Permalänk
Medlem

Böj på cat kabel

Tjäna alla sweclockers!

Köpte två tp-kablar på jobbet idag och när jag öppnade ena förpackningen blev jag shockad av hur ihop böjd kabeln var i förpackningen!
När jag gick i skolan lärde jag mig att radien skulle vara som en apelsin max!

http://m.imgur.com/a/bPwfG

Nu ska ju kabeln inte användas i en permanent installation och den fungerar så jag kommer fortsätta använda den, men vad är era åsikter om detta? Erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Tjäna alla sweclockers!

Köpte två tp-kablar på jobbet idag och när jag öppnade ena förpackningen blev jag shockad av hur ihop böjd kabeln var i förpackningen!
När jag gick i skolan lärde jag mig att radien skulle vara som en apelsin max!

http://m.imgur.com/a/bPwfG

Nu ska ju kabeln inte användas i en permanent installation och den fungerar så jag kommer fortsätta använda den, men vad är era åsikter om detta? Erfarenheter?

Köpte i somras själv två stycken 3m kablar från Belkin. De var packade precis som dina. Också andra köpare hade i kommentarerna förundrat sig över hur kablarna var förpackade. Mina kablar var röda, och böjningen på kabeln hade fått färgen att blekna, alltså töjt på plasten med andra ord. Plasthöljet påverkar ju inte prestandan, men jag undrar hur den snäva böjningen påverkar ledarna inuti?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk

Har också hört att man inte får böja TP-kablar för snävt (vår lärare påstod att en CD-skiva var en bra riktlinje), men jag tycker att det låter väldigt märkligt. Jag hade haft lättare att acceptera det om vi pratade om fiberkablar.

Jag har själv gjort veck på TP-kablar många gånger utan några som helst problem.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Skrivet av Tompanhuhu:

När jag gick i skolan lärde jag mig att radien skulle vara som en apelsin max!

Jag antar att någon sorts standardiserad referensapelsin (troligtvis förvarad i ett valv i Frankrike, bredvid kilogramprototypen) avses.

Skrivet av Tompanhuhu:

Nu ska ju kabeln inte användas i en permanent installation och den fungerar så jag kommer fortsätta använda den, men vad är era åsikter om detta? Erfarenheter?

Tja, standarden föreskriver ingen minsta böjradie, men tillverkare brukar garantera funktionen ned till en böjradie på ca 2-5 centimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man böjer kabeln så mycket att måtten mellan ledarna påverkas så påverkas egenskaperna, exakt hur mycket det är varierar men de flesta tillverkare brukar ange en minsta böjradie på minst 5 ggr kabelns diameter för att man inte ska påverka de elektriska egenskaperna och har man en gång böjt för mycket kan kabeln ha tagit permanent skada, installationskabel är känsligare än patchar men en patch är ju också ganska lätt att byta ut om den skadats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

sånt händer tyvärr det är ett misstag nästan alla tillverkare gör.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

För fast installerad kabel brukar man säga en snusdosa.
Patchkablar är inte så noga..