Nintendo svarar om anslutningsproblemen i Joycon-kontrollerna hos Switch

Permalänk
Medlem

"Reparationstiden kan variera beroende på region".
Tja när jag lämnade in mitt DS pga döda pixlar så klämde Bergsala på den i 6 månader.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkhouse:

Inget problem med mina joy con kontroller, har även testat att använda dom långt bort från Switchen. Inte heller mina vänner har nått problem, så det är nog inte så stort som medier alltid försöker få det att se ut!

Själv har jag enbart märkt det när jag kör kontrollerna istoppade i "kontrollen" som medföljer. Aldrig i skärm-dockat läge. Testa att greppa den vänstra rejält och samtidigt skymma siktlinjen för kontrollen med kroppen t.ex. Ligger jag i soffan på "fel" sätt så tappar den lätt kopplingen. Kör dock med Pro Controller numera vid tv-läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yatagarasu:

Som en utav dem som har problem med min vänstra JoyCon på knappa 3m från TV'n så glädjer detta mig!
Ska kontakta Nintendo Bergsala när dem öppnar igen (lunch mellan 12-13) och se vart jag ska skicka mina kontroller någonstans.

Jag är glad att dem erkänner problemet och faktiskt erbjuder resonabla reparationstider samt att det blir gratis!

Skrivet av jimjans:

Jag hade problem också men bytte ut dem där jag köpte dem i detta fallet webhallen.

Som uppdatering efter jag pratade med Nintendo Sverige Bergsala:
Det är bara i USA som man skall kontakta Nintendo direkt om man har JoyCon problem, här i Sverige lär man gå igenom sin återförsäljare om man inte vill stå för omkostnader så som frakt själv.

Talespersonen som svarade när jag ringde påpekade dock att JoyCon problem som tappar koppling (i mitt fall efter ca. 2½-3m) kan innebära andra problem, problem som talespersonen inte ville prata om över telefonen utan bad mig skicka in hela Switch enheten för reklamation/reparation.
Detta fick mig då att fundera om det finns någon mer underliggande problematik än bara i själva JoyConsen. Men men, tänker skicka tillbaka så småning om i alla fall - Tänkte försöka klara ut Zelda först då jag tror det kommer ta garanterat längre tid än en vecka om det visar sig vara något fel på min Switch enhet i sig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Det är troligen Joy-Consen, läst att folk som provat dom på andra enheter har samma problem oavsett basstation. Blir ingen retur förrän de löser sparfilerna...

*Edit: Jag lät polaren prova på sin basenhet med, samma fel som jag har här hemma.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ja, de hade säkert fått höja kostnaden med 10 kr, vad kostar en koppartråd?

Just koppar är ett relativt dyrt material. Det finns en ekonomisk tanke och orsak att Nintendo valt att skippa en "äkta" BT-antenn i detta fallet. Annars hade de givetvis valt det direkt ifrån början.

En enda tia låter kanske inte så mycket i sig självt, men en tia här och där på flera ställen i konsolen kan efter normala pålägg bli hundralappar i slutändan när produkten når butik och slutkund (inget unikt för Nintendo, utan gäller all retailverksamhet med påslag i alla distributionsled).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jaha

Är det därför Link ibland har svårt att röra på sig när jag ligger ner i soffan
med knäna uppböjda. För när jag svurit lite och sätter mig upp i soffan
så fungerar allt bra med styrningen.
Kanske har 3 meter till konsol och knän ska väll inte vara något problem
när man har blåtand. Eller?

Visa signatur

zidewinder

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte själv kommit till skott att köpa Switch än (håller igen lite på prylinköp just nu), men när/om jag gör det så kommer jag absolut skaffa en Pro-kontroller till den. För mig personligen så är kontroller, mus, tangentbord (och annat som påverkar ergonomi/usability) prio.

https://www.youtube.com/watch?v=oD6tijhbagg

Låter som att den tyvärr inte är så bra som den borde vara.
Styrkorset, registrerar bara en knapptryckning i taget. Normalt vill man ha möjligheten att exempelvis trycka både uppåt och höger samtidigt. Till och med kontrollerna till Commodore 64 (80-talet) har den möjligheten... men inte en Switch Pro kontroller från 2017 ?
Att kunna trycka in hela styrkorset samtidigt är inte heller bra, men kanske går att undvika i de flesta fall med lite vana?

Sen inga analoga knappar... Nästan alla handkontroller sen millennieskiftet, inklusive GameCube kontrollerna har haft anologa triggers (L och R knappar), men inte Pro kontrollerna till Wii U och Switch.
Förstår inte riktigt varför Nintendo ska tabba sig på såna saker, på i övrigt bra kontrollers.
Hade kontrollerna kostat 300kr så hade det varit mer förståeligt. Men ta betalt ordentligt kan de, även när de missar ganska grundläggande grejer, som alla, inkl de själva, tidigare har kunnat fixa.

Ska man köpa en Switch vill man nog ändå ha minst en Pro kontroller. Men synd att de bommar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zidewinder:

Är det därför Link ibland har svårt att röra på sig när jag ligger ner i soffan
med knäna uppböjda. För när jag svurit lite och sätter mig upp i soffan
så fungerar allt bra med styrningen.
Kanske har 3 meter till konsol och knän ska väll inte vara något problem
när man har blåtand. Eller?

Man skall, till skillnad ifrån BT-kontrollers till PS eller XB, tänka på att Switch och dess medföljande Joycons, optimerats för att sitta på Switchen i bärbart läge. Då är räckvidden normalt inget stort problem.

Vill man absolut köra sin Switch som stationär konsol (vilket den inte är främst optimerad för), så bör man definitivt köpa med en Pro-kontroller anser jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zidewinder:

Är det därför Link ibland har svårt att röra på sig när jag ligger ner i soffan
med knäna uppböjda. För när jag svurit lite och sätter mig upp i soffan
så fungerar allt bra med styrningen.
Kanske har 3 meter till konsol och knän ska väll inte vara något problem
när man har blåtand. Eller?

Exakt detta som händer mig, lägger sig i soffan och knäna lite uppfällda så dem blockerar synen direkt till konsolen - Då strular dem till med att Link får lite eget liv, som att det vore IR-tech och kräver direkt synfält

Dock tappar jag anslutning helt till slut och får återkoppla consen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Exakt detta som händer mig, lägger sig i soffan och knäna lite uppfällda så dem blockerar synen direkt till konsolen - Då strular dem till med att Link får lite eget liv, som att det vore IR-tech och kräver direkt synfält

Dock tappar jag anslutning helt till slut och får återkoppla consen.

Låter helt klart som handhavandefel/SBS av er grabbar! 😃

Rätt tänk är att ha öppet och fri sikt emellan Joyconsen och Switchen. Kontrollera också att ni inte har några prylar i samma rum som har WiFi, BT eller USB3. De skall vara minst två meter bort, men allra helst avstängda.

Vid problem så prova att flytta tex. mobil, surfplatta eller dator till annat rum gärna. Prova även att stänga av akvarium om det finns ett sådant i samma rum (eller flytta längre bort, eller till annat rum). Undvik helst även trådlösa högtalare eller trådlösa hörlurar.

Här finns alla rekommendationer (och fler tips som kan vara värda att ta till sig innan man klagar allt för mycket): http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av martinot:

Låter helt klart som handhavandefel/SBS av er grabbar! 😃

Rätt tänk är att ha öppet och fri sikt emellan Joyconsen och Switchen. Kontrollera också att ni inte har några prylar i samma rum som har WiFi, BT eller USB3. De skall vara minst två meter bort, men allra helst avstängda.

Vid problem så prova att flytta tex. mobil, surfplatta eller dator till annat rum gärna. Prova även att stänga av akvarium om det finns ett sådant i samma rum (eller flytta längre bort, eller till annat rum). Undvik helst även trådlösa högtalare eller trådlösa hörlurar.

Här finns alla rekommendationer (och fler tips som kan vara värda att ta till sig innan man klagar allt för mycket): http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_...

Jag ska inte behöva flytta all trådlös elektronik(eller någon elektronik för den delen) ur rummet för att en sak jag köpt för 4000kr år 2017 skall fungera korrekt...

ChromeCast, SoundBar, PS3/PS4/X360 kontroller - Allt det fungerar ju hur bra som helst i hela vardagsrummet oavsett distansen inom rummet eller antalet enheter igång samtidigt. Jag kan ju för sjutton ta på mig mina Corsair Vengeance 2100, sedan gå in i köket och poppa popcorn i mikron utan att det störs ut det minsta.

Nu kanske du var sarkastisk/skämtsam och det flög förbi mig som en boeing i nattsuddandet - Men faktum kvarstår att Switchen bör klara 12 meter utan fri sikt enligt BT-standarden som sägs användas.
Visst, inte igenom en massa betongväggar nödvändigtvis. Men nog fasen ska Switchen och JoyCons klara av att bibehålla räckvidden/stabil uppkoppling vid den distansen jag har till TV'n (2½-3m), både med eller utan ett ben i vägen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Antar att skumplasten inte är skillnaden mot de som fungerar utan en rep-nödlösning.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Exakt detta som händer mig, lägger sig i soffan och knäna lite uppfällda så dem blockerar synen direkt till konsolen - Då strular dem till med att Link får lite eget liv, som att det vore IR-tech och kräver direkt synfält

Dock tappar jag anslutning helt till slut och får återkoppla consen.

Då har du längre tålamod än mig.
För när Link får sitt egna liv och vill springa nerför Death Mountain så sätter jag mig upp
på en gång. Jobbigt att klättra upp för berget igen 😊

Visa signatur

zidewinder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag ska inte behöva flytta all trådlös elektronik(eller någon elektronik för den delen) ur rummet för att en sak jag köpt för 4000kr år 2017 skall fungera korrekt...

Ett alternativ är att stänga av den istället för att flytta på den. Kan också vara enklare och smidigare ibland, och då är det i princip ingen risk att utrustningen stör ut varandra, inklusive din JoyCons (använd de dock helst som IR-fjärr med "fri sikt" för säkerhets skull).

Ett klassiskt problem, som inte har varken med Nintendo eller BT att göra, är att USB3 och WiFi på 2,4 GHz-bandet kan störa ut varandra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av martinot:

Ett alternativ är att stänga av den istället för att flytta på den. Kan också vara enklare och smidigare ibland, och då är det i princip ingen risk att utrustningen stör ut varandra, inklusive din JoyCons (använd de dock helst som IR-fjärr med "fri sikt" för säkerhets skull).

Ett klassiskt problem, som inte har varken med Nintendo eller BT att göra, är att USB3 och WiFi på 2,4 GHz-bandet kan störa ut varandra.

Vill börja med att be om ursäkt om mitt inlägg verkade snäsigt - Ilskan om problemet var inte riktat mot dig egentligen

Det enda trådlösa som alltid är igång i vardagsrummet är Wifi och stationära datorn, allt annat är bara påslaget om det faktiskt används.
Det enda jag kan tänka mig som kan störa ut när det kommer till USB3, det är porten direkt på Switchens egna docka.

Edit:
Har måttat nu lite löst.

Switch till där jag ligger i soffan: 2½-3m
Switch till Router: 5m
Switch till stationära datorn: 6½m
Switch till förstärkare/golvhögtalare: 1-1½m (koppartråd, inga digitala signaler förutom AUX från TV'n till förstärkaren)
Switch till TV-bänk Ethernet switch: 1m

Jag har ingen aning vad mer än detta jag kan möjligen göra, då Switchen har ren sikt till soffan, då den står på TV-bänken med resten av konsollerna och TV'n är väggmonterad.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vill börja med att be om ursäkt om mitt inlägg verkade snäsigt - Ilskan om problemet var inte riktat mot dig egentligen

Det enda trådlösa som alltid är igång i vardagsrummet är Wifi och stationära datorn, allt annat är bara påslaget om det faktiskt används.
Det enda jag kan tänka mig som kan störa ut när det kommer till USB3, det är porten direkt på Switchens egna docka.

Edit:
Har måttat nu lite löst.

Switch till där jag ligger i soffan: 2½-3m
Switch till Router: 5m
Switch till stationära datorn: 6½m
Switch till förstärkare/golvhögtalare: 1-1½m (koppartråd, inga digitala signaler förutom AUX från TV'n till förstärkaren)
Switch till TV-bänk Ethernet switch: 1m

Jag har ingen aning vad mer än detta jag kan möjligen göra, då Switchen har ren sikt till soffan, då den står på TV-bänken med resten av konsollerna och TV'n är väggmonterad.

Inga problem!

Det är inte alltid lätt att få till med radioteknik som stör, och lätt störs ut.

Verkar också som om Nintendo backat och erkänt fel i design av vänstra JoyCon, och håller som bäst på att göra en ny revision av de (samt att de har en "skumgummifix" för de nuvarande).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som en utav dem som har problem med min vänstra JoyCon på knappa 3m från TV'n så glädjer detta mig!
Ska kontakta Nintendo Bergsala när dem öppnar igen (lunch mellan 12-13) och se vart jag ska skicka mina kontroller någonstans.

Jag är glad att dem erkänner problemet och faktiskt erbjuder resonabla reparationstider samt att det blir gratis!

Fick du något svar av Bergsala?

Och vem fick betala för frakten till Bergsala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Som uppdatering efter jag pratade med Nintendo Sverige Bergsala:
Det är bara i USA som man skall kontakta Nintendo direkt om man har JoyCon problem, här i Sverige lär man gå igenom sin återförsäljare om man inte vill stå för omkostnader så som frakt själv.

Talespersonen som svarade när jag ringde påpekade dock att JoyCon problem som tappar koppling (i mitt fall efter ca. 2½-3m) kan innebära andra problem, problem som talespersonen inte ville prata om över telefonen utan bad mig skicka in hela Switch enheten för reklamation/reparation.
Detta fick mig då att fundera om det finns någon mer underliggande problematik än bara i själva JoyConsen. Men men, tänker skicka tillbaka så småning om i alla fall - Tänkte försöka klara ut Zelda först då jag tror det kommer ta garanterat längre tid än en vecka om det visar sig vara något fel på min Switch enhet i sig.

Hittade din andra post om ämnet. Gäller det fortfarande?

Jag har långt till min återförsäljare, Mediamarkt.

Permalänk
Testpilot

110a"]
Hittade din andra post om ämnet. Gäller det fortfarande?

Jag har långt till min återförsäljare, Mediamarkt.
[/quote]

Såvitt jag vet så gäller detta fortfarande, har fortfarande inte fått tummen ur att skicka in min Switch - Fick den i present och dessvärre är den köpt på CDON, så grubblar mig för att skicka in den faktiskt (3 av 4 köp på CDON har jag fått reklamera, 3 av 3 gånger har dom strular i veckor)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >