Permalänk
Medlem

Tyst vattenkylning till HTPC?

Jag tänkte bygga ihop en HTPC som kommer inkludera grafikkort som ersättare för min högljudda spelkonsoll.

Sist jag höll på med vattenkylning var tidigt 2000-tal då det inte alls var lika utbrett som idag, då beståendes av Athlon XP, akvariepump, kylaren var ett värmepaket från en Volvo 240 och reservoaren en ombyggd tvålpump, vilka tider det var.

Det jag minns var att pumpen störde mer än fläkten, den lät egentligen inte högre men den lät hela tiden & hade en molande karaktär som fick hela chassit att agera resonanskammare.
Det här ljudet har jag även upplevt från billiga AIO som jag varit i kontakt med efter detta.

Är detta något som går att råda bot på?
Sänka pumphastighet genom PWM? Har läst att vissa tillverkare ser garantin som förbrukad om man gör det?
Finns det någon pump som är tystare än andra eller får man helt enkelt räkna med detta vid vattenbygge?

Mvh.

Omformulerade titeln
Permalänk
Avstängd

Har haft vattenkylning i ett antal konfigurationer, alla med en billig EK pump som saknat PWM, körde man den på 12v så blev det en del vibrationer genom hela chassit med oljud som följd, körde man den på 7volt hördes den inte alls ens med örat mot chassit. Körde man med 5 volt hördes den inte heller.

12, 7 eller 5 volt gjorde ingen skillnad alls på temps, så körde den på 7volt

en custom vatten-loop är inte alls som en AIO och även med en billig skitpump bör det vara ohörbart om du inte pressar max

Permalänk
Medlem

@CayLe: Laing D5 & DDC är de mest populära alternativen. I ett litet bygge skulle jag välja en DDC med PWM, då de är fysiskt mindre än D5. Däremot kan de vara rätt högljudda på max rpm, har kört min på ca: 1800 rpm och då är den mer eller mindre lika tyst som fläktarna.

https://www.inet.se/produkt/5331424/reservoar-ek-xres-100-ddc...