Välja hårddisk att installera Windows på

Permalänk

Välja hårddisk att installera Windows på

Jag har en HP och har installerat en vanlig sata SSD + en m.2 SSD. Hur gör jag för att välja så att windows installeras på m.2 disken? Just nu installeras OSet på sata disken vilket jag inte vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde du kunna välja under installationen, annars är mitt tips att du helt enkelt kopplar ur den andra disken innan du installerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det borde du kunna välja under installationen, annars är mitt tips att du helt enkelt kopplar ur den andra disken innan du installerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska nog lägga till också att det Windows installeras med PXE boot, och att det är en laptop så det är lite trixigt att koppla ur disken

Permalänk
Inaktiv

Koppla ut alla diskar förutom önskad systemdisk. Installera windows så hamnar den där. Sedan kopplar du in resterande diskar, om dem inte syns i windows så går du in i windows diskhanterare via administrationsverktyg. Där kan du skapa lagringspartitionen på de nya inkopplade diskarna så de blir allokerade att användas.

EDIT: Skrev detta innan jag såg din reply ovan, detta lär inte funka då :/, du får disabla diskarna på annat vis då, exempelvis bios.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte alls trixigt at koppla ur disk bara för att det är PXE?
Alternativet är att du stänger av SATA-portarna i BIOS/EFI:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Inte alls trixigt at koppla ur disk bara för att det är PXE?
Alternativet är att du stänger av SATA-portarna i BIOS/EFI:)

Jo det är trixigt å koppla ur hur jag än ska boota, man måste bort med batteriet. Det jag menar :).

Och i bios så hittar jag ingenstans där jag kan slå av portarna eller diskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Förstår inte frågan riktigt. Du kan i början köra kommandotolken (SHIFT F10) och köra diskpart

List disk
select disk X (De är knappast lika stora?)
clean
create partition primary (lägg till size=xxxxx om du vill)
format fs=ntfs quick label=Windows
exit
exit

Tryck F5 för att uppdatera fönstret med HDD-listan.