Billigt datorbygge med stöd för 4 skärmar.

Permalänk
Medlem

Billigt datorbygge med stöd för 4 skärmar.

Skulle detta moderkort funkar bra?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...
Kan man alltid köra 4 utgångar samtidigt om korten fysiskt har så många utgångar?
Står att den ska ha en Displayportutgång men ser ingen på bilden. Något jag missar?
Spelar inga spel alls kan tilläggas.
Sen köpa en m.2 nvme 256gb disk en i3 el i5a (el något beg) samt typ 16gb minne.

El jag ska försöka hitta något beg uppgraderingspaket med moderkort (med m.2 slot), minne å trevlig CPU och ett fläktlöst billigt grafikkort med minst 4 utgångar (gärna 5)
(3 av skärmarna har DP) resten hdmi, dvi och vga
/Magnus

Permalänk
Medlem

På bild ser det bara ut som att den har de tre vanliga bildutgångarna (DVI, VGA, HDMI). Även om DP skulle finnas tror jag knappast att moderkortets inbyggda grafik skulle kunna klara att leverera bild till 4 skärmar. Det kanske är någon som har praktisk erfarenhet och säger emot mig dock.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Kan man alltid köra 4 utgångar samtidigt om korten fysiskt har så många utgångar?
Står att den ska ha en Displayportutgång men ser ingen på bilden. Något jag missar?

Netonnet har skrivit fel, moderkortet har inte DP enligt Gigabyte själva (och man ser ju tydligt på bilden att det inte har det, men bilden kan ju iofs. också vara fel ).

Men antalet utgångar är inte alltid lika med hur många skärmar man kan använda. Ibland kan man använda fler skärmar (t.ex. genom att seriekoppla DP-skärmar) och ibland färre (d.v.s. inte alla utgångar samtidigt). Eftersom grafikkortet sitter i CPUn så får du kolla hur många skärmar CPUn klarar, men vad jag känner till så är 3 skärmar max för alla Kaby Lake CPUer. Du kan kolla upp det via Intel ARK, t.e.x. för i5 7500.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Du kan köpa ett externt grafikkort för att kunna ansluta flera skärmar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

vill du köra 4 skärmar med olika skrivbordsytor får du räkna med att införskaffa ett grafikkort anpassat för ändamålet. http://multimonitorcomputer.com/top-4-best-videocard-for-mult...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

1060 är väl billigast som stödjer 4 skärmar utan ett externt grafikkort.

Så bygget blir ju inte jättebilligt med så dyrt grafikkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Wow tack för all bra info. Finns fasen sidor för allt tydligen inkl en som listar grafikkort som klara flera skärmar

Kanske gör så att jag satsar på ett billigt moderkort som kanske klara 2 skärmar samtidigt med lämplig processor och sen letar upp ett beg grafikkort. Borde bli billigare å samtidigt få mera prestanda. eller kan jag inte köra internt och externt kort samtidigt?

Blir nog denna disk istället dock då hastigheten är högre
https://www.inet.se/produkt/4300409/corsair-force-series-mp50...

Har DP på 3 av skärmarna och vet att det finns splitters men dom är inte billiga tyvärr.
Fast väljer jag ett moderkort med DP och köper en sån här:
https://www.inet.se/produkt/8903609/displayport-splitter-1-ti... slipper jag ju grafikkort och kanske inte behöver välja processor som klara massa skärmar utan klara mig med en enklare. fast även med DP-splitter kanske pricessorn måste klara +4 st skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

fast även med DP-splitter kanske pricessorn måste klara +4 st skärmar?

Jo, med en MST-hub så är du fortfarande begränsad av hur många skärmar grafikkortet klarar. Se t.ex. vad tillverkaren av hubben själva säger.

Ett sätt att lösa problemet är att köpa ett USB-grafikkort. Prestandan på såna grafikkort brukar inte vara särskilt hög, men om du inte har några andra krav än att få bild på en skärm så fungerar det.

Men det bästa är förstås att skaffa ett externt grafikkort som klarar av att driva alla skärmar, så slipper man alla bekymmer med drivrutiner och annat som kan gå fel när man blandar grafikkort.

Skrivet av PiZZaMaN:

Blir nog denna disk istället dock då hastigheten är högre
https://www.inet.se/produkt/4300409/corsair-force-series-mp50...

Ja, undvik i alla fall 600p vad du än gör, de mindre modellerna har stora prestandaproblem p.g.a. för liten SLC-cache. Den ser kanske bra ut på papperet, men i verkligheten är den sämre än många SATA-SSDer. Corsair Force MP500 ska vara bra vad jag vet, även om jag för det priset hellre hade tagit en 850 EVO 500GB.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Blir mycket billigare med extern GPU:

Skrivet av perost:

Ja, undvik i alla fall 600p vad du än gör, de mindre modellerna har stora prestandaproblem p.g.a. för liten SLC-cache. Den ser kanske bra ut på papperet, men i verkligheten är den sämre än många SATA-SSDer. Corsair Force MP500 ska vara bra vad jag vet, även om jag för det priset hellre hade tagit en 850 EVO 500GB.

Jag hade inte tagit en NVMe SSD i ett budgetbygge överhuvudtaget, men om jag hade tagit en så hade det varit Intel 600p på grund av dess låga pris.

I ett budgetbygge är det mycket mer prisvärt med vanlig SATA SSD, jag skulle sattsa på en Samsung 850 EVO .

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|