Stänger av internetanslutningen slumartat

Permalänk
Medlem

Stänger av internetanslutningen slumartat

Jag har problemet att går över till 100Mbit läge och bryter internetanslutningen slumpvis.

Har inte rört någon kabel eller ändrat nått med hårdvara eller mjukvara i datorn (mer än uppdateringar).

För att lösa felet behöver jag starta om routern (har fungerat felfritt tills för några dagar sen). Gissar att det något strul med handskakningen mellan router och datorn (startar jag datorn kör den 1gbit och efter ett tag igång så börjar internetanslutningen gå ner (då har anslutning bytt ner sig till 100Mbit). Ser att på själva routern har switchat över från vit till orange (för 100Mbit).

Känt på kablarna och verkar inte vara glappkontakt eller ja verkar denna var boven https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... (räckte inte peta på den utan dra i och ur kontakten hjälpte).

Så ser det ut när felet kommer:

Dold text

Låter tråden vara kvar i fall någon annan stöter på något liknande Skönt jag slapp felsöka vägguttaget (bra mycket mer knöl).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har monterat ganska många sådana där keystonemoduler nu och litar inte riktigt på att det är OK förrän jag verifierat med kabeltestaren. Kan alltså vara glapp i anslutningen mellan installationskabeln och keystonemodulen och när du satte i nätverkssladden på nytt kanske du tillfälligt fixade glappet. Kanske går att pilla ut lite mer kabel ur vägguttaget, klippa några centimeter av kabeln och sedan montera om keystonemodulen. Eller om det är själva anslutningen av patchkabeln som strular kanske man lika gärna kan byta mot en ny keystonemodul om man ändå är där och grejar.

Svåraste felet jag hade var när jag råkat skära aningen för djupt när jag skalade yttre isoleringen på installationskabeln vilket gjorde att en ledare var nästan av utan att det syntes. Kollade flera gånger och tyckte allt såg bra ut men till slut klippte jag kabeln, skalade på nytt och monterade om keystonemodulen och då såg jag ju den skadade ledaren. Sedan funkade det felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har monterat ganska många sådana där keystonemoduler nu och litar inte riktigt på att det är OK förrän jag verifierat med kabeltestaren. Kan alltså vara glapp i anslutningen mellan installationskabeln och keystonemodulen och när du satte i nätverkssladden på nytt kanske du tillfälligt fixade glappet. Kanske går att pilla ut lite mer kabel ur vägguttaget, klippa några centimeter av kabeln och sedan montera om keystonemodulen. Eller om det är själva anslutningen av patchkabeln som strular kanske man lika gärna kan byta mot en ny keystonemodul om man ändå är där och grejar.

Svåraste felet jag hade var när jag råkat skära aningen för djupt när jag skalade yttre isoleringen på installationskabeln vilket gjorde att en ledare var nästan av utan att det syntes. Kollade flera gånger och tyckte allt såg bra ut men till slut klippte jag kabeln, skalade på nytt och monterade om keystonemodulen och då såg jag ju den skadade ledaren. Sedan funkade det felfritt.

Tack var och ryckte i den utan resultat, så verkar inte vara något regelmässigt glapp som sådant, sen att själva rj45 hannen kan glida flera mm är säkert inte så bra (hjälpte inte heller att bara trycka in kontakten). Utan måste blivit korrosion eller något annat som spökat.

Så låter den vara för stunden ska fixa riktiga grejer senare så hoppas det fungerar till dess.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar