Nyinstallerat Win 8.1 hittar inga uppdateringar

Permalänk

Nyinstallerat Win 8.1 hittar inga uppdateringar

Tjena!

Som rubriken lyder har jag nyss gjort en clean install av Windows 8.1 Pro på laptoppen. ISO-filen byggdes 2014, så jag vet att det finns hundratals uppdateringar att hämta från Windows Update. Ändå händer ingenting när jag söker efter uppdateringar, stapeln går och går i all oändlighet och samtidigt är nätverkstrafiken lika med noll. Värt att nämna kanske är att jag återställde cmos innan installation och jag hade inte ställt in klockan igen när jag först sökte efter uppdateringar, vilket gav felmeddelande. Så jag ställde in klockan och då blev det såhär istället, den söker och söker och slutar aldrig. Vet inte om det har någon betydelse, men det kan ju innebära att operativsystemet tror att det var fem år sedan det installerades, och att det kanske påverkar? Har kört DISM och sfc/scannow utan resultat. ISO-filen har jag använt tidigare så den är det inget fel på.

Jag läste att KB3112336 skulle kunna lösa problemet så jag laddade ner den och klickade på den. Då kommer det upp en ruta som säger att "Windows Update söker efter uppdateringar på den här datorn" och även här en grön stapel som går och går i all oändlighet.

Vad mer kan jag testa? Vet någon vad problemet är?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ta ett tag innan den kommer igång, ibland gör den det i bakgrunden också.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kan ta ett tag innan den kommer igång, ibland gör den det i bakgrunden också.

Precis så. Ha tålamod.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Hur länge har du väntat ? 5 minuter eller 5 timmar ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kan kolla här, kan vara något fel med windows update som behöver åtgärdas.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/971058/how-do-i-rese...

Permalänk

@Baxtex: Jag har väntat nästan en timme på den. Har aldrig varit med om att behöva vänta så länge tidigare gånger när jag installerat W8.1 med den här ISO-filen. Den borde väl ändå skicka någon nätverkstrafik tänker jag? Men jag kan ju låta den stå på över natten och se om det hjälper, om inte någon annan har ett bättre förslag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du kollat i denna tråden?:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1449984-guide-windows-u...

Mitt tips är att köra WSUS Offline ( http://www.wsusoffline.net/ ). Microsoft gjorde äldre versioner av Windows inkompatibla med Windows Update i höstas.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Kan kolla här, kan vara något fel med windows update som behöver åtgärdas.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/971058/how-do-i-rese...

Okej, jag har kört Windows Update Diagnostic Tool och den "åtgärdar" problemen

  • 0x80070057

  • "De senaste uppdateringarna kunde inte installeras"

Spelar ingen roll hur många gånger jag kör den, den hittar och "åtgärdar" samma problem gång på gång. Har gjort en diskrensning också, inkl Windows Update-rensning och låtit datorn stå på och söka i 3 timmar utan resultat. Det som händer är att Windows Update-tjänsten tar 50% processorbelastning men nätverkstrafiken är död. Detta börjar bli frustrerande.

@walkir: Hur kan Microsoft göra "äldre" versioner av Windows inkompatibla med Windows Update? Hur ska de då kunna få in säkerhetsuppdateringar, eller telemetriuppdateringar i dessa OS? Hur fungerar det istället i så fall? Ni som har Windows 7/8/8.1, fungerar inte Windows Update för er?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ni som har Windows 7/8/8.1, fungerar inte Windows Update för er?

Har man ett uppdaterat system, så är det sällan några problem. Dvs Windows 7 och 8.1 får uppdateringar via Windows Update, om klienten i sig är uppdaterad.

Gör man däremot en ren installation av 7/8/8.1 så lär det fortfarande vara problem med Windows Update. Känns som att Microsoft inte prioriterar detta problemet, utan istället vill att användarna uppdaterar till Windows 10. För företag är det som sagt inga problem, då de istället använder sig av WSUS för uppdateringar. Detta är även skälet till att jag rekommenderar WSUS Offline, då man då undviker begränsningarna i Windows Update.

WSUS Offline installerar enbart kritiska uppdateringar i normalfall. Är man ute efter mer kontroll, så rekommenderar jag Portable Update ( http://www.portableupdate.com/ ).

Efter att du kört WSUS Offline, så kommer även Windows Update fungera som vanligt igen. Däremot anser jag att den inbyggda Windows Update bör undvikas så långt det går. Speciellt med tanke på att nära nog varje uppdatering från Microsoft sabbar mer än de hjälper. Senast i januari så slog Microsoft ut stödet för flera skärmar, vilket än idag inte är fixat vad jag vet:
http://www.techspot.com/news/67748-recent-windows-10-update-b...

I Windows 7/8.1 är det dock inget stort problem, då uppdateringar lätt går att avinstallera. Däremot är det inte lika smidigt i 10:an.

Permalänk

@walkir: Jag laddade ner senaste versionen av WSUS Offline (10.9.2) och körde. Det kom upp en cmd ruta där det stod att den laddade ner 151 uppdateringar. Sedan frågade den om jag ville kolla loggfilen för varningar och det gjorde jag. Det fanns inga varnigar. Så jag startade om datorn och gjorde en ny sökning med Windows Update, den fick stå på i 2 timmar och söka utan att hitta något. Innan jag körde WSUS Offline så kollade jag hir många uppdateringar som redan var installerade (Windows Update --> Installerade uppdateringar). Då var det 91 st. Efter att jag kört WSUS Offline var det... 76 st! Vad är det som har hänt, och varför är det färre uppdateringar installerade nu?

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Innan jag körde WSUS Offline så kollade jag hir många uppdateringar som redan var installerade (Windows Update --> Installerade uppdateringar). Då var det 91 st. Efter att jag kört WSUS Offline var det... 76 st! Vad är det som har hänt, och varför är det färre uppdateringar installerade nu?

Färre uppdateringar verkar skumt. Kan eventuellt vara så att kumulativa uppdateringar döljer tidigare installerade, då dessa inte längre går att avinstallera (dvs ingår i det nya paketet).

Sedan så syns inte uppdateringarna från WSUS Offline i uppdateringshistoriken i Windows Update (om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem

@Marsupilami Jag hade exakt samma problem med min maskin och 8.1. Helt ny nerladdad ISO från MS, helt ny installerad och WU gjorde inget. Man undrar hf MS inte ens kan test köra deras egna ISOs...

Tipset som @walkir gav ovan med WSUS Offline var lösningen för mig med. Den sökte uppdateringar, och hittade lite initiala, bla för WU tjänsten. Sen gick man in i client mappen (ligger under WSUS mapparna) och installerade dessa som den laddat ner och startade om när det var klart.

Sen kunde jag direkt söka på WU som normalt, och inom 5 min hittade den 180+ uppdateringar att ta hem och den gjorde det utan problem. Efter det har jag inte behövt WSUS mer.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

@Marsupilami Jag hade exakt samma problem med min maskin och 8.1. Helt ny nerladdad ISO från MS, helt ny installerad och WU gjorde inget. Man undrar hf MS inte ens kan test köra deras egna ISOs...

Tipset som @walkir gav ovan med WSUS Offline var lösningen för mig med. Den sökte uppdateringar, och hittade lite initiala, bla för WU tjänsten. Sen gick man in i client mappen (ligger under WSUS mapparna) och installerade dessa som den laddat ner och startade om när det var klart.

Sen kunde jag direkt söka på WU som normalt, och inom 5 min hittade den 180+ uppdateringar att ta hem och den gjorde det utan problem. Efter det har jag inte behövt WSUS mer.

Ojdå, jag hade visst glömt att gå in i client-mappen och köra UpdateInstaller.exe. Nåväl, nu har jag gjort det och låtit den stå och försöka installera de nedladdade uppdateringarna i 4 timmar, utan resultat. Den fastnar på första uppdateringen: "Installing update KB300xxxx blabla.msu" typ, står bara och tuggar och tuggar. Vad i hela fridens namn är det den här gången?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ojdå, jag hade visst glömt att gå in i client-mappen och köra UpdateInstaller.exe. Nåväl, nu har jag gjort det och låtit den stå och försöka installera de nedladdade uppdateringarna i 4 timmar, utan resultat. Den fastnar på första uppdateringen: "Installing update KB300xxxx blabla.msu" typ, står bara och tuggar och tuggar. Vad i hela fridens namn är det den här gången?

Hmm. Kanske är den skadad, eller så har den pga du tagit ner fler och fler försökt installera dem i fel ordning?
Om du har fått saker skadat eller gjort det fel, kanske är snabbare att bara blåsa om igen, och börja om. Ta bort WSUS mappen, men behåll zip filen och börja med den direkt denna gången istället. (Istället för att spendera dagar på att leta fel på ett nyinstallerat OS).

Som sagt, jag använde det bara första "omgången" för att ta ner dem, sen installera det. Efter det fungerade allt som normalt utan WSUS. Jag kommer dock behöva byta moderkort igen här, så jag får snart göra detta igen och då kommer jag använda detta igen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Kanske är den skadad, eller så har den pga du tagit ner fler och fler försökt installera dem i fel ordning?
Om du har fått saker skadat eller gjort det fel, kanske är snabbare att bara blåsa om igen, och börja om. Ta bort WSUS mappen, men behåll zip filen och börja med den direkt denna gången istället. (Istället för att spendera dagar på att leta fel på ett nyinstallerat OS).

Som sagt, jag använde det bara första "omgången" för att ta ner dem, sen installera det. Efter det fungerade allt som normalt utan WSUS. Jag kommer dock behöva byta moderkort igen här, så jag får snart göra detta igen och då kommer jag använda detta igen.

Nu - NU! - har jag äntligen fått det att funka! Tog bara 3 veckor att installera Windows 8. Microsoft gör ett bra jobb med att försämra och försvåra för non-Windows 10-användare.

Det måste helt enkelt varit så att min ISO-fil passerat ett hemligt bäst-före-datum. Jag laddade ner en fräsch ISO från Microsofts hemsida, och även om inte Windows Update fungerade på den heller, så fungerade åtminstone WSUS Offline. Och då räckte det med att jag använde den extraherade mappen från tidigare med redan nedladdade uppdateringar, jag behövde inte börja från zip-filen och ladda ner uppdateringarna på nytt. När UpdateInstaller.exe installerat uppdateringarna som redan fanns nedladdade så tog det bara en minut för Windows Update att hitta ytterligare 108 uppdateringar.

Så jag får bara ta och tacka för all hjälp jag har fått här. Den har besparat mig mycket huvudvärk.

Trevlig kväll!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Nu - NU! - har jag äntligen fått det att funka! Tog bara 3 veckor att installera Windows 8. Microsoft gör ett bra jobb med att försämra och försvåra för non-Windows 10-användare.

Det måste helt enkelt varit så att min ISO-fil passerat ett hemligt bäst-före-datum. Jag laddade ner en fräsch ISO från Microsofts hemsida, och även om inte Windows Update fungerade på den heller, så fungerade åtminstone WSUS Offline. Och då räckte det med att jag använde den extraherade mappen från tidigare med redan nedladdade uppdateringar, jag behövde inte börja från zip-filen och ladda ner uppdateringarna på nytt. När UpdateInstaller.exe installerat uppdateringarna som redan fanns nedladdade så tog det bara en minut för Windows Update att hitta ytterligare 108 uppdateringar.

Så jag får bara ta och tacka för all hjälp jag har fått här. Den har besparat mig mycket huvudvärk.

Trevlig kväll!

Visst är det helt otroligt vilka längder MS går för att förstöra för alla icke Win 10. Bra att du fick rätta på det iaf

Efter att dock på EVE Fanfest på Island, sett en turnering nästan gå åt helvete pga Win 10, så kommer jag stanna så länge det bara går på äldre Windows.

Det som hände btw, var att mitt när en 2 vs 2 match av EVE Online, så startade en dator om för att göra Windows 10 uppdateringar, mitt i en spelsession och strid. Detta hände tom två gånger under en dag och turnering. Små saker som visar att MS fullständigt pissar på sina användare när de förstör sånt. Slutade med att de bytte maskinen (för att vara säker på att den inte fick mer problem) och snabbt dödade WU på samtliga maskiner.

Så jag antar att de förstör för Win 10 användare också... bara på annat sätt