GTX 1070 ägare, vad är era tankar om korten?

Permalänk
Medlem

GTX 1070 ägare, vad är era tankar om korten?

Jag gjorde nyligen en tråd vad de som hade ett RX 470/480 hade för tankar om korten och jag är nu istället nyfiken på ägares tankar om sina GTX 1070 kort.

Länken till RX 470/480 tråden för er som är nyfikna.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1465202-rx480-470-agare...

Vad jag är nyfiken på är vilken modell ni har, vilken ljudnivå kortet ligger på och ifall ni har coilwhine. Vilket chassi ni använder kan också vara trevligt.

Ni får ju gärna komma med övriga tankar om korten också

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte 1070 G1 Gaming som sitter i ett Corsair 350D. Det var ett jävla bök, rent ut sagt, att få kortets LED funktioner att samarbeta med gigabytes mjukvara. Var tvungen att flytta runt kortet till lägre PCI-E slots för att programmet på datorn skulle "känna igen" kortet. Har enbart klockat core än så länge och det verkar som att den lägger sig vid 2050 mhz max, alltså inget som förvånar. Annars är jag väldigt nöjd med ljudnivån, fläktarna roterar inte ens vid idle och kortet är mycket tyst under load och levererar en herrans massa fps.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag själv hade ett EVGA GTX 1070 FTW en sväng men lämnade tillbaka det då det led av coilwhine.
I övrigt tyckte jag det var ett trevligt kort.

Jag har ett define R4 chassi med 2st intake Silent Wings 3 RPM fläktar och en likadan för outtake så det är inte supermycket luftflöde i datorn.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Har ett ASUS 1070 Strix OC som inköptes i December förra året (till reapris, gudskelov) i mitt Define S (med alla ModuVents på plats). Fläktkurvan som kommer med kortet är ganska aggressiv och fläktarna drar i min mening igång lite för tidigt och i lite för hög hastighet, något som dock snabbt kunde åtgärdas i Afterburner (Asus egna programvara är mindre trevlig).

Ligger i FurMark stresstest på stock clocks och modifierad fläktkurva runt 78-79 grader, detta med fläktarna på runt 35 % hastighet (motsvarande ca 1300 rpm). Detta är med chassifläktarna fram och bak liggande på under 400 rpm. Ljudnivån är hörbar, men främst pga. att den ligger på en högre frekvens än resten av burkens fläktar. Jag är klart nöjd med ljudnivån, men rekommenderar en fläktkurva med "platta", stabila steg för detta kort, då fläktarna ger ifrån sig ett ganska störande ljud när de går upp och ner i varv. En annan punkt är fläktarnas lägsta hastighet, som verkar ligga strax över 1100 rpm. Försöker de köras långsammare håller de igång i ett par sekunder, stannar, och startar igen för att upprepa cykeln. För övrigt kan kortet clocka ned sig själv under vila, liksom de flesta (alla?) andra. För mig resulterar detta i en temperatur på runt 50-55 grader, med fläktarna helt stillastående.

Har inte upplevt något coilwhine alls, eller åtminstone inget som hörs över fläktarna, samt ljudet från musen mot musmattan.

Belysningen har jag stängt av men verkar fungera hyfsat, även om Asus programvara även här verkade lite halvsne

Kortet är ett bra kort, men kostar just nu för mycket jämfört med andra modeller

Permalänk
Medlem

@loodee:

Precis en sådan beskrivning jag ville ha!

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft ett Gainward GTX 1070 Phoenix GS sedan början av november. Trevligt kort faktiskt men kvaliteten på Nvidias drivare drar tyvärr ner upplevelsen. Sedan kostar de mer än vad de egentligen känns värda också. Men det är väl det enda negativa jag egentligen ser med dessa. Inga allmänna tveksamheter till skillnad från tidigare Nvidia-serier och då speciellt x70-modellen.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett evga 1070 acx sc eller vad det nu var.
Min första tanke, vilken underbara skillnad i ljudnivå mot mitt gamla 290x.
Ett tyst kort som levererar väldigt bra i 1080p men jag har en 1440p skärm och för det känns kortet för klent.

Jag har inte märkt nått coilwhine, övrig dator i sign.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Jag har ett GTX 1070 i mitt bärbara monster till laptop, i sällskap med en i7-6700HQ processor och 16GB RAM.

Well.

Jag måste säga, utifrån mitt perspektiv, att ett 1070 är framtidssäkrat och levererar så oerhört sjuka mängder prestanda för att spela i 1920x1080 upplösning att det inte behövs något nyare eller annat kort, så länge man i fråga vill köra 1080p med allting maxat och tweakat för att få ut maximal på grafikfronten.

För högre upplösningar, eller vid behov av att använda sig av supersampling-tekniken (eller det som kallas DSR enligt Nvidias definition) så skulle jag rekommendera ett 1080 eller dubbla 1070. Minst.

För att enbart spela i 1080p så fungerar ett 1070 hur bra som helst!

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Har för tillfället två stycken MSI GTX 1070 av referensdesign, eller Founders Edition, som Nvidia gärna kallar dem. Låter väl en smula häftigare. Mina sitter i ett Define R5. Lådan står till höger om mig på bordet, med baksidan riktad mot mig. Detta gör att en del ljud smiter ut eftersom att baksidan är mycket luftig. Kör även två stycken fläktar i fronten, dessa är de två medföljande till chassiet. De snurrar i max enligt frontpanelens kontroll, de låter mer än grafikkorten i idle - och då är ändå datorn mycket tyst!

Korten kör jag utan oc, har endast rört power limit som ligger på max, dvs 112. Har även en skräddarsydd fläktkurva som är något aggressiv för att hålla temperaturerna låga. Detta gör att båda korten klockar upp till 1911 MHz vid spelande! Har idag spelat ett par rundor BF1 och belastat korten rejält då jag lirar i 4K. Kort 1 gick upp i 80% på fläkten, det nedre gick upp i 72%. Detta är de högst mätta värdena idag. Korten har som högst legat i 70 respektive 67 grader Celsius. Jag har även ett 980 Ti av referensdesign, och 1070-korten tillsammans är fortfarande märkbart tystare. Inget coilwhine. Korten sitter dessutom med 1 ledig kortplats mellan dem.

För att sammanfatta:
Kort 1: max temp 70, klockhastighet 1911 MHz, max fläkthastighet 80%
Kort 2: max temp 67, klockhastighet 1911 MHz, max fläkthastighet 72%
Inget coilwhine.

Korten levererar mycket trevlig prestanda i 4K, SLI har absolut noll problem i nuläget. Har inte stött på ett enda spel där grafikinställningarna måste dras ned till en störande låg nivå, nästan alla spel flyter på över 60 fps i nära högsta inställningar. Framtidssäkert? Ingen aning, med tanke på 4K kan det bli knepigt. Men när korten är gamla och slöa finns det troligtvis bra och billiga alternativ.

Min tanke kring GTX 1070 generellt är att kortet håller en mycket hög kvalitet. Referenskylaren är utan tvekan den bästa jag någonsin använt, möjligtvis på grund av Pascals effektivitet jämfört med tidigare generationer. Skulle inte rekommendera ett nyköp i dagsläget med tanke på VEGA, men det påverkar inte min åsikt om hur kortet faktiskt presterar i dagsläget.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gainward 1070 Phoenix GS.

Jag tycker 1070 har ett för högt pris generellt, iaf fram tills nyligen innan det kom lite sänkningar. Men bortser man ifrån det så gillar jag verkligen detta kortet. Coilwhine finns men det är så lågt att man måste ha chassit öppet och huvudet hyfsat i närheten för att man ska höra det.

Kylaren är grym. Jag kör 2000mhz och har temp på runt 67C och då snurrar fläktarna aldrig snabbare än 950rpm. Ligger oftast runt 900rpm när jag spelar något krävande.
0-300rpm när jag spelar Rocket League.

Kortet är tystare än mina chassi/cpu fläktar. (kör Define S med standard fläktarna i och be quiet pure rock)

Enda problemet är att jag önskar att jag väntade lite till med att köpa så att jag idag kunde köpa 1080 Phoenix istället för bara 700kr mer än jag betala för mitt 1070.