekt till en början, men efter att ha klickat fram och tillbaka, hämtat ett glas vatten samt petat mig i örat ett par gånger, började det helt plötsligt att fungera. Genom att sänka Gamma något samt joxa med kontrasten, lyckades jag få till färger som var lite mer acceptabla. Nyanserna i mörkare partier är fortfarande "färre" än på den gamla skärmen (som i att mörka delar "hoppar" nyanser mer), men den grönaktiga gråtonen är betydligt mindre märkbar, och övriga färger ser fortfarande bra ut.

Dold text

Märkte också att jag har samma fråga som denna person. Har uppfattat LightBoost som föregångaren till ULMB på skärmar med G-sync, men i skärmens meny finns förutom ULMB också en mätare för LightBoost som går från "OFF" till "Max". Denna rad verkar dock inte gå att markera, oavsett inställningar eller uppdateringsfrekvens. Om någon med samma eller liknande skärm vet hur man kan komma åt den eller om det ens spelar någon roll, tar jag gärna del av informationen

Permalänk
Medlem

Färgerna i mörka partier kan du nog inte förvänta dig så mycket av tyvärr, har själv samma skärm.
Köpte för övrigt min en 500ing billigare på cdon i måndags

Jag har inte gjort några justeringar i nvidia settings, men kör med följande på skärmen.

Brightness 65

Contrast 50

Gamma 2.2

Blue Light : Off

Dark Boost : Off

Adaptive Contrast : 0

RGB (user) 96, 83, 96, 50, 50, 50 (uppifrån o ner under sixaxis) Har inte haft tid att pilla nått med Y M C ännu men tycker det ser bra ut annars.

Saturate 100

Kör skärmen i OC läge 165Hz

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

@Homer_S1: Blev lite väl färgglatt för min smak men kör liknande färgförhållanden nu, bara med lägre värden, och det blev ganska snyggt!

Det visade sig dock främst vara gamma som ligger för högt och orsakade de värsta missbildningarna. Efter att ha ändrat från 1.00 till 0.75 i Nvidias kontrollpanel, blev saker genast mycket trevligare. Mörka nyanser är fortfarande inte riktigt på samma nivå som på den gamla skärmen (fortfarande lite "knastrigt" och hårddraget), men det ser ändå mycket bättre ut än med standardinställningar och mer på den nivå som jag förväntat mig av en skärm i denna prisklass (trots de vanliga TN-bristerna). Fick som tidigare nämnt inte färgerna att stanna och det tog en liten stund innan jag insåg att det var flux som spökade och fick både Windows och Nvidias färginställningar att hela tiden återställa sig. Känner mig lite dum som inte upptäckt detta tidigare, men med flux avstängt verkar åtminstone allt flyta på som förväntat.

Tycker att jag känner mig betydligt nöjdare med skärmen nu, tack till alla som tagit sig tid och svarat och gett råd!