Komma över föräldrarkontroll

Permalänk
Medlem

Komma över föräldrarkontroll

Som sagt min kompis sitter i den sitsen där dom har satt på timer på hans internet i routern, finns det på något sätt att han kan komma undan?

Permalänk
Medlem

Hehe din "kompis" ja
Har inget svar på frågan dock^^

Kanske går att logga in I routern om det är styrt därifrån?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plytic:

Som sagt min kompis sitter i den sitsen där dom har satt på timer på hans internet i routern, finns det på något sätt att han kan komma undan?

Flytta hemifrån och skaffa en egen uppkoppling?

Permalänk
Medlem

@Plytic: Be han sätta i ett USB nic så får han nytt ip och macadress. Det borde göra susen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Byta IP/MAC address kan funka.

Men dialog med föräldrarna och följa reglerna hemma är lämpligare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag antar att de inte infört detta endast för att jävlas? Så att prata med föräldrarna och argumentera för sin sak är mitt förslag.

Edit: Json_81 var visst snabbare på pucken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

@Plytic: Be han sätta i ett USB nic så får han nytt ip och macadress. Det borde göra susen

Detta komma inte funkar om regeln är uppsatta på datornamnet.
Som sagt prata med förädlarna å visa de varför de ska utöka/ta bort tidslåset på internet.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Varför skulle vi hjälpa "din kompis" att bryta mot hans föräldrars regler? En vild chansning är att han inte är myndig vilket innebär att de lagligt tar besluten åt honom. Som ovan nämnde, prata med föräldrarna istället. Eller tryck på resetknappen, funkar också...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Detta komma inte funkar om regeln är uppsatta på datornamnet.
Som sagt prata med förädlarna å visa de varför de ska utöka/ta bort tidslåset på internet.

Sant, men då går det ju ännu snabbare att hoppa in i "Egenskaper för den här datorn" och byta namn på enheten.

Medger redan nu att rutan säkert inte heter just precis så men jag har inte arbetat i Windows det senaste året så jag minns inte exakt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Vi kan väl börja med frågan , varför är nätet nerlåst ? jag skulle gissa p.g.a. att din "kompis" inte sköter sej utan sitter uppe hela nätterna.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

https://www.howtogeek.com/192173/how-and-why-to-change-your-m...

CMD -> ipconfig /renew = ny ip från dhcp-servern

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/change-your-com...

Det där ska få det att se ut som en helt ny dator på nätverket.
Funkar inte det så är nog det styrt på portnivå i routern/switchen

Disclaimer: jag ansvarar inte vad den här informationen används till utan svarar enbart på frågan.

/vicevire

Permalänk
Rekordmedlem

Det är antagligen tekniskt ganska lätt att gå förbi spärren men inte utan att det märks av den som gjort den så problemet ligger inte i tekniken utan handlar mer om "uppfostran" så man bör fundera på om det är värt de bråk som troligen uppstår om man gör det. Är spärren smart konfigurerad så kommer det omedelbart att upptäckas när föräldrarna använder internet och är den slarvigt konfad så tar det längre tid men det kommer ändå att märkas.
Fundera därför först och främst på varför spärren finns där och vad konsekvenserna blir när det upptäcks att nån manipulerat den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Risken finns att du blir av med internet om du ens försöker tror inte föräldrarna kommer blir så jätte glada.

Du kan ju reseta router gör detta när ingen är hemma.

PS: Om du blir påkommen säg att strömmen dog och att internet inte funka och du skulle bara starta om router.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Risken finns att du blir av med internet om du ens försöker tror inte föräldrarna kommer blir så jätte glada.

Du kan ju reseta router gör detta när ingen är hemma.

PS: Om du blir påkommen säg att strömmen dog och att internet inte funka och du skulle bara starta om router.

Det är väl inte så smart att säga att internet inte funkade om det är just det han inte får använda?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Det är väl inte så smart att säga att internet inte funkade om det är just det han inte får använda?

Självklart inom normal användningstid, då han får använda det.

Permalänk
Medlem

Som andra redan har sagt borde det väl finnas en reset knapp på routern.

Om föräldrarna märker att inställningarna är borta: VA?! Det måste vara en bugg.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är en familj som sitter kvar med 56k-modem och pröjsar by-the-minute så låter det helt klart som riktigt irationella föräldrar. Det borde ju för bövelen betraktas som barnmisshandel att strypa internetåtkomsten sådär! Om internetbruket är ett problem så måste de hjälpa grabben komma över de problemen nu, medan han bor hemma, för när han väl flyttar ut är han ju fri att låta sig fördärvas av satans verk på egen väg. Hur ska deras tidigare tvåtimmarsgränser hjälpa honom rätt? De kan ju lika gärna klippa vattentillförseln. Är "din kompis" 17 år lär ju internet vara en fruktansvärt viktig del för skolgången, och för att koppla av mellan skolgången.

Men ja, som alla redan varit inne på: dialogen måste föras framåt.

Annars: vad är det för hårdvara och mer precist "vad" är det för parental control (alla funkar inte precis likadant, är bara ett gemensamt begrepp för samma upplevda funktionalitet)? Annars kan han väl skaffa mobilt bredband för ett lättare eget internet, eller om familjen har dålig uppsikt på sin hårdvara så kan han ju lägga in en egen router (döpa det nätverket till "Familjen Svenssons skyddat" så anar hans egen paps ingenting ) och sedan från sin egen router skicka vidare internet till den ursprungliga routern med parental control?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Avstängd

Logga in i routern och ta bort spärren? Görs på nån minut..

Men föräldrarna har väl den där av en anledning.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Så länge det inte är en familj som sitter kvar med 56k-modem och pröjsar by-the-minute så låter det helt klart som riktigt irationella föräldrar. Det borde ju för bövelen betraktas som barnmisshandel att strypa internetåtkomsten sådär! Om internetbruket är ett problem så måste de hjälpa grabben komma över de problemen nu, medan han bor hemma, för när han väl flyttar ut är han ju fri att låta sig fördärvas av satans verk på egen väg. Hur ska deras tidigare tvåtimmarsgränser hjälpa honom rätt? De kan ju lika gärna klippa vattentillförseln. Är "din kompis" 17 år lär ju internet vara en fruktansvärt viktig del för skolgången, och för att koppla av mellan skolgången.

*klipp*

Menar du allvar? Vet du något vi andra inte vet?

Permalänk
Skrivet av Plytic:

Som sagt min kompis sitter i den sitsen där dom har satt på timer på hans internet i routern, finns det på något sätt att han kan komma undan?

keyloggadig själv och be dem skriva lösen vid installation av något program... vips så har du lösen och kan stänga av...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av john00133:

keyloggadig själv och be dem skriva lösen vid installation av något program... vips så har du lösen och kan stänga av...

Det kräver ju i så fall att man har samma lösen och det kanske det finns de som har men många lär ha olika inloggningar.

Jag har konfat upp en del spärrar åt vänner och då även berättat för barnen hur man kan göra för att komma runt spärrarna om de verkligen vill men även upplyst dem om att (och hur snabbt) föräldrarna kommer att få reda på att de har gått runt spärren.
Det är kanske lite styggt men också ganska roligt att göra så, det är faktiskt intressant att observera vad som händer när tonåringar är desperata att få surfa/spela men samtidigt vet att de kommer att få totalt it-förbud hemma i några veckor om de missköter sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plytic:

Som sagt min kompis sitter i den sitsen där dom har satt på timer på hans internet i routern, finns det på något sätt att han kan komma undan?

Låt oss säga att du...jag menar din kompis lyckas stänga ner föräldrakontrollen, vad tror du att dina...din kompis föräldrar gör när dom upptäcker att deras kontroll blivit förbipasserad? (För tro mig, dom kommer märka det. Är dom smarta nog att sätta en timer på routern så är dom garanterat smarta nog att märka om deras tonårige son gör något på nätet när han inte får.)

Mitt tips är att du/din kompis snackar med dina/sina föräldrar. Spärren är antagligen inte uppsatt på ren jävelskap, även om du/din kompis tror det.

Denna tråden borde f.ö. låsas.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Satt själv i denna sits när jag var yngre, farsan satt en tidsbegränsning på ca 2 timmar efter en viss tidpunkt på dygnet för mitt spelande.

Efter någon dag kom jag dock på lösenordet och tog bort denna spärr till och från. Han märkte ingenting och vet endast om att jag kom på lösenordet pga att jag sa det till honom för nåt år sedan. Han skrattade mest och tyckte det var kul.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Detta komma inte funkar om regeln är uppsatta på datornamnet.
Som sagt prata med förädlarna å visa de varför de ska utöka/ta bort tidslåset på internet.

Routern visar bara datornamnet som är associerat mot en mac-adress. Hemmarouter blockar alltid på mac eller ipadress. Byt NIC så är problemet löst om du inte kan logga in i routern och ändra. Tala gärna om vilken router du har så bli det enklare att hjälpa dig med tillvägagångssätt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Om ens barn inte klarar hantera att datorn har uppkoppling mot internet 24/7 så är det väl mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn kan gå där ifrån och göra annat.

De flesta här tycks glömma att det finns något som heter föräldraansvar och som då TS kompis föräldrar vågar visa och ta.

Tillgång till internet som barn är ingen rättighet utan en förmån som man måste visa att man kan hantera.

Har själv barn som har drabbats av liknade regler och även hjälpt många föräldrar att just sätta upp sådana här regler.
Om man gör detta rätt så kan ni byta hur många NIC ni vill men ändå inte komma ut.
Så ända utvägen är en factory reset och då kommer nog föräldrarna upptäcka detta ganska omgående.

Så TS kompis bör nog prata med sina föräldrar och sedan visa att kan förtjäna längre tidstillgång till internet.

De flesta under 18 år (barn) har skolgång att tänka på i första hand i veckorna och om dom inte gör det så faller det tillbaka på mig som förälder att dom gör det och inte surfar/spelar bort sin tid på nätet eller vaknar som zombies och halvsover bort sin lektioner.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tvi vale, 17 år och "dagen" slutar klockan 21. Arma barn.

Varför? Jag är 23 och går och lägger mig vid 9 varje veckodag just nu för att jag måste gå upp vid 6. Du har ju absolut ingen aning om vad som gäller för killen. Tycker själv det kan vara vettigt att klippa internet vid 9 och gå och lägga sig 10 när man är 17. Det är inte hälsosamt att sitta med en skärm fram till läggdags.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Detta är ingen moraltråd. Ni hänvisas till socialstyrelsens forum. TS behövde hjälp med tekniskt problem.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Detta är ingen moraltråd. Ni hänvisas till socialstyrelsens forum. TS behövde hjälp med tekniskt problem.

Och moral kan påverka hur var och en ställer sig till vad TS efterfrågar.

Permalänk
Medlem

@Datanisse:
Och lösningen på TS kompis tekniska problem är ju att prata med sina föräldrar och inget annat.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

@Goldfinger:
Och lösningen på TS kompis tekniska problem är ju att prata med sina föräldrar och inget annat.

TS kan PMa mig för en lösning utan moralpredikan.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3