Problem med vibrationer

Permalänk
Medlem

Problem med vibrationer

Goddagens!

Jo, det ligger till så att jag har lite problem med vibrationer efter att ha inköpt mig ett par högtalare till min studentlya.
Det blev ett par Klipsch RP160M, så det är rätt rejäla pjäser som jag har att göra med för en liten lägenhet.
Jag är som sagt mer än nöjd med mitt köp, och har dem för tillfället ståendes på ett BEKANT skrivbord med måtten 160x80cm.
Jag tycker personligen att det är ett gediget skrivbord, ändå har jag problem med vibrationer som känns att de går rätt igenom bord och golv när jag börjar kräma på. Jag har inga grannar under mig, men jag tycker det är fortfarande frustrerande. Borde även inte en minskning av vibrationer förbättra ljudupplevelsen? Så min fråga till er kunniga här är vad kan jag införskaffa mig för att åtminstone halvera problemet?

Jag har spanat in dessa än så länge, någon som har erfarenhet av något liknanade? Adam Hall Stands

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Pegs eller golvstativ borde lösa dina "dåliga vibrationer", samt minska basmuller i resten av huset

// LZ

Permalänk
Medlem

God dag!
har tyvärr inget förslag utan tänkte bara fråga ur ren nyfikenhet vad du bor i för hus som gör att vibrationerna fortplantar sig så lätt genom golv etc. kan det vara ett trähus från 90-talet?

Annars ser väl domdär adam inte så tokiga ut, men det kanske är bättre att sätta fötter på bordet?

Permalänk
Medlem

Jag hade i alla fall börjat med en kombination av en gummi eller silikontass tillsammans med en tass av filt.
Sådan du länkade kanske är snyggare eller står stadigare men vette sjutton om det blir bättre.

Vanligt "kludd", sådant som man sätter upp affischer med ska även kunna fungera väldigt bra. Och då står de ju stadigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Pegs eller golvstativ borde lösa dina "dåliga vibrationer", samt minska basmuller i resten av huset

// LZ

Googlade Pegs till högtalare men inget ploppa fram, har du möjligheten att länka vad det är?

Skrivet av Tauc:

God dag!
har tyvärr inget förslag utan tänkte bara fråga ur ren nyfikenhet vad du bor i för hus som gör att vibrationerna fortplantar sig så lätt genom golv etc. kan det vara ett trähus från 90-talet?

Annars ser väl domdär adam inte så tokiga ut, men det kanske är bättre att sätta fötter på bordet?

Hahah, det stämmer alldeles korrekt.
Har kollat in Sonic Design fötter men dem skulle verkligen inte smälta in. :<

Permalänk
Medlem

Varför jag just kolla in dessa Adam Hall Stands är för att dessa högtalare redan står på någon typ av platta med något gummiliknande material i botten.

Permalänk

En billig lösning. Ta tennisbollar. Kapa dem på mitten. Kanske vända dem upp och ner för bäst stabilitet. Så den ovala sidan hamnar uppåt. Testa vilket som blir bäst. Placera dem i hörnorna under högtalaren. Använd dem som vibrationsdämpare. Borde minska basmullret effektivt. Kolla bild för tankegång: https://tennisshopen.se/userfiles/images/tretornboll.jpg

Som du säkert vet är ju ljud vibrationer så om du har rejäla högtalare så känner du också av musiken mer. Speciellt basen. Inget att göra åt direkt. Bara att avnjuta. Du skrev att du inte hade grannar direkt under dig, vilket ju då är bra. Hoppas du inte har det vägg i vägg heller. För det finns ju inget värre än som granne att tvingas på oönskade ljud. Speciellt efter kl. 22.

Jag är ingen ljudexpert, men med de högtalarna som du har är det som jag förstår det rätt bra tryck. Du bör väl sitta en bit ifrån dem för att uppleva bäst ljudbild. Du hade dem placerade på skrivbordet nu? Det kanske blir för nära så att säga. Har du ingen bokhylla i närheten som du kan ställa upp dem på? Det går ju att vinkla in dem mot det håll som du själv är lokaliserad på. Tänk också på att placera dem en bit ifrån väggen så basen reflekteras på bäst sätt. Har mina placerade så och det ger faktiskt en bra ljudbild "all around" utan att för den delen bidra till fortplantade ljud in till grannarna.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Inte behöver du köpa helt nya högtalare för det:

http://www.sofsci.com/sv/sofsci-d%C3%A4mpf%C3%B6tter

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbaZ:

Googlade Pegs till högtalare men inget ploppa fram, har du möjligheten att länka vad det är?

Hahah, det stämmer alldeles korrekt.
Har kollat in Sonic Design fötter men dem skulle verkligen inte smälta in. :<

spikes är tydligen ordet som gäller

http://www.ljudfokus.se/stativ-och-fasten/spikes-fotter-for-h...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

En billig lösning. Ta tennisbollar. Kapa dem på mitten. Kanske vända dem upp och ner för bäst stabilitet. Så den ovala sidan hamnar uppåt. Testa vilket som blir bäst. Placera dem i hörnorna under högtalaren. Använd dem som vibrationsdämpare. Borde minska basmullret effektivt. Kolla bild för tankegång: https://tennisshopen.se/userfiles/images/tretornboll.jpg

Haha, det må vara en billig och smidig lösning, men inte det mest tilltalande att ha på ett skrivbord.

Skrivet av SweMerlin:

Inte behöver du köpa helt nya högtalare för det:

http://www.sofsci.com/sv/sofsci-d%C3%A4mpf%C3%B6tter

Det vill jag inte heller min vän, är grymt nöjd över högtalarna annars.

Permalänk
Rekordmedlem

Låt bli spikar för de minskar inte vibrationerna på nått vis vare sig i högtalarlådan eller bordet de bara leder energin vidare, att öka massan och använda lagom mjuka fjädrande fötter är det som gäller.
Tema isolator är en enklare fot utan möjlighet att få dem helt viktanpassade, SD foten går att få helt viktanpassade om man har höga krav och kan väga högtalarna på de positioner man tänkt placera
dämpkudden.
Båda säljs i många hifibutiker.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1148&menu=2
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

Sen kan man använda en hel del olika hemmabyggen som är mer eller mindre stabila och snygga också, slangen till ett skottkärrehjul/litet cykelhjul brukar funka bra om man inte riskerar att stöta emot högtalaren (där är även spikar dåliga då de repar sönder saker direkt) och underlaget är stadigt man lägger alltså slangen mellan högtalaren och underlaget och blåser upp den lite lätt så att den bildar en fjädrande luftkudde som är nån cm hög.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dumbaZ:

Haha, det må vara en billig och smidig lösning, men inte det mest tilltalande att ha på ett skrivbord.

Det är det. "Nöden är uppfinningarnas moder" heter det ju. Allt kan inte vara snyggt i denna världen.

Skrivet av mrqaffe:

Sen kan man använda en hel del olika hemmabyggen som är mer eller mindre stabila och snygga också, slangen till ett skottkärrehjul/litet cykelhjul brukar funka bra om man inte riskerar att stöta emot högtalaren (där är även spikar dåliga då de repar sönder saker direkt) och underlaget är stadigt man lägger alltså slangen mellan högtalaren och underlaget och blåser upp den lite lätt så att den bildar en fjädrande luftkudde som är nån cm hög.

Jag storgillar iden med slangen till ett skottkärrehjul/litet cykelhjul.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jisses vad det har skrivits här!
Det är jätteuppskattat bara så ni vet!
Det verkar som majoriteten utav er rekommenderar SD-fötter. Ska jag tolka det som att dessa inte är ett lika safe bet och skulle kunna göra jobbet lika bra? Jag vet att jag har hängt upp mig lite på dem, men det är eftersom dem utan tvekan hade smält bäst in med resterande prylar på skrivbordet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbaZ:

Jisses vad det har skrivits här!
Det är jätteuppskattat bara så ni vet!
Det verkar som majoriteten utav er rekommenderar SD-fötter. Ska jag tolka det som att dessa inte är ett lika safe bet och skulle kunna göra jobbet lika bra? Jag vet att jag har hängt upp mig lite på dem, men det är eftersom dem utan tvekan hade smält bäst in med resterande prylar på skrivbordet.

De fungerar nog men kanske inte lika bra, jag tror att skumplasten är för hård i såna plattor för att få en bra resonansfrekvens, den stora ytan gör att skummet skulle behöva vara väldigt mjukt för att fungera optimalt och vore det väldigt mjukt så borde det riskera att gå sönder så antagligen är skumplastfoten för hård för optimal funktion men den kan nog dämpa vibrationsöverföringen en del trots att den inte är optimerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De fungerar nog men kanske inte lika bra, jag tror att skumplasten är för hård i såna plattor för att få en bra resonansfrekvens, den stora ytan gör att skummet skulle behöva vara väldigt mjukt för att fungera optimalt och vore det väldigt mjukt så borde det riskera att gå sönder så antagligen är skumplastfoten för hård för optimal funktion men den kan nog dämpa vibrationsöverföringen en del trots att den inte är optimerad.

Tack för ett utförligt svar!

Permalänk
Medlem

Jag har sådana här, och dom fungerar bra (fast jag har inte lika stora monitorer): Sonic Design SD-fötter.